Flygresor

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Inläggav Sheriffen » tor 10 maj 2007, 20:51

Airbus A380 har landat i New Delhi och indiska flygbolag - som fyller 51 miljoner säten årligen - förväntas beställa Airbus för sammanlagt 100 miljarder dollar (som jag tycker låte ganska lite, faktiskt) under de kommande 20 åren. Problemet som Indien nu står inför är hur man ska forsla det enorma tillskottet passagerare, för att inte tala om ge utrymme för fler starter och landningar, i ett land vars flygplatser redan är så överstressade att knappt en enda flight - bokstavligt talat - avgår eller landar i tid.

Fast det som alltså är den goda nyheten är att Airbus A380 äntligen har börjat den långa flygmarschen framåt, efter två års försening och just två år efter det att somliga av oss flyg- och resegalningar satt och stirrade på jungfrufärden i direktsändning i CNN med tungan slaskande utanför munnen!

Så fort jag bara kan...

Förresten, kan man verkligen vid bokning av biljett be att få flyga en Gulfstream i stället för en Lear Jet bara för att den förra är snabbare? Håller flygbolagen reda på sådant och spelar det egentligen någon roll, eftersom poängen knappast är hur snabbt ett flygplan *kan* flyga utan hur snabbt det de facto flyger givet lagar, väderlek osv?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 10 maj 2007, 20:53

Jag tycker förresten ofta att ämnesrubrikerna blir missvisande snäva när trådarna klipps av och flyttas. Den här tråden, till exempel, borde heta rätt och slätt "Resor".

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 12 maj 2007, 03:22

För de av forumets resenärer som ännu inte upptäckt det, missa inte det månatliga programmet (repriseras löpande) "Business Traveler" med den oförliknelige, skrikigt gapige och mycket charmige och smittigt entusiastiske britten Richard Quest på CNN. "Business" i programtiteln är en chimär; programmet handlar om resande i allmänhet och resande med flygplan i synnerhet. Bland inslag de senaste månaderna har funnits ett reportage om vad som egentligen händer med bagaget från det att man checkar in det till det att man hämtar det på rullbandet och ett reportage där Richard flög i Airbus A380 och ett om möjligheten till uppkoppling för att kolla Internet på resande fot på flygplatserna och i flygplanen. Programmet handlar om resandet i sig, om problemen och knepen, om flygplanen och flygplatserna, om bagaget och de bästa resväskorna. Och om allt annat som har med resande att göra. Dessutom finns en hemsida - http://edition.cnn.com/CNNI/Programs/bu ... traveller/ - där man inte bör missa Richards blog (presenterad så här: "Read Richard Quest's blog on the life and trials of a full-time road warrior.")

Richard Quest är *resenär* och han reser ständigt och reportagen är smittsamt intressanta och entusiastiska för alla oss som gillar resor och, kanske framförallt, *resandet i sig*.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. I kväll - lördag den 12 maj CET 20.30 - visas månadens avsnitt, som bland annat handlar om super commuters och resandets framtid. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 12 maj 2007, 03:34

Ok nu, True Travellers, gör er plikt. Efter ovanstående inlägg fick jag se att Richard har dragit igång en omröstning om vilka som kommer att bli århundradets största, Airbus eller Boeing (med sitt nya, stora flygplan). Jag hoppas att vi alla här i Europa håller på Airbus A380, men självklart inte främst för att det är ett europeiskt plan utan för att det är så enastående mycket *läckrare*! Alltså, här har vi en GIGANTISK flygmaskin med två kabiner ovanpå varandra, där den övre hos flera flygbolag kommer att inredas till bar/nattklubb/restaurang och vi har så gott om plats i planet att man kan promenera omkring nästan som i en zeppelinare (nåja, men i alla fall). Fast Boeing leder i både omröstningen och på marknaden, och det är ju inte så roligt. Airbus A380 har haft enorma problem med både förseningar och ekonomi, men måste ju stödjas!

Så gör er plikt och njut sedan av panoramautsikten från baren på andra våningen när ni flyger Airbus A380!

Själv tänker jag så fort jag bara kan beställa vilken resa som helst där jag får flyga Airbus. Resmål är ointressant, för mitt mål är Airbus.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Ja, jag gillar förstås Boeing också. Men Airbus måste slutgiltigt och permanent upp i luften! Till allas vår, ha, båtnad! D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 12 maj 2007, 20:12

I kvällens avsnitt av Business Traveller, som är det första av två om resandets framtid, repriserades februari månads inslag om Richard Quests första flight med Airbus A380. Se, njut och avundas när avsnittet går nästa gång. Fast snart går den första kommersiella flighten... och jag börjar nu satsa på att vara ombord då. Under den första. Har ändå alltid velat besöka Sydney eller i alla fall Australien, men mitt egentliga mål är som sagt Airbus A380...

