Flygresor

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Flygresor

Inläggav Sheriffen » ons 04 apr 2007, 20:27

Det finns fler det är synd om än Ryan Air-bojkottarna, visar det sig nu. Ibland är det synd om dem som flyger med British Airways, för det visar sig nu när statistiken från förra året offentliggörs att BA förlorar mer bagage än något annat stort bolag i Europa. Närmare bestämt 33 väskor per 1000, vilket är ganska saftigt. På god andraplats har vi Lufthansa, som ligger på drygt 18 och på tredje plats klockar Air France in, med i snitt 16.6 per 1000. Inte oväntat förloras de flesta väskorna vid transfer mellan olika kärror eller till och med olika flygbolag, men hemskt många lyckas man slarva bort även under direktflighter från punkt A till B.

Åtgärder ska vidtas och det hävdas att när terminal 5 snart står klar på Heathrow kommer BAs problem att bli mindre.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » ons 04 apr 2007, 20:33

Fast den där siffran är väl de som ej kommer fram direkt eller? Eller var det siffran på de väskor som aldrig återsågs? Jag tror den höga siffran beror på Heathrow. Och imorgon passerar jag Heathrow så jag hoppas jag slipper besvär med försenat bagage...
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » ons 04 apr 2007, 20:40

tompe skrev:Fast den där siffran är väl de som ej kommer fram direkt eller? Eller var det siffran på de väskor som aldrig återsågs? Jag tror den höga siffran beror på Heathrow. Och imorgon passerar jag Heathrow så jag hoppas jag slipper besvär med försenat bagage...

Javisst, siffran gäller bagage som inte kommer fram direkt. Någon siffra för vilka väskor som försvann för alltid presenterades faktiskt inte. Jag såg just det här i ett inslag på CNN - det var därifrån jag fick siffrorna. Fast nu ska de börja köra med streckkoder, vilket kommer att göra att bagaget kan identifieras snabbare och säkrare och därför också vidarebefordras till rätt destination fortare.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Vad flyger du för bolag i morgon? D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 04 apr 2007, 20:41

Bara i förbifarten, förresten - det finns många flygbolag som redan kör med streckkoder. Jag visste faktiskt inte att British Airways tydligen inte gör det. Mindes inte det från när jag flög med dem till och från London förra året. Och för övrigt inte råkade ut för förkommet eller ens försenat bagage.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen ons 04 apr 2007, 21:01, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » ons 04 apr 2007, 20:56

Jag flyger BA och jag trodde också de använde streckkoden på bagagelappen till något. Jag checkade in idag på webben och måste säga att jag tycker BA:s webbsidor för hantering av bokningar är riktigt bra.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » ons 04 apr 2007, 21:00

Jag måste rätta mig här, för jag ser att jag råkade skriva 33 väskor per 1000 - det skulle stå 23. Nåväl. Det var hur som helst fem och en halv miljoner väskor allt som allt (under förra året, alltså) och två tredjedelar försenades vid transfer. Den exakta siffran för Lufthansa är 18.1.

Nåväl, du får säkert behålla väskan och BA är ju trevligt på många andra sätt! Ofta föredömlig kabinpersonal, till exempel. Och gratis drinkar.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 11 apr 2007, 00:54

Tompe i annan tråd, fast med kommentar som passar bättre här:

"För övrigt blev jag förvånad av mängden personer med kikare som satt och spanade på flygplan i kafeterian med bra utsikt på flyplatsen i Manchester. Verkar vare en aktiv hobby. Undrar hur den går till?"

Plane spotters.

Det finns flera olika varianter och det har till och med sagts att det finns lika många varianter som det finns plane spotters, men här är några huvudkategorier:

1) De som är intresserade av att se så många modeller som möjligt (vissa tittar bara på civila flygplan, andra bara på militära, åter andra på båda delarna) och för listor över vilka de sett. Ungefär som fågelskådare, fast med stålfåglar (ha, ha).

