I största allmänhet... öppen tråd!

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Inläggav jophan » tis 19 feb 2008, 15:51

Behöver någon lite musik att stoppa i mp3-spelaren? Nu har ni chansen!
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav jophan » ons 05 mar 2008, 17:37

En markrullare i Sheriffens smak, kanske?

http://blog.modernmechanix.com/2008/03/ ... rows-nest/
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » ons 05 mar 2008, 19:09

Ah, ja, man måste ju medge att i den anakronistiska framtiden så kan de göra till och med markrullare alldeles otroligt aptitliga!

Jag bara undrar, varför ser inte turné- (som jag förmodar att detta är, med tanke på vad det står på den) och andra bussar ut på det här sättet på riktigt och inte bara i en film från 30-talet?

Klart flygplansstuk i designen - kan de inte trafikera den pånyttupptagna rutten mellan Bromma flygplats och Arlanda (har ni sett det, förresten?) med sådana här bussar?

Bara förarplatsen!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: I största allmänhet... öppen tråd!

Inläggav jophan » mån 11 jul 2011, 09:54

Ska försöka att varje dag några dagar framöver lista sju slumpmässiga böcker som vi äger. (Framslumpningen står LibraryThing för.) Ska bli intressant att se om någon av böckerna ger upphov till reaktioner. (Bra? Dåliga? Lästa? Olästa? Har dem också? Skulle vilja ha dem?)

Strange Things in Close-up av Howard Waldrop
Nationalencyklopedin. Bd 18, [Syren-Uga] av Kenneth Åström
The Illustrated Man av Ray Bradbury
Cities ("The Tain", "Firing the Cathedral", "A Year In the Linear City", "V.A.O.") red. av Peter Crowther
Rim till julklapparna och gröten, anon. förf.
Picknick vid vägkanten av Arkadij Strugatskij
Zothique av Clark Ashton Smith
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » mån 11 jul 2011, 23:12

jophan skrev:The Illustrated Man av Ray Bradbury

Det första av Ray Bradbury jag någonsin läste, sommaren då jag fyllde 12. Jag läste den i Pan/Norstedts läckra utgåva, förstås, för jag läste ännu inte på engelska. Alltsedan dess har Ray Bradbury i mitt tycke tillhört sf-fältets allra största författare. När jag var så liten hade han sällskap på parnassen av A. E. van Vogt och Isaac Asimov. De puttades senare ned och ersattes av Clifford D. Simak.

The Illustrated Man innehåller en av Ray Bradburys allra som feberhetast suggestiva noveller, den första i samlingen - The Veldt. Hur många gånger jag har läst den vet jag inte.

En annan ultrahöjdare i boken är Marionettes Inc.

Det finns fog för att påstå att det här är Ray Bradburys yppersta novellsamling, men titeln görs den stridig av ett par till.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » tis 12 jul 2011, 08:13

Sheriffen skrev:Det första av Ray Bradbury jag någonsin läste, sommaren då jag fyllde 12. Jag läste den i Pan/Norstedts läckra utgåva, förstås, för jag läste ännu inte på engelska. Alltsedan dess har Ray Bradbury i mitt tycke tillhört sf-fältets allra största författare. När jag var så liten hade han sällskap på parnassen av A. E. van Vogt och Isaac Asimov. De puttades senare ned och ersattes av Clifford D. Simak.

Van Vogt var jag aldrig förtjust i, och av Asimov föll jag bara för Stiftelsen. Robotnovellerna och annat tyckte jag aldrig särskilt mycket om. Simak däremot, Simak. Jag måste läsa om City, Way Station och andra av favoriterna någon gång.

Sheriffen skrev:The Illustrated Man innehåller en av Ray Bradburys allra som feberhetast suggestiva noveller, den första i samlingen - The Veldt. Hur många gånger jag har läst den vet jag inte.

Den läste vi faktiskt på svenskan, antingen i högstadiet eller i gymnasiet. Jag tror att den var med i någon antologi.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav jophan » tis 12 jul 2011, 09:20

Dagens slumpseptett:

Vellum av Hal Duncan
Skinnet bedrager av Milo Manara
Under the Skin av Michel Faber
Personligt : dagböcker och brev. 1927-1935 av Barbro Alving
Testa din spelstyrka av Bent Larsen
Ulysses av James Joyce