I största allmänhet... öppen tråd!

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Re: I största allmänhet... öppen tråd!

Inläggav OsloPC » sön 28 jan 2007, 13:53

Skäggmonstret skrev:
OsloPC skrev:Er det en spoiler at Troja blir erobret og plyndret i Iliaden

Fast det händer ju inte. :P

Beskjemmet må jeg innrømme at det er sant, og det visst jeg jo egentlig.

Aldri poste sent på kvelden mer...

PC
OsloPC
Letterhack

Inläggav Mange » sön 28 jan 2007, 15:35

Sheriffen skrev:
Skäggmonstret skrev:
OsloPC skrev:Er det en spoiler at Troja blir erobret og plyndret i Iliaden

Fast det händer ju inte. :P

Helt sant, förvisso. Det händer faktiskt inte i Iliaden, men - SPOILERVARNING! - man får veta i Odysséen att det har hänt.

Kör hårt,
Sheriffen

Vad som händer under Trojas fall får man veta i Iliupersis (http://en.wikipedia.org/wiki/Iliupersis). Eller kanske inte rätt ord, man hade kunnat få veta det om inte diktverket Iliupersis gått förlorat. Äh, ni förstår vad jag menar, va?

Magnus
Mange
LoC-skribent

Inläggav Skäggmonstret » sön 28 jan 2007, 18:59

Sheriffen skrev:När jag läste Iliaden blev jag för övrigt mycket förvånad över att det inte hände, eftersom jag fått dennna spoiler mig serverad sedan jag först hörde talas om verket, typ.

Samma här. Trähästens frånvaro var en smärre chock.

Men när det gäller dessa berättelser var ju den ursprungliga publiken välbekanta med händelseförloppet i stora drag. Det var väl snarast en förutsättning för att hänga med. Egentliga spoilers förekommer väl bara när berättelsen baseras på spänning och osäkerhet om hur upplösningen ska bli.
//Gabriel Nilsson
Skäggmonstret
Fan

Inläggav Sheriffen » sön 28 jan 2007, 19:25

Skäggmonstret skrev:
Sheriffen skrev:När jag läste Iliaden blev jag för övrigt mycket förvånad över att det inte hände, eftersom jag fått dennna spoiler mig serverad sedan jag först hörde talas om verket, typ.

Samma här. Trähästens frånvaro var en smärre chock.

Trähästen och Akillevs osårbarhet (med undantag av i hälen) torde vara de båda mest kända omständigheterna i Iliaden, men ingen av dem finns med. Att Akillevs skulle vara osårbar är rimligen nys - vore han det skulle han knappast ha behövt få sig en rustning smidd av själve smidesguden Hefaistos!

Det där känns rätt mycket som världens mest kända filmreplik - "Play it again, Sam!" - som ingen någonsin sagt på film, i synnerhet inte i "Casablanca".

Men när det gäller dessa berättelser var ju den ursprungliga publiken välbekanta med händelseförloppet i stora drag. Det var väl snarast en förutsättning för att hänga med. Egentliga spoilers förekommer väl bara när berättelsen baseras på spänning och osäkerhet om hur upplösningen ska bli.

I detta ligger det säkert mycket, men någon gång måste ju ha varit den första som varje enskild åhörare fick sig berättelserna till livs redan på den tiden. De föddes ju inte med kunskapen, liksom. Och i dag är det som nämnts inte svårt att köra spoilers på Iliaden och Odysséen, för de flesta känner inte ens till verken. Jag minns med viss irritation en bankkassörska som frågade vad jag läste när jag satt och läste just Iliaden i väntan på min tur, och när jag talade om vad det var för verk och när det skrivits och beskrev det rent allmänt (eftersom hon aldrig hört talas om det), utbrast hon i ett eftertryckligt: "Gud, det låter tråkigt!"

Fast hon verkade ju hysa ett visst intresse för litteratur, så hon har säkert läst flera stycken Harlequin-romaner!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Skäggmonstret » mån 29 jan 2007, 19:09

Sheriffen skrev:Jag minns med viss irritation en bankkassörska som frågade vad jag läste när jag satt och läste just Iliaden i väntan på min tur, och när jag talade om vad det var för verk och när det skrivits och beskrev det rent allmänt (eftersom hon aldrig hört talas om det), utbrast hon i ett eftertryckligt: "Gud, det låter tråkigt!"

:)
Jag måste dock säga att den antagligen gjorde sig bättre i den muntliga form den var anpassad till.
//Gabriel Nilsson
Skäggmonstret
Fan

A largely unknown British actor named Hugh Laurie

Inläggav jophan » ons 31 jan 2007, 10:39

New York Times skrev:This season “House” has reached as many as 17.5 million viewers a week. … Things might never have worked out had a largely unknown British actor named Hugh Laurie not sent in an audition tape at just the right time.

Källa.

Gapet mellan kontinenterna tycks ibland enormt stort.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » ons 31 jan 2007, 12:11

Är verkligen Hugh Laurie välkänd bland allmänheten i Sverige?
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jophan » ons 31 jan 2007, 12:24

tompe skrev:Är verkligen Hugh Laurie välkänd bland allmänheten i Sverige?