2) De som samlar flygplanens s.k. "tail numbers" och noggrant antecknar vilka nummer de sett och var och när. Fast de kan samtidigt vara intresserade av att se så många modeller som möjligt, de också.

3) De som samlar på att ha sett så många olika flygplansmodeller från så många olika flygbolag som möjligt. Med andra ord, det räcker inte med att ha sett en Boeing 747 en gång - man ska ha sett den en gång från varje bolag som alls har modellen i sin flotta. Även här kan intresset vara kombinerat med 1 och/eller 2.

4) De som primärt fotograferar, som helt enkelt försöker ta snygga bilder på flygplan för att de älskar flygplan. Ett intresse som dock - surprise, surprise - kan vara kombinerat med 1 och/eller 2 och/eller 3.

En sidogren utgörs av så kallade scanners, som olagligen avlyssnar trafiken till flygledartornet. De samarbetar ibland med plane spotters helt enkelt för att förvarna om vilken typ av flygplan från vilket flygbolag som just gått in för inflygning och ska landa på vilken bana, alternativt taxa ut på vilken bana, så att plane spotters kan positionera sig i förväg för att få bästa möjliga utsikt.

Själv är jag betydligt blygsammare än alla de här varianterna. Jag gillar att sitta och titta på flygplan som landar och startar när jag befinner mig på en flygplats, men det är ju för att det är så vackert i största allmänhet. Vilka modeller eller flygbolag eller "tail numbers" det är frågan om struntar jag fullständigt i. Jag har med andra ord mycket dålig koll på vad jag sett, fast det rör sig förstås om flera tusen plan. Hade jag också fört anteckningar och plåtat skulle jag kanske ha varit något slags BNF i plane spotting-fandom, vem vet?

Å andra sidan brukar jag bara ägna kortare stunder åt att titta på planen när jag befinner mig på en flygplats, för jag är minst lika intresserad av flygplatsen i sig. Se vidare Transfer World i tidigare inlägg i tråden.

Finns det förresten någon som kan förklara varför Helsinki Vantaa-flygplatsen blir så fascinerande tyst och öde redan vid sextiden på kvällen? Hade nyligen en fem timmars transfer där och förundrades över hur myllret sakta förbyttes i tyst stillhet.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » ons 11 apr 2007, 01:17

Tror jag såg minst fyra bord med oliak grupper människor som tittade efter flygplan och på minst ett av borden såg jag radioutrustning som jag då gissade användes för att lyssna av flygtornet.

Jag började fundera på vad rullbanden på flygplatser i första hand är avsedda för. Är det för att man ska komma snabbare fram om man går samtidigt eller är det för dem som inte vill gå alls?

Kan också nämna att jag på ditresan packat löjligt mycket elektriska saker i handbagatet. Jag råkade ut för specialkoll och det tog säkert 10 minuter att kolla allt. Det var Palm, telefon, två MP3-spelara, en PMP, en GPS, reservbatteri till laptop, massor med laddare till all utrustning, lite minneskort och batterier, nätspänningskontaktkonveter, kamera, blixt till kamera, plus kanske något till... På hemresan packade många laddare i det incheckade bagaget för att undvika problemet men man slapp säkerhetskontrollen på Heathrow då. Man tycker ju kan kunde slippa den från Sverige också då man redan kollats där.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » ons 11 apr 2007, 02:47

tompe skrev:Jag började fundera på vad rullbanden på flygplatser i första hand är avsedda för. Är det för att man ska komma snabbare fram om man går samtidigt eller är det för dem som inte vill gå alls?

Man kan undra. Jag tycker mest att de är irriterande. Snabbare fram genom att gå samtidigt kommer man ju nästan aldrig, för de är så gott som alltid för smala för att man ska kunna gå förbi någon som står still med en bagagevagn alternativt en massa väskor som han/hon/dem ställt bredvid sig. Och även om alla går längs rullbandet, så blir det dångligt och vingligt eftersom flera då bär på väskor och går ostadigt och därför sakta. Och helt garanterat finns där alltid den 97-årige farbrorn som knappt kan hålla balansen på rullbandet oavsett vad och som naturligtvis går före en själv men aldrig hunnit mer än högst fyra meter när man själv börjar gå. Där det är möjligt brukar jag helt enkelt gå vid sidan av.