I ett annat inslag pratade Richard om sina air miles och hur man kan utnyttja dem för vidare resor och till och med nights on the town, hotell och så vidare.

Tompe! Exakt hur funkar detta? Vet du? Den enda gången jag haft air miles var när jag erbjöds ett plastkort av SAS vid en USA-resa för fyra år sedan, men det kortet kom ju aldrig till användning... för vem flyger SAS? (Jag gjorde det den gången med anledning av ett specialerbjudande, eftersom bolaget på grund av 9/11 och därmed dålig biljettförsälning flög oss över snart kanonbilligt, serverade riktig mat och gratis drinkar inflight, och så vidare. Trots alla perksen var vi för övrigt inte mer än cirka 25 pers i kabinen.)

Fast, alltså - brukar du samla air miles med vilka du får rabatterade eller till och med gratis flighter så småningom?

Jag är medveten om att jag kan googla om det här, men jag föredrar alltid att höra om hur saker och ting faktiskt fungerar från folk som nyttjat dem i stället för att höra bolagens officiella versioner.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav herman » mån 14 maj 2007, 20:19

Sheriffen skrev:Förresten, kan man verkligen vid bokning av biljett be att få flyga en Gulfstream i stället för en Lear Jet bara för att den förra är snabbare? Håller flygbolagen reda på sådant och spelar det egentligen någon roll, eftersom poängen knappast är hur snabbt ett flygplan *kan* flyga utan hur snabbt det de facto flyger givet lagar, väderlek osv?

Ja.
Det er ikke spesielt vanskelig å finne ut hvilken flytype flyselskapet planlegger å benytte på hvilken avgang, i de fleste nettreisebyråene blir faktisk flytypen oppgitt før du bestiller. Og jeg pleier å se etter at jeg får et best mulig fly (ut i fra mine ønsker, som er god plass innvendig og helst jetmotor) før jeg avslutter bestillingen.

Men ofte er jo situasjonen at du ikke har så veldig mange alternativer å velge mellom. Og det er alltid en viss risiko for at flyselskapet av en eller annen grunn velger å bytte til en annen flytype, og da nytter det ikke å klage. Kontrakten sier at flyselskapet skal fly deg fra A til B, ikke hvordan de skal gjøre det.
herman

Inläggav Sheriffen » mån 14 maj 2007, 20:35

Ok, det här kände jag faktiskt inte till. Det stod i King-boken jag just översatte och jag hoppade till, för jag måste medge att jag aldrig ens har försökt ta reda på flygplanstyp när jag beställt resor.

Däremot är det ju alltid så att den tid flygresan beräknas ta anges när man beställer biljetten, så strängt taget borde man inte behöva känna till modellen på flygplanet utan bara jämföra olika resor och hur lång tid de planeras ta.

Jag fascineras för övrigt av att både du och Tompe är så avancerade att ni beställer biljetter med utgångspunkt från hur bekvämt det är i kabinen - den tanken hade heller aldrig fallit mig in förrän Tompe tipsade om den där suveräna seatguru-hemsidan. Fast jag har ett par knep för att få tre säten för mig själv i rad om det inte är kabinfaktor 100%, så jag brukar väldigt ofta helt enkelt sträcka ut mig över sätena när jag flyger. Också en variant.

Därvidlag är för övrigt Malaysian ett utmärkt bolag, för deras flighter Stockholm - New York genomförs med flygplan som har sätesuppdelningen 2-5-2, varför man kan rycka hela fem säten i mitten och få väldigt gott om utrymme (det gjorde jag både tur- och retur när jag var i New York i september). Det förutsätter förstås åter att vi inte snackar kabinfaktor 100, men det är det ju min själ aldrig på Atlantresor annat än möjligen under högsäsong.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav herman » tis 15 maj 2007, 12:00

Sheriffen skrev:I ett annat inslag pratade Richard om sina air miles och hur man kan utnyttja dem för vidare resor och till och med nights on the town, hotell och så vidare.

Tompe! Exakt hur funkar detta?

Ikke i det hele tatt.
Det vil si:
- Først ringer du til flysleskapet, og legger igjen mobilnummeret ditt.
- To - tre timer senere blir du oppringt. Det er ikke sikkert at det passer å ta telefonen akkurat da.
- Deretter får du beskjed om at de ikke har noen ledige seter på bonuspoeng på de flyvningene du har lyst til å ta.
- Hvis du kommer deg av gårde, så blir gjerne flyavgangen innstilt. Da blir de som reiser på bonuskort prioritert aller sist.
- Og det er heller ikke gratis, du må betale avgiftene, så i praksis koster det omtrent det samme som Ryanairs beste tilbud. (Men det blir rimeligere når du regne rinn alle kostnadene, siden du sparer to-tre ekstra gebyr fra Ryanair.
- Lavprisselskap har ikke gang bonuskort.

