I största allmänhet... öppen tråd!

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

I största allmänhet... öppen tråd!

Inläggav Sheriffen » tor 25 jan 2007, 11:56

Jag tar tillfället i akt och skapar en tråd för allehanda utsvävningar från ämnen och spridda observationer av alla de slag, så att man inte behöver starta en ny tråd varje gång man har något trivialt på hjärtat. Den här tråden får driva som den vill, och om någon vill bryta ut ett ämne ur den till en egen diskussion är det bara att säga till. --jophan

margl skrev:Dessutom har nog de flesta som vill se Poefilmatiseringar redan läst den litterära förlagan och känner därmed till hela handlingen (även om Corman lagt till en del).

Fast det här tror jag inte riktigt på. Räck upp handen, hur många av forumets medlemmar har verkligen läst "The Masque of the Red Death" av Edgar Allan Poe?

Man ska aldrig förutsätta att just det man själv håller på med inom något fält, exempelvis fantastisk litteratur, är det även alla andra håller på med. Personligen råkar jag ha läst mycket av Edgar Allan Poe eftersom jag gillar honom, men jag har träffat många sf-fans som inte gjort det eftersom de läst i helt andra riktningar. Skräckfansen på forumet lär ju ha läst honom, men som sagt - alla sysslar inte med samma områden ens inom fantastisk litteratur.

Nåja, kör bara spoiler till nästa gång så är allt väl!

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen tor 25 jan 2007, 12:01, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 25 jan 2007, 11:58

john-henri skrev:Jag tjatar på om min lilla bok, eftersom jag är rätt stolt över den och tycker att någon kunde läsa den.

Jag har inte läst hela ännu, men recension kommer att tryckas när jag har gjort det. Problemet är ju bara alla de horder av saker och ting som tillvaron envisas med att man måste göra också, liksom.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: Roger Corman och Poe

Inläggav Skäggmonstret » tor 25 jan 2007, 12:18

Sheriffen skrev:Räck upp handen, hur många av forumets medlemmar har verkligen läst "The Masque of the Red Death" av Edgar Allan Poe?

Hand.

Man ska aldrig förutsätta att just det man själv håller på med inom något fält, exempelvis fantastisk litteratur, är det även alla andra håller på med.

Sant. Specialintressen tenderar att uppförstoras i folks medvetandevärld, på alla möjliga sätt. Extra tydligt är det här i universitetsvärlden. Personer som har snöat in fullständigt på studiet av forsvenskans konsonantförändringar kan lätt få för sig att det är bland det viktigaste man kan ägna sig åt och att det är synd och skam att inte fler ungdomar vill viga sitt liv åt just den uppgiften.

EDIT: Detta ska inte läsas som analys eller kritik av Margls post, utan endast som en allmän reflektion utifrån Sheriffens uttalande.
//Gabriel Nilsson
Skäggmonstret
Fan

Inläggav jophan » tor 25 jan 2007, 12:41

Skäggmonstret skrev:
Sheriffen skrev:Räck upp handen, hur många av forumets medlemmar har verkligen läst "The Masque of the Red Death" av Edgar Allan Poe?

Hand.

Hur ska jag minnas det? Jag har inte läst något av Poe sedan 1988. Jag kan kolla upp vad novellsamlingarna jag har läst innehåller när jag kommer hem ikväll.

Skäggmonstret skrev:Personer som har snöat in fullständigt på studiet av fornsvenskans konsonantförändringar kan lätt få för sig att det är bland det viktigaste man kan ägna sig åt och att det är synd och skam att inte fler ungdomar vill viga sitt liv åt just den uppgiften.

Öh, ja och? Fornsvenskans konsonantförändringar är intressantare än det mesta som undervisas på universitet. Fast de är ju inte lika intressanta som Grimms och Verners lagar, den germanska ljudskridningen. Det var kanske det du syftade på?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Skäggmonstret » tor 25 jan 2007, 12:49

Skäggmonstret skrev:Fast de är ju inte lika intressanta som Grimms och Verners lagar, den germanska ljudskridningen. Det var kanske det du syftade på?

Snarare apokopen, ett i sanning underskattat forskningsområde.
//Gabriel Nilsson
Skäggmonstret
Fan

Inläggav jophan » tor 25 jan 2007, 13:26

Apokopen är väl snarast ett forskningsområde för sociologer som studerar lättjans effekter på samhället. Ljudskridningen är däremot innovativ och ett tecken på germanernas kraftfulla själ.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Johan » tor 25 jan 2007, 15:18

Personer som har snöat in fullständigt på studiet av forsvenskans konsonantförändringar kan lätt få för sig att det är bland det viktigaste man kan ägna sig åt och att det är synd och skam att inte fler ungdomar vill viga sitt liv åt just den uppgiften.
Det är synd och skam att inte fler ungdomar vill viga sitt liv åt just den uppgiften.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Skäggmonstret » tor 25 jan 2007, 16:59

I rest my kasus.
//Gabriel Nilsson
Skäggmonstret
Fan

Inläggav Johan » fre 26 jan 2007, 12:06

Ylva skrev: Sådana där Förbättra ditt liv/dina relationer/ditt självfrörtroende/din hamster-böcker
Förbättra din hamster låter som en alldeles fantastisk bok. Fast det kan bero på att jag får sådana här vibbar av det.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sten » fre 26 jan 2007, 13:32

Johan skrev:Förbättra din hamster låter som en alldeles fantastisk bok. Fast det kan bero på att jag får sådana här vibbar av det.

