Ryan Air och fackföreningar

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Ryan Air och fackföreningar

Inläggav tompe » sön 12 nov 2006, 15:17

Kommentar till http://fandom.se/forum/viewtopic.php?p=240#240

Sheriffen skrev:Johpan: "Bara lite billigare, om man vägrar flyga fackföreningsfientliga SpyanAir."

Men det gör man ju inte, för RyanAir är billigast för kunden och har kabinpersonal som själv är tillfreds med sina löner. Som - vågar man säga det? - snarare än att vara lägre brukar vara högre än fackansluten kabinpersonals.

1) Jag förstår inte varför det inte ska vara frivilligt att ansluta sig till fackorganisationer, utan ett tvång.

2) Ingen tvingar någon att arbeta för RyanAir. De som arbetar där gör det av egen vilja.

Min källa: kabinpersonal från RyanAir.

Kör hårt,
Sheriffen
(ej fackansluten och skulle aldrig i livet drömma om att bli)

P.S. Diskussionen, om sådan uppstår, bör förstås flyttas till baren. D.S.

Fast ingen har väl sagt man vill ha tvångsanslutning. Det som verkar saknas nu är en verklig frivillighet då skapande av fack förhindras eller motarbetas av företaget.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Re: Ryan Air och fackföreningar

Inläggav Sheriffen » sön 12 nov 2006, 15:54

Tommy:

"Fast ingen har väl sagt man vill ha tvångsanslutning. Det som verkar saknas nu är en verklig frivillighet då skapande av fack förhindras eller motarbetas av företaget."

De som har grundat och äger ett företag har väl rätt att själva bestämma vilken personal de vill anställa? Om man exempelvis har grundat en mannekängagentur avsedd att lansera kvinnligt tonårsmode, kan det vara en osmart idé att anställa 90-åriga män att visa upp kläderna på catwalken. Bättre då med 18-åriga tjejer.

Sedan kommer det säkert att finnas en och annan som bojkottar agenturen, eftersom den diskriminerar mot 90-åriga män.

Och det är som sagt frivilligt att ta anställning på RyanAir, som har svårt att ha fackansluten personal bland annat för att de har koncessioner på små, från resmålen rätt avlägset belägna flygplatser - vilket ger upphov till "olägenheter" i form av besvärligare arbetstider för den frivilligt arbetande och väl avlönade kabinpersonalen (som dock inte skulle få arbeta så för facket).

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen sön 12 nov 2006, 16:14, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » sön 12 nov 2006, 16:07

Jag trodde du argumenterade emot att de var fackföreningsfientliga men det kanske var en missuppfattning.

Frågan om det är dåligt eller inte att företag är fackföreningsfientlig tycker jag är lite mer kompicerad än dina enkla exempel ger sken av.

Du är alltså rättighetstroende?
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » sön 12 nov 2006, 16:16

Tommy:

"Frågan om det är dåligt eller inte att företag är fackföreningsfientlig tycker jag är lite mer kompicerad än dina enkla exempel ger sken av."

På vilket sätt?

"Du är alltså rättighetstroende?"

Begreppet har jag sett använt på flera olika sätt inom moralfilosofin. Hm. Definiera gärna närmare vad du menar.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Baren