Fast, alltså - brukar du samla air miles med vilka du får rabatterade eller till och med gratis flighter så småningom?

Ja, jeg har bonuskort, men ikke for bonusreisene:
- Når man reiser billettløst, så kan billettene legges inn i bonuskortet, slik at du ikke trenger en bunke A4-ark istedenfor en liten flybillett. Du klarer deg langt med et lite plastkort.
- Når det oppstår ett eller annet, for eksempel at et fly blir innstilt, så får de som har bonuskort bedre service. Hvis man flyr så mye at man får en annen farge på kortet, så får man enda bedre service.
- Rabatt på leiebiler (og enda mer rabatt når du flyr så mye at du får en annen farge på bonuskortet.)
- Jeg kan legge inn hvor jeg liker å sitte i flyet, slik at jeg ikke trenger å mase når jeg bestiller for å bruke de knepene som gir bra plasser i flyet, flyselskapet vet allerede at jeg foretrekker å sitte ved midtgangen langt bak i flyet, der 98% belegg innebærer at setet midt mellom meg og den som sitter ved vindusplassen forblir ledig.
- Hvis jeg har noen andre ønsker, så kan også de registreres på bonuskortet, slik at jeg kan opplev å få beskjed om at jeg allerede er booket om til det flyet jeg helst ville bytte til. (Selvopplevd.)
- Selvbetjent innsjekking fungerer bedre med bonuskort enn med kredittkort.

På den annen side: Ja, jeg har reist til USA med bonuspoeng. Det førte til problemer med hjemreisen, siden flyet ble innstillt, og jeg skulle egentlig ha reist hjem senere enn Johannes og PC fordi jeg reiste på bonuspoeng, mens de hadde betalt for billettene. (Dette var i september 2001...)
herman

Inläggav pinkunicorn » tis 15 maj 2007, 12:06

Jag har också bokat resor med bonuspoäng som betalning, men som Herman säger blir det inte gratis eftersom man fortfarande måste betala skatter och sånt.

Det jag däremot har nytta av med mitt bonuskort (förutom det som Herman redan räknat upp) är att jag kan använda mina poäng för att uppgradera mig från boskapsklass till något bekvämare. Jag flög business class hem från Singapore för ett tag sedan utan att betala mer än poäng från tidigare resor, och det var avsevärt bekvämare än platsen jag egentligen var bokad på. ;-)
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » mån 21 maj 2007, 20:38

herman skrev:- Deretter får du beskjed om at de ikke har noen ledige seter på bonuspoeng på de flyvningene du har lyst til å ta.

Det är alltså bara ett begränsat antal bonussäten i varje kabin och på varje resa...? Så utomordentligt besynnerligt. Det medför ju rimligen att de som ansöker först får bonuspoäng med sina kort, medan de som kommer lite senare men ändå måste ta den flighten sitter där med för stunden värdelösa bonuskort, på samma flight som sina bonuskompisar.

Eller missförstår jag... menar du att vissa flighter helt saknar bonuspoäng ovasett vad? För det hände när jag flög SAS en gång till efter att ha fått mitt bonuskort - flighten gav inga poäng. Sedan dess har kortet bara blivit liggande, för jag brukar inte flyga SAS

- Hvis du kommer deg av gårde, så blir gjerne flyavgangen innstilt. Da blir de som reiser på bonuskort prioritert aller sist.

Också väldigt besynnerligt. Det borde väl vara tvärtom...!

- Og det er heller ikke gratis, du må betale avgiftene, så i praksis koster det omtrent det samme som Ryanairs beste tilbud. (Men det blir rimeligere når du regne rinn alle kostnadene, siden du sparer to-tre ekstra gebyr fra Ryanair.

Här begriper jag inte riktigt - vad är "gebyr" för något? Tilläggsavgifter?

Når det oppstår ett eller annet, for eksempel at et fly blir innstilt, så får de som har bonuskort bedre service. Hvis man flyr så mye at man får en annen farge på kortet, så får man enda bedre service.

Stopp ett tag. Var det inte så att man prioriterades sist vid inställd flight om man har bonuskort...? Se ovan.

På den annen side: Ja, jeg har reist til USA med bonuspoeng. Det førte til problemer med hjemreisen, siden flyet ble innstillt, og jeg skulle egentlig ha reist hjem senere enn Johannes og PC fordi jeg reiste på bonuspoeng, mens de hadde betalt for billettene. (Dette var i september 2001...)

