Flygresor

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Inläggav pinkunicorn » tor 01 nov 2007, 22:57

Jag vet inte vad det var för flygplan, men planet jag flög med till Indonesien nyligen hade i alla fall en trappa som ledde uppåt.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Johan » tor 01 nov 2007, 23:02

Stairway to heaven.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » tor 01 nov 2007, 23:14

pinkunicorn skrev:Jag vet inte vad det var för flygplan, men planet jag flög med till Indonesien nyligen hade i alla fall en trappa som ledde uppåt.

Alltså, det *har* funnits flygplan med två våningar före Airbus A380, men det var länge sedan. Att du flugit med ett helt nyligen som *inte* var en Airbus A380 är, hm, besynnerligt...

Du fick inte möjligen några sådana där små trevliga spritflaskor extra av någon charmad flygvärdinna...?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Reuter » tor 01 nov 2007, 23:21

Jag har flugit på övre våningen i en vanlig 747:a... Inte samma storlek, förstås, men en övre våning är det.

- Anders
Reuter
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » tor 01 nov 2007, 23:22

pinkunicorn skrev:Ser ut som ett helt vanligt flygplan, vad jag kan se.

Och förresten, jag var förstås inte alldeles allvarlig nyss. Bara till hälften. Allvarlig, alltså.

Där jag var allvarlig var i påpekandet att Airbus A380 är skönheten gestaltad.

Men det är ju "...ett helt vanligt flygplan..." självklart också. Eftersom flygplan är vackra. Alla flygplan. Är det. Vackra, alltså.

Så huruvida Airbus A380 ser ut som "...ett helt vanligt flygplan..." eller inte är rätt oväsentligt, för helt vanliga flygplan är något av det vackraste vår förunderliga värld över huvud taget har att uppvisa.

Ha! Vi pratar inte markrullare och vattenskvalpare här, Hans! Vi pratar FLYGPLAN!

Totally different league.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » fre 02 nov 2007, 01:08

Jag har också nyligen flygit i ett plan med två våningar. Virgins plan över Atlanten har också två våningar minns jag från då jag kollade recensioner om man vill flyga med dem till SFO. Sheriffen har märkliga kunskapsluckor inom ett område som han utnämner sig till expert i.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » fre 02 nov 2007, 01:30

tompe skrev:Jag har också nyligen flygit i ett plan med två våningar. Virgins plan över Atlanten har också två våningar minns jag från då jag kollade recensioner om man vill flyga med dem till SFO. Sheriffen har märkliga kunskapsluckor inom ett område som han utnämner sig till expert i.

Mitt minne sviker mig. Jag kommer faktiskt inte ihåg när jag utnämnde mig till expert på flygplan. Påminn gärna!

Är inte Virgins plan över Atlanten det nya Boeing-planet? Det har inte två våningar, men visst - Virgin kan ha haft en annan, för mig okänd, modell tidigare.

Du vet inte möjligen vilken?

(Jag har för övrigt aldrig flugit med Virgin.)

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Reuter » fre 02 nov 2007, 09:13

Men Boeing 747 måste du väl ändå känna till? De används fortfarande, och de har två våningar, även om inte övervåningen går över hela planet, utan bara i bubblan där fram. Mer som ett penthouse än en övervåning, kanske?

Hur som helst var det inte särskilt många år sedan jag flög däruppe. Där finns ungefär 30 sittplatser. Och till det har man en helt egen flygvärdinna (i alla fall på British Airways).

- Anders
Reuter
LoC-skribent

Inläggav tompe » fre 02 nov 2007, 12:36

Virgin Atlantic använder väl Boeing 747 också.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » lör 03 nov 2007, 03:19

Det är sant, Boeing 747-serien har en ett övre däck. Jag har aldrig varit däruppe, för jag har aldrig flugit business class i en.

Fast ändå, viss skillnad är det (som Reuter påpekar). Boeing 747 var förvisso mig veterligen världens största passagerarplan tills Airbus A380 steg till väders, men det är just så det är nu - Airbus A380 är störst och magnifikast. Och nu beror det på respektive flygbolags konfiguration hur maskinerna kommer att vara inredda, men i alla fall vissa bolag kommer att ha en bar och/eller restaurang på det rymliga övre däcket. Något sådant låter sig inte riktigt göras i en 747, trots allt.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Livgivare » lör 03 nov 2007, 03:31

Flygplan som också e coola är Herkulesplanen. De såg jag varje sommar ifrån den gård jag växte upp på, på Varaslâtta. Ifrån dessa flygplan hoppades det vart-annat år jättemycket fallskärm och det saknar jag faktiskt en hel del av där jag bor just nu. Bara som en liten notis till flygplan och vackra syner...
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav Reuter » sön 04 nov 2007, 17:35

Sheriffen skrev:Det är sant, Boeing 747-serien har ett övre däck. Jag har aldrig varit däruppe, för jag har aldrig flugit business class i en.

