Fest!

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Fest!

Inläggav Sheriffen » lör 30 dec 2006, 15:50

En sann fest för cineasten! Det visar sig att när SVT2 i dag (30/12) sänder Jacques Tatis "Fest i byn", så sänder man den tidigare aldrig sedda färgversionen! Tati spelade in två versioner samtidigt, men den som kom att klippas och distribueras var den svartvita. Färgversionen spelade han, som han själv sa, in "...för säkerhets skull". Det här är något som jag aldrig ens har hört talas om tidigare och att få se en annan version av filmen - som jag spelar in just nu, eftersom den sänds i skrivande stund - kommer att bli oerhört spännande. Nyinspelningar av filmer är ofta platta fall, men när samme regissör samtidigt spelar in två versioner av sin egen film kan resultatet inte bli annat än högintressasnt - särskilt när det gäller en så enastående begåvad man som Jacques Tati. Man ska minnas att det som skiljer denna version från den svartvita förstås är mycket mer än att den bara är i färg; om inte scenerna filmats först i svartvitt och sedan i färg (och därmed förstås blivit olika), så har de allra minst parallellfilmats, ur olika vinklar. Mycket märkligt att få tillfälle att se en och samma film i två versioner på det här sättet.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » fre 05 jan 2007, 00:43

Efter att ha grämt mig några dagar över att jag missade detta så kan ju nu glädjas åt att Cinemateket i Göteborg visar färgversionen av Fest i byn den 10/2 på Bio Capitol. Som en parantes kan nämnas att direkt efter Fest i byn visas Per Åhlins Dunderklumpen.
centerwall
Letterhack

Inläggav Sheriffen » fre 05 jan 2007, 04:54

Se till att inte behöva gräma dig igen. Som jag redan sagt i annan tråd på forumet: SVT 2 kl. 16.00 lördagen den 6:e januari, i skrivande stund alltså i morgon.

"Min Onkel" av Jacques Tati. Tematiskt science fiction. Lysande film.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: Fest!

Inläggav jophan » fre 05 jan 2007, 10:52

Sheriffen skrev:En sann fest för cineasten! Det visar sig att när SVT2 i dag (30/12) sänder Jacques Tatis "Fest i byn", så sänder man den tidigare aldrig sedda färgversionen! Tati spelade in två versioner samtidigt, men den som kom att klippas och distribueras var den svartvita. Färgversionen spelade han, som han själv sa, in "...för säkerhets skull". Det här är något som jag aldrig ens har hört talas om tidigare och att få se en annan version av filmen - som jag spelar in just nu, eftersom den sänds i skrivande stund - kommer att bli oerhört spännande.

Jag ser att dvd:n som säljs numera innehåller båda versionerna.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Återgå till Baren