Word i Windows XP

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Word i Windows XP

Inläggav Sheriffen » fre 30 mar 2007, 19:41

Jag skulle vilja göra två saker i Word för Windows XP.

1) Jag skulle vilja ha talstreck framför några repliker på efter varandra följande rader utan att programmet automatiskt lägger in en tab och gör indragen lista av alltsammans.

2) Jag skulle vilja placera markören framför en styckeindragen rad som är kursiverad.

Eftersom de som konstruerade Word aldrig någonsin har arbetat med text och därför inte vet vad det innebär, skulle jag i själva verket vilja en tredje sak:

3) Jag skulle på permanent basis vilja stänga av - helst radera - aboslut alla funktioner i Word som utför något som inte kan utföras med en manuell skrivmaskin av märket Facit Privat, med tre undantag - jag vill kunna välja storlek på fonten (tar gärna bort alla sådana utom Times, dock) och jag vill kunna stänga filen och spara den (och det gjorde ju skrivmaskinen och papperet så att säga automatiskt; man skrev och texten fanns där) och jag vill kunna radera text och skriva ny.

Den som kan hjälpa till med något av detta erhåller min och kanske även Stephen Kings översvallande tacksamhet.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: Word i Windows XP

Inläggav Sten » fre 30 mar 2007, 22:24

Jag skulle vilja ha talstreck framför några repliker på efter varandra följande rader utan att programmet automatiskt lägger in en tab och gör indragen lista av alltsammans.

Verktyg -> Autokorrigering.
Gå till fliken "Autoformat vid inskrivning". Ta bort alla markeringar under "Använd medan du skriver", speciellt "automatiska punktlistor" och "automatiskt numrerade listor". Men du vill egentligen ta bort precis alla markeringar.

Gå även till fliken "autokorrigering" och ta bort alla markerade kryssrutor där också. I fliken "Autotext" behöver du bara avmarkera rutan "Visa Autoavsluta-förslag". (Det skadar inte att avmarkera precis alla kryssrutor på precis varenda flik i den här dialogrutan, men de flesta av dem borde inte göra dumma saker.)

Jag skulle vilja placera markören framför en styckeindragen rad som är kursiverad.

Menar du att du vill placera markören först i raden, eller att du vill placera den längst till vänster, i nivå med de icke-styckeindragna raderna? Har du dragit in raden med hjälp av den lilla linjalen högst upp på skärmen?

Jag skulle på permanent basis vilja stänga av - helst radera - aboslut alla funktioner i Word som utför något som inte kan utföras med en manuell skrivmaskin av märket Facit Privat

Verktyg -> Alternativ
Du vill ta bort markeringen i kryssrutor på fliken "Redigering" och "Språkkontroll". Det borde ta hand om rätt mycket. Observera att ett par av ändringarna i redigering, som "Inmatning ersätter markering", kommer att göra att Word beter sig annorlunda än vad du är van vid.

(Du har en Mac, så saker kan ha andra namn i din version. Säg till om du inte hittar dem.)
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Sten » fre 30 mar 2007, 22:28

Det verkar tyvärr inte som om det här programmet finns för Mac...
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Sheriffen » lör 31 mar 2007, 00:57

Sten skrev:Det verkar tyvärr inte som om det här programmet finns för Mac...

Fast det fixar sig för min del, för som antyds i ämnserubriken sitter jag i Athen med en Windows XP. Laptop. iMacen står på köksbordet i Stockholm och nås inte just nu. :-) Och jag har tittat på den där hemsidan och det ser ut som om jag kan få en super-TV jag med, även om jag redan har en alldeles riktig sådan i jätteformat stående några meter från bordet där jag sitter och skriver.

Stort tack för noggrann Word-genomgång! Den bör alltså vara precis på pricken, eftersom du utgått från din Windows.

Jag återkommer när jag trots det har misslyckats kapitalt med att genomföra de olika åtgärderna, så får du förklara igen som om du förklarade för en liten bäbis.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sten » lör 31 mar 2007, 01:15

Sheriffen skrev:Och jag har tittat på den där hemsidan och det ser ut som om jag kan få en super-TV jag med, även om jag redan har en alldeles riktig sådan i jätteformat stående några meter från bordet där jag sitter och skriver.

Super-TV? Det var väl en skrivmaskin du letade efter? Nu är jag förvirrad igen.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Sheriffen » lör 31 mar 2007, 01:21

Sten skrev:
Sheriffen skrev:Och jag har tittat på den där hemsidan och det ser ut som om jag kan få en super-TV jag med, även om jag redan har en alldeles riktig sådan i jätteformat stående några meter från bordet där jag sitter och skriver.

Super-TV? Det var väl en skrivmaskin du letade efter? Nu är jag förvirrad igen.

Nu ser jag den! Wow, liksom!

Fast när man går till den där hemsidan är det första man ser inte skrivmaskinen, utan en ruta där det står något i stil med "Do you also want a Super-TV?" och sedan ska man klicka på en pil, och då kommer man till en annan hemsida där man kan få super-TV:n. Och jag trodde i min enfald att det var den du menade. Jag "scrollade" inte ned sidan.

Men nu har jag sett Skrivmaskinen!

Ljuset varde helgat!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav OsloPC » mån 02 apr 2007, 14:32

Sheriffen skrev:Jag skulle vilja göra två saker i Word för Windows XP.

