Flygresor

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Re: Flygresor

Inläggav Rymd-Olov » ons 22 dec 2010, 09:00

Men en del av resenärerna är väl rimligtvis på väg hem för att fira jul med sina nära och kära, efter att ha uträttat något i London? Sen är det väl inte alla som har råd att själva betala ett hotellrum i London, oavsett om det är fråga om dubbel- eller enkelrum?
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Sheriffen » ons 22 dec 2010, 21:17

Det här är faktiskt rätt kaxigt.

Jag sitter i gaten på flygplatsen i Prag och har kopplat upp mig gratis på ett trådlöst som de har här med min egen dator.

Ibland gillar jag verkligen Internet.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 22 dec 2010, 21:19

Rymd-Olov skrev:Men en del av resenärerna är väl rimligtvis på väg hem för att fira jul med sina nära och kära, efter att ha uträttat något i London? Sen är det väl inte alla som har råd att själva betala ett hotellrum i London, oavsett om det är fråga om dubbel- eller enkelrum?

Men oavsett vart man är på väg är det väl behagligare att vänta ut eländet i ett hotellrum än i en plaststol på flygplatsen, dygn efter dygn_

Och vad beträffar att ha råd eller inte: det är sådant vi har kreditkort till.

Räkningen skickar man sedan till flygbolaget.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Rymd-Olov » ons 22 dec 2010, 22:19

Sheriffen skrev:Och vad beträffar att ha råd eller inte: det är sådant vi har kreditkort till.

Hm, ja, då blir det överkomligt, förstås. Jag fick förresten för mig att du framför allt förundrades över att folk tyckte att det var ett problem att flygen var inställda. Om man missar julen med sina vänner eller sin familj är det fullt rimligt att bli lite gnällig, tycker jag, även om det kanske är ett i-landsproblem.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Sheriffen » tor 23 dec 2010, 03:54

Rymd-Olov skrev:
Sheriffen skrev:Och vad beträffar att ha råd eller inte: det är sådant vi har kreditkort till.

Hm, ja, då blir det överkomligt, förstås. Jag fick förresten för mig att du framför allt förundrades över att folk tyckte att det var ett problem att flygen var inställda. Om man missar julen med sina vänner eller sin familj är det fullt rimligt att bli lite gnällig, tycker jag, även om det kanske är ett i-landsproblem.

Jag köpte The Times på Arlanda och i England är det uppror. BAA blir så utskällda att det skvätter om det, för det visar sig ju att vad som fallit på Heathrow är ett lager pudersnö som är ett par centimeter tjockt. Och de bara ställer in alla flighter i flera dagar!

Finland och Sverige, där det alltså har snöat OFANTLIGT mycket mer (det vill säga snöat på riktigt!), framhålls som föredömen - inte en enda inställd flight, inte ens några förseningar!

I The Times ägnades ledaren, ett helt uppslag i tidningen och hela insändarspalten åt de bisarra förehavandena på Heathrow.

BAA har just kommit på att de kanske borde köpa en plog. I stället har de tydligen haft mannar ute som plockat upp teskedarna ur sina tekoppar och börjat ösa snö med dem.

Vad gäller att missa julen med vänner och/eller släktingar tycker jag faktiskt att det är ett problem som också grundar sig i att engelsmännen inte har läst sin egen nationalklenod, Charles Dickens. I A Christmas Carol, världens genom tiderna främsta julberättelse och för den delen en av alla tiders främsta berättelser full stop, gör han ett svep över världen och visar på hur människor under de mest motsträviga förhållanden ändå inte låter julglädjen förstöras, utan firar med fröjd och gamman så gott de kan var de än befinner sig och vilka förhållandena än är. Och det är förstås så man ska göra.

Alltså, om man råkar missa julen med släkten men i stället kan fira den i *London*, så tycker jag inte att man har något att klaga på! Ett mycket fullgott alternativ. Har du sett vad de stora Londonhotellen brukar ställa till med över julhelgen...?! Har du sett vad staden London brukar ställa till med över julhelgen?! Alltså, mer *jul* än så är svårt att kräva!

Och jag är hängiven julfan, det ska jag gärna framhålla.

God Jul!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Ruts » tor 23 dec 2010, 08:48

Man kan tro att BA och Västtrafik har samma ägare, för Västtrafik blir också förvånade varje år när det snöar på vintern. Helt makalöst!
Ruts
WAHF

Inläggav Sheriffen » tor 23 dec 2010, 11:20

Ruts skrev:Man kan tro att BA och Västtrafik har samma ägare, för Västtrafik blir också förvånade varje år när det snöar på vintern. Helt makalöst!

BAA, för att vara mer exakt, eftersom det är British Airport Authority och inte British Airways vi pratar om. Men det därhän, BAA ägs numera av ett spanskt företag. Myndigheten såldes ut för några år sedan. En av de ironiska gliringarna i The Times anspelade på att spanjorerna förstås inte har någon uppfattning om att det kan snöa då och då, eftersom det inte gör det hos dem (vilket dock inte är sant, även i norra Spanien har de haft snöproblem i år, dock märkligt nog utan att flygplatserna har fallit sönder).

Det fanns en intressant aspekt till.

Heathrow är världens största flygplats - tillsammans med LAX om jag minns rätt - och man misstänker att bristen på konkurrens i England gör att de helt enkelt inte bryr sig om att upprätthålla den fullgoda service som skulle kosta en massa stålar, för folk måste ändå flyga via Heathrow.