Lågteknologisk förbättring. Det är mycket roligare att börja med att ge honom en robot:

http://www.youtube.com/watch?v=qaOGcrtUrxU

(Som bieffekt kan man få hamstern att dammsuga. Kan det bli bättre?)

- Sten
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav john-henri » fre 26 jan 2007, 16:22

Tänk, vilken tur man kan ha. Nu kan vi äntligen bygga det där Futurahuset vid Stureplan, efter detta klämmiga e-post ur dagens skörd:

OFFICIAL PRIZE NOTIFICATION

This is to inform you that have been selected for a cash prize of
2,000,000.00 Euros (Two Million Euros ) and a brand new
Volkswagen Car, International Programs held on the 24th of January. 2007 in
the AMSTERDAM-THE NETHERLANDS .

Dr.Garvin Smith
22 Garden Close, DG RIJSWIJK,
Lincs, PE9 2YP, AMSTERDAM
THE NETHERLANDS
volkswagen_netherlands@yahoo.com
TEL:+31-616-949-549,
FAX:+31-847-139-212
Time to call (10am to 5pm AMSTERDAM time)

Please provide him with your secret pin code which is X7pwyz2007 and
your reference Number WV: 12052007/21. You are also advised to provide
him with the under listed information below:

Claims Requirements:

1. Name in full---------------
2. Address-----------------
3. Nationality---------------
4. Age---------------------
5. Sex---------------------
6. Marital status------------
7. Next of kin--------------
8. Occupation-------------
9. Phone/Fax--------------
10.Present Country--------
11.A Scan Copy of your International Passport or
Drivers Lincense.
Congratulations once again!
Best Regards,
Daniel Peterson
Lottery Manager.

Man kan ju undra vem som snällt scannar och skickar iväg sitt pass efter denna övertygande uppmaning.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Re: I största allmänhet... öppen tråd!

Inläggav OsloPC » lör 27 jan 2007, 19:38

Sheriffen skrev:Fast det här tror jag inte riktigt på. Räck upp handen, hur många av forumets medlemmar har verkligen läst "The Masque of the Red Death" av Edgar Allan Poe?

(Hånden i været)

Ellers lurer jeg litt på hvor langt tilbake man skal gå med spoiler-advarsler. Er det en spoiler at Troja blir erobret og plyndret i Iliaden, eller at Aeneas blir romernes forfar i Aeneiden?

PC
(Unnskylder om jeg nå ødela gleden for noen)
OsloPC
Letterhack

Inläggav Sheriffen » lör 27 jan 2007, 19:45

OsloPC skrev:
Sheriffen skrev:Fast det här tror jag inte riktigt på. Räck upp handen, hur många av forumets medlemmar har verkligen läst "The Masque of the Red Death" av Edgar Allan Poe?

(Hånden i været)

Ellers lurer jeg litt på hvor langt tilbake man skal gå med spoiler-advarsler. Er det en spoiler at Troja blir erobret og plyndret i Iliaden, eller at Aeneas blir romernes forfar i Aeneiden?

:-)

Fast allvarligt, i enstaka fall kan det ju vara det. Jag känner människor som knappt har hört talas om Iliaden och Aeneiden (och själv har jag bara läst den förra, för övrigt). Om någon av de människorna fick för sig att läsa verken, skulle jag faktiskt inte tala om för dem hur det går.

(Unnskylder om jeg nå ødela gleden for noen)

Fniss igen! :-)

För visst, jag förstår vad du menar. Generellt sett är sådana här superklassikernas superklassiker förstås så kända att det är svårt att köra spoilers på dem.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Skäggmonstret » sön 28 jan 2007, 10:30

OsloPC skrev:Er det en spoiler at Troja blir erobret og plyndret i Iliaden

Fast det händer ju inte. :P
//Gabriel Nilsson
Skäggmonstret
Fan

Inläggav Sheriffen » sön 28 jan 2007, 10:33

Skäggmonstret skrev:
OsloPC skrev:Er det en spoiler at Troja blir erobret og plyndret i Iliaden

Fast det händer ju inte. :P

Helt sant, förvisso. Det händer faktiskt inte i Iliaden, men - SPOILERVARNING! - man får veta i Odysséen att det har hänt.

När jag läste Iliaden blev jag för övrigt mycket förvånad över att det inte hände, eftersom jag fått dennna spoiler mig serverad sedan jag först hörde talas om verket, typ.

På så sätt en bra spoiler - den ljuger helt enkelt om upplösningen och sabbar därmed inte mycket! :-)

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Nästa

Återgå till Baren