Jag har för övrigt aldrig förstått varför det finns folk som står stilla på rullbanden, för de går ju i slow motion. Och vilket fån tar inte en bagagevagn om man har sjutton väskor, och med en bagagevagn går det ju hur som helst rätt snabbt att gå på vanligt golv trots det tunga bagaget.

Kan också nämna att jag på ditresan packat löjligt mycket elektriska saker i handbagatet. Jag råkade ut för specialkoll och det tog säkert 10 minuter att kolla allt. Det var Palm, telefon, två MP3-spelara, en PMP, en GPS, reservbatteri till laptop, massor med laddare till all utrustning, lite minneskort och batterier, nätspänningskontaktkonveter, kamera, blixt till kamera, plus kanske något till... På hemresan packade många laddare i det incheckade bagaget för att undvika problemet men man slapp säkerhetskontrollen på Heathrow då. Man tycker ju kan kunde slippa den från Sverige också då man redan kollats där.

Jag begriper ju att det här måste ha något med säkerhetskontrollen på grund av terrorismen att göra, men ärligt talat - ser de inte direkt vad det är för slags utrustning du har, alltså att det inte är några farliga grejer?

Jag förstår inte riktigt det sista du skriver. Slapp du säkerhetskontrollen på Heathrow för att du packade de flesta laddarna i det incheckade bagaget på hemresan? Och sista meningen. Slippa säkerhetskontrollen från Sverige när du redan kollats var? Blev du säkerhetskollad även vid inresan i Sverige, alltså? Det har jag min själ aldrig blivit.

Själv har jag ganska få manicker med mig när jag reser. Det brukar röra sig om mobiltelefoner som fungerar i olika länder (alltså, jag har med den svenska och en som fungerar dit jag ska (läs: om jag ska till USA och alltså tar med mig min amerikanska)), jag har mina hörlurar och ... tja, inte så mycket mer. Ska börja köra med minikalkylator, eftersom jag nu skaffat en behändig sådan här i Grekland.

Fast å andra sidan har jag aldrig mycket bagage. Oavsett vart jag ska och hur länge jag ska vara borta har jag en väska - min flightbag, som jag kan hänga över axeln. Jag brukar checka in den, men inte alltid - den är inte mer skrymmande än att jag kan ta den som handbagage, varpå jag förstås slipper stå och vänta vid bagageutlämningen vid ankomsten utan kan gå direkt till tullen. Jag avskyr att resa med tungt bagage och tycker att man liksom lär sig att undvika det - efter en del trial and error kopplade jag tidigt i livet vad som måste med och vad som inte måste med, och det som måste med är egentligen häpnadsväckande lite. Fast när jag flög hit ned till Grekland nu senast tog jag en mycket liten väska till - en axelremsväska med sheriffstjärna på - där jag helt sonika körde mitt begränsade handbagage. I övrigt bara flightbagen.

Jag har aldrig förstått dem - ofta greker eller polacker - som reser med gigantiska kartonger och fem jättelika resväskor per person när de ska på en veckas semester utomlands. Knepen för att klara sig ifrån övervikten är förstås legio och dem kan jag också, men varför har man med sig hela bohaget? Förra året när jag kom från Grekland hamnade vi på flighten från Athen vid ankomst Arlanda vid samma bagageband som passagerarna på en flight från Krakow, men de hade kommit strax före oss och fick därför sitt bagage före. Det hade redan börjat komma när vi från Athen kom ut i bagagehallen, men trots det tog det nästan en timme innan våra väskor ens började komma ut, för Krakow-passagerarna hade helt *ofantliga* mängder bagage. Jag har sällan sett något liknande.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen ons 11 apr 2007, 16:57, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » ons 11 apr 2007, 10:42

Nuförtiden så har de ju minskat på den godkända storleken på handbagaget så det är ju besvärligare att ha bara handbagage.