Fast det visar sig vara något av en farlig illusion. Det har nämligen framkommit att Gatwick inte alls haft samma problem som Heathrow och som det påpekas kan det om sådana här idiotier fortsätter tänkas att flygbolag efter flygbolag säger upp sina koncessioner på Heathrow och går över till Gatwick i stället, som då lär kunna växa och överta tätplaceringen som - så småningom - världens största flygplats.

Det ska faktiskt bli intressant att följa utvecklingen. Om den här sortens kaos fortsätter och/eller dyker upp igen nästa år, tror jag att Heathrow kommer att börja få mycket allvarliga problem.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 23 dec 2010, 11:53

Och, det ska jag kanske tillägga - Gatwick drivs alltså inte av BAA. De har Heathrow och Stansted i London, men inte Gatwick.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » tor 23 dec 2010, 15:15

Sheriffen skrev:Stansted i London

Andra gången denna vecka jag ser någon stava rätt till Stansted. Undrens tid är sannerligen inte förbi.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » lör 25 dec 2010, 18:07

Jag tyckte jag såg någon notis om att hotellrum var slut eller så. Och jag antar att flygbolaget inte betalar vilka dyra hotellrum som helst.

Hur är reglerna? Jag trodde att flygblagen bara var tvungna att ersätta med en viss summa pengar. Är de verkligen skyldiga att fixa eller betala hotell?
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » sön 26 dec 2010, 05:31

tompe skrev:Jag tyckte jag såg någon notis om att hotellrum var slut eller så. Och jag antar att flygbolaget inte betalar vilka dyra hotellrum som helst.

Hur är reglerna? Jag trodde att flygblagen bara var tvungna att ersätta med en viss summa pengar. Är de verkligen skyldiga att fixa eller betala hotell?

Varierar från flygbolag till flygbolag, särskilt om de hänvisar till "oförutsedda händelser som är omöjliga att göra något åt".

Den intressanta detaljen här är att The Times var ute och mätte snön. Två centimeter pudersnö.

Jag menar, kom igen.

Kolla vad Arlanda hade. Och det fanns inte ens en enda försenad flight. Jag vet. Jag flög under pågående "snökaos".

Och om flygbolagen inte vill betala så behöver de bara i sin tur skicka räkningen till BAA, som för närvarande anses vara världens största clown.

Alltså, jämför med Gatwick.

Tror någon enda själ att det var sol och sommar där?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » sön 26 dec 2010, 12:43

Vad som hände på Heathrow var visst att de skottade upp all snö i en stor hög. Tyvärr låg den högen i vägen för flygplanen så man fick stänga flygplatsen. Väldigt amatörmässigt oavsett vad som exakt hände i alla fall.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » lör 08 jan 2011, 00:54

Jag fick just mitt nya account statement från Czech Airlines, som ju har försett mig med ett OK Plus-kort.

Tidigare har jag aldrig någonsin - med kortvarigt undantag på SAS för åtta år sedan - brytt mig om att samla airline miles, men nu börjar jag gilla det.

Med de miles jag har på Czech hittills är jag numera elitmedlem och välkommen till deras Crystal Lounges.

Host, host. Ahem. Ja. Just det.

Fast jag har upptäckt en sak som jag bara inte hade lagt märke till tidigare. Kortet gäller inte enbart för Czech Airlines. Det gäller för SkyTeam i helhet. Det vill säga hittills tretton och snart fler flygbolag. Lite, lite irriterande, eftersom jag vid kontroll upptäcker att jag ju har flugit en massa miles med KLM, som är medlemmar i SkyTeam, utan att hala upp kortet. Som jag trodde gällde enbart för Czech Airlines. Eftersom det var vad de sa till mig när jag fick det.

Nåväl, även de vanaste super commuters begår misstag. Det viktiga är att lära sig av dem och inte begå dem igen.

Härmed gjort.

När du har transit på någon flygplats där SkyTeam har koncessioner nästa gång, ses vi i Crystal Lounge då?

Ah...

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 17 jan 2011, 00:20

Ja, ah, harkel... de av oss super commuters som även jobbar inom reseindustrin... ahem, ja, för exempelvis Travel Media och Xpress... ja, ni vet... host, host... Hur som helst, vi står naturligtvis på stand by för all den senaste travel infon som går ut till oss i branschen, så jag kan nu i förbifarten meddela att British Airways nya flyglinjer - den ena Stockholm-London City Airport (! - äntligen!) och den andra Göteborg-Heathrow - helt nyligen har dragit igång. Det är förstås snällt av BA att flyga på en småsten som Göteborg, men den intressanta linjen är ju Stockholm, och där snackar vi två avgångar om dagen.

Ja, ahem. Just det.

Kör hårt,
Sheriffen
(härnäst på väg till SkyTeams Crystal Lounge på ZRH)
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 25 jan 2011, 12:55

Det känns lite märkligt, tycker jag, att så pass många uttrycker häpen förvåning över terroristattentatet mot Domodedovo, en av Moskvas internationella flygplatser.

Självmordsbombaren promenerade ju in i ankomsthallen.

Det, vill jag påpeka, kan man göra på vilken flygplats som helst. Man måste inte gå igenom någon säkerhetskontroll för att gå in i ankomsthallen. Det är i den hallen folk brukar stå och vänta på anländande resenärer. Perspektivet blir plötsligt mycket kusligt.

Jag kan alltså inte se att det i dagsläget finns något som tyder på att Moskva skulle ha sämre säkerhetsåtgärder än internationella flygplatser på andra håll i världen, även om så förstås kan vara fallet. Fast det räcker inte med just motiveringen att attacken ägde rum i ankomsthallen.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

FöregåendeNästa

Återgå till Baren