Mytologi och genus på namn

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Inläggav Sheriffen » fre 12 jan 2007, 23:53

OsloPC skrev:Rett nok var Roma senere utsatt for en sterk gresk kulturpåvirkning, enten direkte eller gjennom andre, delvis helleniserte nabofolk som etruskerne, så det bringer jo "rot" i systemet. Om man her skal operere med et begrep som "tyveri" av kultur, er nok allikevel diskutabelt, noen romere ble jo kritisert av andre romere for at de ble for hellenske, satte for stor pris på det greske. F.eks. Cato Censorius mente at romerske menn ble for kvinneaktige av det greske, og skulle egne seg mer til enkle, romerske dygder, militære og andre...

Javisst. Jag vill gärna fästa i alla fall någon uppmärksamhet på de smileys jag försåg mina tidiga inlägg i tråden med. Det är klart att jag också förstår att det inte var ett slags medveten kulturstöld som ägde rum, utan inbördes påverkan mellan två olika, tätt förbundna kulturer - där dock den grekiska stod för merparten av givandet, eller hur man ska uttrycka det. Mytologi, filosofi, statsskick, teater, litteratur... you name it.

Men en poäng finns ändå här, och det är att för greker är det mycket svårt att acceptera de romerska namnen på gudarna. Så svårt, i själva verket, att även planeterna i solsystemet på grekiska faktiskt har de grekiska gudarnas namn. Så till exempel heter planeten Jupiter alltså Zevs på grekiska, Saturnus heter Kronos, och så vidare.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 12 jan 2007, 23:58

Johan skrev:Jag skall se om jag kan rota upp några bra källor angående Mars; tror inte att jag har någonting tillfredsställande hemma, såvida det inte mot all förmodan skulle finnas en utläggning om krigsguden i någon oläst bok om romersk krigsföring jag har liggande. Till något mindre bra (men nästan alltid bättre än sitt rykte) källor hör Wikipedia:
Wikipedia skrev:In his agricultural aspect, Mars presided over springtime and crops in major festivals. This cemented his value to the Romans, as he was portrayed as the God of (and Against) Invasion. The Romans, as farmers, feared crop destruction most of all, so Mars prevented "invasion" of their fields by preventing plague, pestilence, flood, and animals from "invading" their fields.

In his warlike aspect, Mars was offered sacrifices before combat and was said to appear on the battlefield accompanied by Bellona, a warrior goddess variously identified as his wife, sister, daughter or cousin. Mars' wife was also said to be Nerio.

The warlike aspect of Mars was said to be partially derived from contact with the Greeks, whose Ares was the God of War. Because the Romans, mostly farmers, faced crop destruction and loss of supplies whenever war broke out, Mars was seen as protector of their homes against attack (again, the invasion theme) or success in quick battles. Thus, the Romans grafted aspects of Ares onto Mars, but the differences remained: to the Romans, Mars was perhaps the chief worshipped God and heroic, while, to the Greeks, Ares was cowardly, unpredictable, and held in much less esteem.

Intressant. Men vad gjorde de i så fall av Dímitra - eller Demeter, som hon kallas på svenska? Jag minns inte ens vad hon kallades av romarna, men hon måste ju i så fall ha fått en annan funktion än den som grödornas gudinna, vilket då helt plötsligt inte alls stämmer överens med de berättelser om gudarna som romarna tog över från grekerna.

Ja, är det inte det jag alltid har trott... romarna var lite förvirrade, och har ju bland annat fått för sig att deras rätt nyligen grundade stad Rom, som är rena spädisen jämförd med Athen, skulle vara "evig"... :-)

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Skäggmonstret » lör 13 jan 2007, 15:52

Sheriffen skrev:Men en poäng finns ändå här, och det är att för greker är det mycket svårt att acceptera de romerska namnen på gudarna. Så svårt, i själva verket, att även planeterna i solsystemet på grekiska faktiskt har de grekiska gudarnas namn. Så till exempel heter planeten Jupiter alltså Zevs på grekiska, Saturnus heter Kronos, och så vidare.

Det här påminner mig om en alternativhistorisk novell jag en gång planerade att skriva. Men det blev visst aldrig av ... tror jag.

Samband mellan olika kulturers föreställningar om gudar är ett intressant område som jag kommer att studera närmare så snart dygnet utökas med ett par timmar. När jag läste en liten kurs i grekisk mytologi reflekterade jag över att Zeus på Kreta väldigt mycket påminner om Baal. Det är ju inte direkt så att grekernas föreställningar ploppade upp ur tomma intet.
//Gabriel Nilsson
Skäggmonstret
Fan

Inläggav OsloPC » lör 13 jan 2007, 16:13

Sheriffen skrev:Intressant. Men vad gjorde de i så fall av Dímitra - eller Demeter, som hon kallas på svenska? Jag minns inte ens vad hon kallades av romarna, men hon måste ju i så fall ha fått en annan funktion än den som grödornas gudinna, vilket då helt plötsligt inte alls stämmer överens med de berättelser om gudarna som romarna tog över från grekerna.
Kör hårt,
Sheriffen

Ceres var stadig jordbruks- og korngudinne, hun.

Nå er ganske vanlig i polyteistiske religioner at flere guder kan ha "overlappende ansvarsområder" -- tenk bare på fruktbarhetsgudene (og gudinnen) Njord, Frøy og Frøya fra eddatiden -- samt at guder kan "forfremmes" eller få nye "jobber" i folks bevissthet. Tenk bare på at endel religionsforskere har regnet vår egen Odin som noe av en "oppkomling" i rollen som Allfader.

PC
OsloPC
Letterhack

Inläggav jophan » lör 13 jan 2007, 17:38

OsloPC skrev:Tenk bare på at endel religionsforskere har regnet vår egen Odin som noe av en "oppkomling" i rollen som Allfader.

Ja, alla vi som känner ett historiskt ansvar blotar naturligtvis till Tyr.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Johan_L » sön 14 jan 2007, 23:17

jophan skrev:
OsloPC skrev:Tenk bare på at endel religionsforskere har regnet vår egen Odin som noe av en "oppkomling" i rollen som Allfader.

Ja, alla vi som känner ett historiskt ansvar blotar naturligtvis till Tyr.

Nymodigheter!

*Dyēus Ph2ter ska det vara!
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Föregående

Återgå till Baren