Det var inte business class där uppe när jag flög med BA, utan vanlig turistklass. Business class var längst fram i planet. Men vad jag förstod brukade de inte använda det där utrymmet om inte planet var extremt fullt, eftersom det kostade en extra flygvärdinna. Så jag hade bara tur som hamnade där. Men det kändes lite lyxigt. Och man kunde prata med piloterna när de kom ut och sträckte på benen.

Det var förresten på den resan kapten Jonathan Glass (ett namn jag aldrig kommer att glömma) på British Airways eventuellt räddade mitt (och alla andras) liv. Men den historien har jag väl berättat förr?

För övrigt tror jag att BA har skrotat sina 747:or nu.

- Anders
Reuter
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » sön 04 nov 2007, 17:43

Nej, historien om Jonathan Glass har du inte berättat! Kör på!

För övrigt såg jag i en dagstidning häromdagen ett fotografi från en av sviterna med dubbelsäng och väntande champagne på nattduksbordet.

I Airbus A380.

Man blir ju alldeles matt.

Och beredd att betala vad det kostar.

Oavsett destination.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Reuter » sön 04 nov 2007, 22:16

Sheriffen skrev:Nej, historien om Jonathan Glass har du inte berättat! Kör på!

OK, då. Jag är säker på att jag har berättat för alla jag känner, eftersom det är det enda riktigt spännande som någonsin hänt mig, men vi tar det väl igen. Och särskilt Sheriffen gillar ju flyghistorier.

Det här var 2001, några veckor före 9-11 och jag skulle flyga från Heathrow till Seattle. Jag hade bänkat mig där uppe, som sagt var, och vi hade väl varit på väg någon halvtimme. Flygvärdinnan höll som bäst på att rulla fram drinkvagnen och jag såg fram emot en behaglig resa.

Då ljuder kaptenens röst i högtalarna, och man kunde bokstavligen höra istapparna som hängde på hans ord:

- All senior cabin crew members, report IMMEDIATELY to the flight deck!

Personalen uppfattade tydligen också tyngden i budskapet, för drinkvagnen blev bara stående och det kom folk formligen rusande uppför trappan och in till cockpit.

Sedan kom vår flygvärdinna tillbaka och började hastigt packa ihop drinkvagnen igen. Snart fick vi veta att vi skulle nödlanda i Manchester, eftersom piloterna känt röklukt i cockpit. Inte mycket, bara en puff som försvann lika fort igen, men kapten ville inte ta några risker.

Därefter dumpade de 20 000 liter flygbränsle i luften över Manchester och snart var vi nere på marken. Där möttes vi av brandbilar, ambulanser och blåljus i massor.

Sedan vidtog väntan, medan de felsökte planet. Trist var det, men servicen var kanon. Kapten Glass själv dök upp med jämna mellanrum, samlade passagerarna omkring sig och informerade om läget.

De hade ännu inte hittat något fel och tills de gjorde det skulle planet bli kvar på marken, vilket det blev. Till slut passerade vi den magiska gränsen för personalens arbetstidsregler och vi blev kvar i Manchester. Vi försågs med övernattningskit, mat och hotellrum - allt oerhört effektivt och välordnat. Vi fick till och med var sitt gratis telefonsamtal hem från hotellreummet.

Dagen efter hade de skaffat fram ett ersättningsplan och jag flög vidare mot Seattle, i ett nytt plane med exakt samma besättning, ett dygn försenad. Jag fick behålla samma förnämliga plats på övervåningen och hade därför förmånen att kunna snacka lite närmare med kapten Glass.

Han berättade att vårt olycksplan just nu höll på att plockas ner i molekyler. Hittar de inget fel skulle planet aldrig mer att flyga igen, fick jag veta. En av orsakerna till detta var att BA i alla fall höll på att göra sig av med sina 747:or.

Men han var märkbart stolt över sin makt att just få planet nerplockat i sina beståndsdelar. Samtidogt var han helt klar över att det var hans ansvar för passagerare och besättning som fått honom att fatta beslutet. De hade känt en minimal rökdoft, men det var nog.

Kapten Glass var väldigt brittisk, han var väldigt bestämd och jag fick ett väldigt förtroende för honom. Jag vet naturligtvis än i dag inte om han verligen räddade mitt liv eller om den där rökpuffen egentligen bara kom från ett varmt mostsånd i någon oviktig krets.

Men jag kom fram till Seatlle i helt skick, om än ett dygn försenad, och jag kommer aldrig att glömma Jonathan Glass.

- Anders
Reuter
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » sön 04 nov 2007, 23:17

Fantastisk story!

Och så underbart brittisk, på fler sätt en ett. Många inslag här vågar jag gissa inte skulle ha gällt i andra länder, som den utmärkta servicen efter nödlandningn i Manchester. Och kanske också rökpuffen, som jag trots flygsäkerhetens föreskrifter inte är säker på skulle ha fått samma effekt hos alla flygbolag i Europa.

Jag måste säga att jag hoppas någon gång få flyga med kapten Jonathan Glass, helt allvarligt!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

FöregåendeNästa

Återgå till Baren