Nu är inte Sverige ett engelskspråkigt land så jämförelsen haltar väl lite, men nog har väl väldigt många svenskar sett antingen Blackadder eller Jeeves and Wooster?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » ons 31 jan 2007, 12:34

Aha, du tänkte inte på europa då du skrev kontinent.

Jag funderade lite på om Blackadder och Jeeves & Wooster var något som en subgrupp såg väldigt mycket men som kanske inte slog igenom hos allmänheten. Och fråm de första säsongerna av Back Adder som gick i Nöjesmaskinen eller vad det nu hette så var ju inte Hugh Lauries karaktär central.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » ons 31 jan 2007, 14:17

tompe skrev:Aha, du tänkte inte på europa då du skrev kontinent.

Jodå, det gjorde han nog. Lägg märke till Jophans pluralis. Han menar svåitt jag förstår, med tanke på Screen Actor's Guilds Awards i helgen, kontintenterna Amerika och Europa.

Jag funderade lite på om Blackadder och Jeeves & Wooster var något som en subgrupp såg väldigt mycket men som kanske inte slog igenom hos allmänheten. Och fråm de första säsongerna av Back Adder som gick i Nöjesmaskinen eller vad det nu hette så var ju inte Hugh Lauries karaktär central.

Jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar, men båda dessa TV-serier - i synnerhet den om Blackadder - har haft en enorm genomslagskraft i Västvärlden. Tittarna räknas i tiotals - om inte hundratals - miljoner.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan » ons 31 jan 2007, 18:03

Apropå diskussionen om romerska författare i en annan tråd, en något surrealistisk upplevelse:

Es gab einmal Zeiten, in denen die meisten Lateiner allenfalls noch verträumt an die "Carmina Burana" oder gregorianische Gesänge dachten, wenn das Stichwort „Musik mit lateinischen Texten“ fiel. Das war damals.

Für viele Lateinlehrer und Schüler in Niedersachsen und dem Rest der Bundesrepublik ist es schon nichts Neues mehr, daß Latein auch "groovt", seitdem vielleicht auch in ihrem CD-Regal irgendwo eine Scheibe von ISTA steht. Seit über 12 Jahren stellt die (ehemals) Wilhelmshavener Band ISTA unter dem Motto "Latein goes HipHop" unter Beweis, daß die Sprache der alten Römer alles andere als tot ist.

Das Bandprojekt, das aus einer verrückten Idee des Lateingrundkurses an der Cäcilienschule Wilhelmshaven entstand, startete zunächst mit lateinischen Versionen bekannter deutscher HipHop-Songs, unter anderem mit der 94´er Premiere von "Ista?!?!", den meisten besser bekannt als "Die da?!?!" von den Fantastischen Vier oder etwa "Eveniat optime" / "Es wird ja alles wieder gut", im Original von der HipHop-Formation SpektaCoolär.

Med exempel i mp3-format.

Via Latinbloggen.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav J-h:n » tor 01 feb 2007, 00:26

Johan skrev:lateinischen Versionen bekannter deutscher HipHop-Songs,

Fast förlåt mig, men jag tycker hiphop på tyska känns ungefär lika befängt som hiphop på latin. In der Hood.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav Sheriffen » tor 01 feb 2007, 00:31

J-h:n skrev:
Johan skrev:lateinischen Versionen bekannter deutscher HipHop-Songs,

Fast förlåt mig, men jag tycker hiphop på tyska känns ungefär lika befängt som hiphop på latin. In der Hood.

Det riktigt befängda är dock schlager på marschtyska! Den som inte har upplevt de häpnadsväckande, tyska schlagersångare och schlagersångerskor som sjunger i taktfast pansardivisionsstil har min själ missat något av det absolut bisarraste som den mänskliga musiken över huvud taget har frambringat. Och det rör sig alltså om gravallvarliga (medvetet ordval) artistframföranden, inte något slags parodier. Min bror är konnässör - han hittar musiken i stora ståltrådskorgar med rea-CD:s på stormarknader - och var den som först presenterade denna fullkomligt överrumplande kulturyttring för mig.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan » tor 01 feb 2007, 00:48

J-h:n skrev:Fast förlåt mig, men jag tycker hiphop på tyska känns ungefär lika befängt som hiphop på latin. In der Hood.

Jag är nu på intet sätt någon hiphopkonnässör, men för mig känns det väl inte särskilt annorlunda än hiphop på svenska. Men det kan ju bero på att tyska för mig är betydligt mer av ett språk för vardagssituationer än engelska är.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav john-henri » tor 01 feb 2007, 08:30

Själv när jag en hemlig förtjusning i den forntida tyske schalgergiganten Freddy Quinn, som växlade om lite mellan de av Sheriffen apostroferade marschschalgrarna och den fullständigt oförblommerade smörsentimentalitet som kan symboliseras av sådana odödliga rader som

Ich hab' Heimweh nach St. Pauli,
Nach St. Pauli und der Reeperbahn...

(på albumet "Heimweh nach St. Pauli", 1963)

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

FöregåendeNästa

Återgå till Baren