En bomb kan ju finnas i varje MP3-spelare så de måste men någon specialapparat skanna över alla enheter vilket innebär ta ut dem ur alla fodral osv.

Jag mindes lite fel. Jag menade att i Sverige kollas bagaget innan man flyger. Sedan direkt när man kommer till Heathrow så kollas bagaget igen innan man kommer in i inrikes eller utrikes-delen av terminal 1. I Manchester kollades bagaget. Sedan på Heatrow kom man in i terminal 1-hallen utan en säkerhetskontroll vilket jag tycker är lite inkonsekvent. Detta gjorde då att jag trodde det var slut med säkerhetskontroller och köpte en flaska vatten som jag öppnade och drack lite av. Jag blev sedan irriterad på att det precis vid gaten fanns en till säkerhetskontroll med bagagegenomlysning och skyltar som sa att vätskor bortom denna punkt måste ha obrutna förpackningar. Så jag smugglade igenom min öppnade vattenflaska då det inte fanns vatten att köpa efter kontrollen.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » ons 11 apr 2007, 15:41

tompe skrev:Nuförtiden så har de ju minskat på den godkända storleken på handbagaget så det är ju besvärligare att ha bara handbagage.

I sak har du förstås rätt, men i praktiken funkar det här alltid ändå. Som du vet får man bara ha en väska med sig i kabinen numera, men uppriktigt sagt - hur ofta har du inte också sett ensamma resande med två eller till och med tre stycken?

De säger ju aldrig något vid vare sig säkerhetskontrollerna eller gaterna om för stora eller för många väskor, för i och med att man har gått igenom och godkänts av incheckningen så är man så att säga klar. Säkerhets- och gatepersonal lägger sig inte (eller jag har i alla fall aldrig sett dem göra det).

En bomb kan ju finnas i varje MP3-spelare så de måste men någon specialapparat skanna över alla enheter vilket innebär ta ut dem ur alla fodral osv.

Det visste jag faktiskt inte. Fast jag är kass på det där med bomber, för jag brukar aldrig ha några med mig. :-)

Jag mindes lite fel. Jag menade att i Sverige kollas bagaget innan man flyger. Sedan direkt när man kommer till Heathrow så kollas bagaget igen innan man kommer in i inrikes eller utrikes-delen av terminal 1. I Manchester kollades bagaget. Sedan på Heatrow kom man in i terminal 1-hallen utan en säkerhetskontroll vilket jag tycker är lite inkonsekvent. Detta gjorde då att jag trodde det var slut med säkerhetskontroller och köpte en flaska vatten som jag öppnade och drack lite av. Jag blev sedan irriterad på att det precis vid gaten fanns en till säkerhetskontroll med bagagegenomlysning och skyltar som sa att vätskor bortom denna punkt måste ha obrutna förpackningar. Så jag smugglade igenom min öppnade vattenflaska då det inte fanns vatten att köpa efter kontrollen.

Aha, så de har infört säkerhetskontroll av ankommande på Heathrow. Det råkade jag inte ut för när jag var i London i början av mars förra året, så det måste vara tämligen nytt. Och jag håller med, det låter väldigt onödigt i och med att man ju är säkerhetskollad redan på den flygplats man tagit flighten från. Besynnerligt och tidsödande. De säkerhetskollar ju inte bagaget vid ankomst ens i USA.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » ons 11 apr 2007, 23:14

Sheriffen skrev:I sak har du förstås rätt, men i praktiken funkar det här alltid ändå. Som du vet får man bara ha en väska med sig i kabinen numera, men uppriktigt sagt - hur ofta har du inte också sett ensamma resande med två eller till och med tre stycken?

Nästan aldrig två större väskor. Men hur nog de kontrollerar att man följer reglerna ändrades i augusti förra året. När jag flög direkt efter säkerhetshysterin införts så var de stenhårda på att kolla storleken och släppte inte igenom folk med för stor väska. Nu hade de inte den extrakontrollen men jag såg inte alls så många stora väskor i kabinen som man gjorde förr så förmodligen är reglerna ändrade permanent och de efterföljs (och kontrolleras) bättre.

