ToleRAnS

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

ToleRAnS

Inläggav Sheriffen » tor 26 mar 2015, 21:18

Problemet behandlas ofta svartvitt. Antingen är man främlingsfientlig eller så är man inte främlingsfientlig, antingen är man rasist eller så är man inte rasist. Och så enkelt är det förstås inte alls. I själva verket är den här så dagsaktuella samhällsfrågan ett invecklat problemkomplex.

Artikel- och essaysamlingen ToleRAnS landar mycket tungt på anti-främlingsfientlighetens och antrasimens sida, men den gör det inte på ett lättköpt sätt. I de tjugo artiklarna och en rad träffande skämtteckningar problematiseras och betraktas en lång rad frågeställningar och begrepp ur olika synvinklar och det är inte så självklart enkelt som att alla artikelförfattarna - som gemensamt spänner över ett brett fält av olika politisk tillhörighet, religion, ålder, yrken, etnisk bakgrund och kön - är överens; tvärtom. Den grundläggande, moraliska hållningen är de överens om - de är anti-främlingsfientliga och antirasistiska. Men inom den tankesfären, som inom alla liknande tankesfärer, ryms mängder av mycket viktiga frågeställningar och svaren på dem är långt ifrån (enkelt) givna. Tvärtom, de inte bara bör utan måste belysas och diskuteras. Hur ska man på bästa sätt bemöta högerextremistiska krafter? Vad *betyder* egentligen begrepp som mångkultur, diskriminering, integration, invandrare... och finns det risk för att den anti-främlingsfientliga och antrasistiska sidans egna synvinklar på vad de innebär kan kollidera med varandra? Hur ser egentligen den främlingsfientliga/rasistiska övertygelsen ut - är den på något sätt förnuftsbaserad eller är den rent känslomässig, eller både och? Och bemöts den i så fall bäst med fakta eller med känslomässiga argument, eller med diskussion kring värderingar, eller måste detta avgöras från fall till fall, vilket gör det hela ännu mer komplext? Som svensk, infödd antirasist, hur bör man egentligen förhålla sig till invandrare och riskerar man att i välmening ibland klampa över gränsen för det acceptabla?

Och så vidare. Jag ger exempel på bara ett fåtal av de frågor som tas upp i denna bok. Jag är själv kompromisslöst anti-främlingsfientlig och antirasist, men i och med ToleRAnS har jag - trots att jag deltagit i oräkneliga diskussioner och debatter kring problemet i verkliga livet och på nätet, inte minst på Facebook - fått mig flera nya infallsvinklar och tankar till livs, sådant som jag över huvud taget inte tänkt på tidigare. Och jag ska säga som det är; personligen finner jag en del av artiklarna i boken tämligen ogenomtänkta, andra finner jag intressanta, och åter andra tycker jag är briljant klarsynta och analytiska. Men det är nog ofrånkomligt och i sig av värde, för när ett problem belyses så här brett, ur så här många olika infallsvinklar, är det rätt självklart att man som läsare inte kommer att hålla med om allt - även om allt, i olika grad och av olika skäl, är givande tankegods.

Det här är en av de viktigaste böcker som publicerats i det moderna, politiska samtalet i Sverige. Den är inte svårtillgänglig, tvärtom - texterna problematiserar insiktsfullt en komplex frågeställning, men på ett tillgängligt sätt.

Anti-främlingsfientliga och antirasister som dels vill pröva sina egna ställningstaganden, dels beväpna sig med ytterligare argument i ett samhällsklimat som hårdnar allt mer, bör absolut läsa denna bok.

Men ännu hellre önskar jag att sverigedemokrater och andra högerextremister skulle göra det. Noggrant och med eftertanke.

Elcim Yilmaz, Krister Insulander, Donald Boström (redaktörer): ToleRAnS - 29 röster mot rasism
Hydra Förlag, 2014

Bidragsgivare:
Moa, Mira, Jonna och Stella (Nätverket Linje 17), Carin Jämtin, Carolina Moberg Farraj, Charlie Christenson, Daniel Boyacioglu, Daniel Poohl, Donald Boström, Doreen Månsson, Edna Aline Eriksson, Elcim Yilmaz, Erik Ullenhag, Henrik Arnstad, Jan Guillou, Jan Helin, Janne Bäckman, Johanna Jönsson, Kim Fredriksson, Krister Insulander, Lena Ag, Malena Ernman, Marcus Pritis, Mustafa Can, Navid Modiri, Robert Nyberg, Soran Ismail, Thomas Mattsson
Sheriffen
BNF

Återgå till Baren