Bortsett från problemen, vad betalade du rent konkret för flighterna till och från USA den gången - alltså, de avgifter man uppenbarligen ändå måste betala? Vad kostade det dig att ta dig dit?

Därför jag vågar misstänka att när RyanAir nästa år börjar flyga på USA blir bonuskorten ändå poänglösa. De tänker flyga oss dit för 90 euro. Ungefär 100 svenska kronor. (Som jag sa i den andra tråden om resor, det börjar bli riktigt, riktigt synd om dem som inte vill flyga RyanAir...)

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 21 maj 2007, 20:44

pinkunicorn skrev:Det jag däremot har nytta av med mitt bonuskort (förutom det som Herman redan räknat upp) är att jag kan använda mina poäng för att uppgradera mig från boskapsklass till något bekvämare. Jag flög business class hem från Singapore för ett tag sedan utan att betala mer än poäng från tidigare resor, och det var avsevärt bekvämare än platsen jag egentligen var bokad på. ;-)

Hur pass nära inpå avgång kunde du boka om dig?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 23 maj 2007, 02:20

Blev det någon pilotstrejk i Sterling dk? Eller varslar de fortfarande? Eller har man - fingers crossed - lyckats nå fram till ett avtal?

Mer än två dagars strejk skulle enligt ledningen leda till sådana enorma inkomstbortfall att Sterling dk måste försättas i konkurs, vilket förstås skulle vara trist för oss som flyger ofta mellan Stockholm och Athen, där Sterling dk har solklart bäst service och bäst priser. Jag har inte sett något om det hela sedan pressmeddelandet den 15 maj, men förmodar att rapporteringen är bättre i norden.

Om någon vet, så posta gärna svar eller länk.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav OsloPC » ons 23 maj 2007, 11:06

Sheriffen skrev:Här begriper jag inte riktigt - vad är "gebyr" för något? Tilläggsavgifter?

gebyr = avgift.

MVH
P.C.
OsloPC
Letterhack

Inläggav jophan » ons 23 maj 2007, 11:23

Gebyr är en gammal fornengelsk preteritumform som fått ett retroflext suffix vid kontakt med fornslavisk mission till England under 800-talet. Att det återfinns i norskan beror antingen på de kontakter vikingarna hade med England över havet (teori framkastad av C. Heating 1922) eller på att missionen tog vägen över Norge (den så kallade Nor(d)wegen - denna hypotes framförde redan Olof Rudbeck).

Det fullständiga paradigmet var

biuÞa
biyr
gebyr

men endast preteritumformen lever kvar.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav herman » sön 27 maj 2007, 18:52

Sheriffen skrev:Det är alltså bara ett begränsat antal bonussäten i varje kabin och på varje resa...? Så utomordentligt besynnerligt. Det medför ju rimligen att de som ansöker först får bonuspoäng med sina kort, medan de som kommer lite senare men ändå måste ta den flighten sitter där med för stunden värdelösa bonuskort, på samma flight som sina bonuskompisar.

Eller missförstår jag... menar du att vissa flighter helt saknar bonuspoäng ovasett vad? För det hände när jag flög SAS en gång till efter att ha fått mitt bonuskort - flighten gav inga poäng. Sedan dess har kortet bara blivit liggande, för jag brukar inte flyga SAS

Her blander du to forskjellige ting.
Det ene er seter som kan kjøpes med bonuspoeng. Og de er det et begrenset antall av, gjerne ganske få.
Det andre er spørsmålet om hvorvidt man i det hele tatt får bonuspoeng for en reise. Og det gjør man hvis det er lovlig (det er det ikke i Norge), men ikke hvis man har betalt for reisen med poeng. Og de som betaler full pris får gjerne dobbelt så mange poeng som de som de som betaler laveste pris. Hvis ikke laveste pris er så lav at flyselskapet prøver å snike seg unna, da.

Också väldigt besynnerligt. Det borde väl vara tvärtom...!

Dersom du har betalt for reisen med bonuspoeng, så havner du bak de som har betalt for reisen med penger. Dersom du har betalt med penger, men har et bonuskort, så havner du foran de som har betalt med penger, men ikke har bonuskort. Hvis du har reist så mye med bonuskortet at flyselskapet har oppgradert kortet, så havner du enda lengre frem i køen.

Här begriper jag inte riktigt - vad är "gebyr" för något? Tilläggsavgifter?

Ja.

Bortsett från problemen, vad betalade du rent konkret för flighterna till och från USA den gången - alltså, de avgifter man uppenbarligen ändå måste betala? Vad kostade det dig att ta dig dit?

Det var snakk om noen hundre kroner, men jeg husker ikke lengre det nøyaktige beløpet.
herman

FöregåendeNästa

Återgå till Baren