De säger ju aldrig något vid vare sig säkerhetskontrollerna eller gaterna om för stora eller för många väskor, för i och med att man har gått igenom och godkänts av incheckningen så är man så att säga klar. Säkerhets- och gatepersonal lägger sig inte (eller jag har i alla fall aldrig sett dem göra det).

Jag har sett gatepersonal vägra folk att gå ombord med för stora väskor och istället tagit dem och lastat in i bagageutrymmet på planet. Så man är inte klar efter incheckning. Man kanske är klar på så sätt att bagaget kommer fram.

Aha, så de har infört säkerhetskontroll av ankommande på Heathrow. Det råkade jag inte ut för när jag var i London i början av mars förra året, så det måste vara tämligen nytt. Och jag håller med, det låter väldigt onödigt i och med att man ju är säkerhetskollad redan på den flygplats man tagit flighten från. Besynnerligt och tidsödande. De säkerhetskollar ju inte bagaget vid ankomst ens i USA.

Givetvis ingen kontroll för ankommande (arrivals) men för transfer-passagerare finns en extra kontroll.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » ons 02 maj 2007, 15:18

Härförleden bokade jag via nätet en flygbiljett med Sterling dk åt min fars föga resvana fru och råkade i hastigheten skriva en bokstav fel i hennes långa efternamn (hon har behållit sitt flicknamn). Så jag ringde Sterling dk och frågade om vi kunde ändra på bokstaven, för att vara säkra på att hon inte skulle få några problem vid incheckningen. Killen som svarade sa att det nog var klokt att ändra eftersom namnet ska vara identiskt med det namn som står i passet och man därför inte kunde vara säker på att incheckningspersonalen inte skulle komma med invändningar, men ändringen skulle kosta motsvarande 738:-, alltså 369:- för respektive sträcka (tur och retur). Det beloppet (alltså 738:-) var högre än kostnaden för flygbiljetten från Athen och något lägre än kostnaden för flygbiljetten tillbaka till Athen. Jag la på luren. Det var ju löjligt. Fast en stund senare tänkte jag att jag nog borde vara förnuftig och ringde för att ändra på bokstaven i alla fall, och fick då prata med en ung tjej i stället. Jag bad henne att ändra bokstaven, vilket hon gjorde på datorn. Sedan skickade hon en ny biljett till epostadressen som angivits vid ursprungsbeställningen. Först därefter förde jag betalningen på tal, varpå hon bildligen slog ifrån sig och sa att nej, att ändra i ett namn kostar ingenting. Det som kostar är att ändra på själva resan. (Killen jag pratat med tidigare hade alltså haft fel.)

Värt att minnas:

1) Man gör förstås ytterst sällan det misstag jag gjorde, men det är värt att noggrant se till att alla uppgifter är exakt rättstavade vid bokning via nätet.

2) Minns att den ändring som kostar pengar är ändring av själva resan, i alla fall hos Sterling dk (och sannolikt även hos andra bolag). Insistera om den du får prata med på huvudkontoret säger något annat.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » ons 02 maj 2007, 15:29

Hur legitimerade du dig? För om det är en elektronisk biljett så är det ju skumt att det går att ändra så enkelt via telefon för det underlättar ju stölder. Senast jag bokade biljett på webben frågade de massor med gånger om att namnet var skrivet precis som i passet och man fick kryssa i en ruta där man intygade detta och inte skulle kräva ersättning om det var fel. Det verkade som om man märkte detta på flygplatsen så var biljetten ej giltig och gick inte att fixa.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » ons 02 maj 2007, 15:52

Jag legitimerade mig bara genom att tala om vem jag är och säga att det var jag som beställt biljetten och ge dem biljettens "confirmation number" (som i och för sig är en bokstavskod, men i alla fall). Jag tänkte inte mer på saken och inte de heller, men det du säger stämmer förstås. Märkligt att de inte var noggrannare med att kolla vem jag är.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Nästa

Återgå till Baren