Grekisk dysterkvist

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Grekisk dysterkvist

Inläggav Sheriffen » sön 15 mar 2015, 06:47

Nu har snabbmatsstället på min gata bytt ägare igen. Det är femte gången sedan jag flyttade hit.

Fast det var den förste ägaren som var det tragikomiska originalet. Jag har aldrig i mitt liv stött på en människa som varit så oupphörligt, pessimistiskt dyster. När någon av hans goda vänner tittade in och leende hälsade, blev svaret en hundvalps sorgsna uppsyn och:

"Jaha, kommer du nu. Ja, det var ju tråkigt. Jag har något hemskt att berätta. Du anar inte. Min TV gick sönder i förrgår. Den är inte lagad förrän i övermorgon."

Och så vände han sig om och fortsatte att göra kalamákia, med ryggen ut mot lokalen. Och så var det hela tiden, liksom. Hans svartsyn även på tillvarons glädjeämnen var obeskrivlig:

"Jaha, jag har bara haft 57 kunder i dag. Det skulle ju ha varit mycket bättre med 59."

Själv gjorde jag en gång ett misstag som jag aldrig upprepade. Det finns bara en kolsyrad läskedryck jag över huvud taget kan dricka, 7-Up. Och jag brukade köpa en literflaska till mina kalamákia. Men det var ärligt talat för mycket och den blev alltid stående minst halvfull i kylen tills kolsyran var borta.

Så en gång köpte jag en havlitersflaska i stället.

Ägarens uppsyn var obeskrivlig.

"Ska du bara ha en liten 7-Up den här gången?! Milda makter. Det var verkligen tråkigt."

Han såg ut som om han skulle börja gråta, så jag köpte därefter återigen alltid en literflaska, som jag aldrig orkade dricka upp.

Fast han gjorde alldeles makalöst goda kalamákia. Men det vågade man ju aldrig tala om för honom, för han skulle utan tvivel ha hittat någon vinkel på komplimangen att bli ledsen och dysterkvistig över.

Jag väntar nu med viss spänning på att se hurdan den femte ägaren ter sig.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Baren