Hva med gratisprogrammet WordPad :D

Per
OsloPC
Letterhack

Inläggav tompe » mån 02 apr 2007, 18:22

Sheriffen skrev:Eftersom de som konstruerade Word aldrig någonsin har arbetat med text och därför inte vet vad det innebär, skulle jag i själva verket vilja en tredje sak:

Om det enda man nu vill göra är att textbehandla varför kör man då ett ordbehandlings-program som fuskar lite med typsättning? Det finns väl en uppsjö mer lämpliga program som gör det du vill.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » mån 02 apr 2007, 19:51

tompe skrev:
Sheriffen skrev:Eftersom de som konstruerade Word aldrig någonsin har arbetat med text och därför inte vet vad det innebär, skulle jag i själva verket vilja en tredje sak:

Om det enda man nu vill göra är att textbehandla varför kör man då ett ordbehandlings-program som fuskar lite med typsättning? Det finns väl en uppsjö mer lämpliga program som gör det du vill.

Gissa! Du får tre försök!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » mån 02 apr 2007, 20:18

Sheriffen ska undvika att installer Officepaket och andra utvecklade word-versioner. Det gör jag. Jag blir fullständigt vansinnig när programmet inte låter mig stava Mars med stort M, till exempel... någon sf-fan är det då avgjort inte som definierat parametrarna i word på senare år.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav herman » mån 02 apr 2007, 20:23

[quote="Sheriffen"][quote="tompe"]Om det enda man nu vill göra är att textbehandla varför kör man då ett ordbehandlings-program som fuskar lite med typsättning? Det finns väl en uppsjö mer lämpliga program som gör det du vill.[/quote]
Gissa! Du får tre försök![/quote]

Hm. La meg prøve:
Du skal levere dokumentet til en eller annen som krever å få resultatet levert i Word-format?

Hele poenget med WordPad er at programmet faktisk lager filer i Word-format. Du sliter med å åpne filer fra nyere versjoner av Word, men så lenge du fremdeles har Word på maskinen, så kan du alltids kopiere filene over til WordPad.
(Den hemmelige koden er: Ctrl+A, Ctrl+C, Ctrl+V)
Når du endelig, en gang i fremtiden ser lyset, så finnes det mange gratisprogram som åpner Word-filer, slik at de kan lastes inn i WordPad for videre redigering.

Hvis du har flaks, så finner du WordPad ved å klikke på Start-knappen, og velge Alle programmer - Tilbehør - WordPad.
Hvis WordPad ikke ligger der, så trenger du tilgang til Windows-CD'en. Og litt is i magen.
herman

Inläggav Sheriffen » tor 28 feb 2008, 23:09

Ja, tjosan, nu var det skojsigt igen.

Ni vet, man kan markera ett ord eller en rad eller ett stycke eller något och sedan radera ordet/raden/stycket genom att trycka på tangenten med en pil som pekar till vänster, i övre högra hörnet på tangentbordets huvudsektion, den med alfabetet?

Nå, det kan jag inte längre. När jag trycker pil vänster så försvinner bara markeringen, men inte ordet.

Hur återställer jag?

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Jag bryr mig som ni ser inte om att ens försöka namnge tangenter på tangentbord till datorer, för jag kan inte för mitt liv anse att man ska bevärdiga så korkat uttänkta tangentbord som dem till datorer med sådan oförtjänt respekt. Att namnge tangenterna skulle nästan vara detsamma som att påstå att de liksom tangenterna på gamla skrivmaskiner faktiskt går att använda till något, alltså att något begripligt händer när man trycker på dem! Ja, ni ser ju själva - blotta tanken är absurd. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sten » tor 28 feb 2008, 23:20

Prova att markera "Inmatning ersätter markering" under Verktyg -> Alternativ -> Fliken Redigering. Fungerar det?

Allvarligt talat: om du tvingas använda Word *är* det definitivt värt besväret att lägga några timmar på att faktiskt lära sig programmet. Läs igenom hjälpen. Köp eller låna en bok i stil med "MS Word för nybörjare".

Det *borde* vara lika lättanvänt som en skrivmaskin, men det är det inte. Tough luck, som vi säger i Sverige. Du kan antingen ägna resten av ditt liv åt att klaga på den saken, eller så kan du byta program. Eller, om du i likhet med mig måste använda Word för att överleva, kan du lära dig det ordentligt. Det sparar tid i längden. Jag lovar. När du väl behärskar det är det förvånansvärt användbart.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Sheriffen » tor 28 feb 2008, 23:34

Ja, det fungerade! Tack!

Och jo, jag måste använda Word, så du har förstås rätt - jag borde lära mig det.

Fast efter den senaste vändan, när du talade om hur man *tar bort* alla funktioner, så har det fungerat alldeles utmärkt. Det här är alltså ingen ironi, för det var främst uppsjön av automatfunktioner som jag inte bett om - bilen som man köper med vindrutetorkare och stereo och blinkers och allting igång, hela tiden, utan att man får veta att man kan stänga av dem och hur - som gjorde programmet hysteriskt påfrestande för mig.

Hur som helst, som grädde på moset har jag nu dessutom hittat hur man stänger av att man får sådana där löjliga krulliga anföringstecken i stället för raka!

Fast jag kommer fortfarande inte att gråta om hela världen återgår till mekaniska reseskrivmaskiner. Vänta bara tills miljökatastrofen är ett faktum och vi inte kan använda energislukande datorer längre.

Jag har tolv stycken Facit Privat, fyra reseskrivmaskiner av annat märke (bland annat en Olympia - så smidigt läcker, och den enda som är i klass med Facit Privat) och tre stycken stora, för evigt beständiga pjäser från tio-, tjugo- och trettiotalen, respektive.

När ni alla sitter där och inte kan skriva för att ni bara har obrukbara datorer kommer jag i vår väntande, anakronistiska framtid att smattra fram ord som en kulspruta!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan » fre 29 feb 2008, 01:26

Jag har ett tjog kollegieblock, några anteckningsböcker och rätt många pennor.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Nästa

Återgå till Baren