Margot

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Margot

Inläggav Sheriffen » sön 15 mar 2015, 06:52

Jag fylls av ställföreträdande skamkänslor för alla dem som häcklar Sveriges utrikesminister Margot Wallström och hävdar att hon är en klumpig diplomat som gjort sig till ovän med Saudiarabien.

En så rakryggad, moralisk hållning mot en diktatur som Saudiarabien är tyvärr svårfunnen i övriga västvärlden, som hellre uttrycker sig "diplomatiskt" och svävar på målet inför frågan om Saudiarabien är en diktatur eller ej, eftersom man vill hålla sig väl med en så pass penningstark handelspartner. Där har vi kapitalismen i dess prydno.

Margot Wallström har rakt ut kallat spöstraffet av bloggaren Raif Badawi, som kritiserat regimen, för en medeltida form av bestraffning och ett flagrant brott mot mänskliga rättigheter (liksom att det är rent åsiktsförtryck).

Det är inte Margot Wallström som är konstig. Det konstiga och tragiska är att så få andra demokratiska länders utrikesministrar följt hennes exempel.

Till all lycka har Sverige dessutom brutit vapenavtalet med Saudiarabien. Det kan vi till mycket stor del tacka Miljöpartiet för. Och det är alldeles utmärkt, för Sverige ska inte sälja vapen till diktaturer. I själva verket borde Sverige inte sälja vapen över huvud taget.

Jag är inte nationalist, men just i dag är jag väldigt stolt över Sveriges utrikesminister Margot Wallström och över att hon representerar Sverige.

Det är synd att hon inte är vår statsminister.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Baren