Tidskrifter

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Tidskrifter

Inläggav Johan » mån 13 nov 2006, 21:42

(För sammanhang: se här.)

Sheriffen skrev:Sedan läser jag löpande och ofta magasinet Granta, vars essäer och artiklar håller enastående klass.
här

Finns det några svenska tidskrifter som förtjänar den beskrivningen? Jag är en smula nyfiken på Arena, som jag ofta tycker verkar intressant när de lägger upp texter ur numren på hemsidan, men det var inte riktigt samhällsdebatt jag var ute efter nu.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Re: Tidskrifter

Inläggav Sheriffen » mån 13 nov 2006, 22:05

Johan:

"Finns det några svenska tidskrifter som förtjänar den beskrivningen? Jag är en smula nyfiken på Arena, som jag ofta tycker verkar intressant när de lägger upp texter ur numren på hemsidan, men det var inte riktigt samhällsdebatt jag var ute efter nu."

Poängen med brittiska Granta är att det strängt taget inte är en tidskrift annat än till namn och numrering, utan snarare en regelbundet utkommande (4 gånger om året) artikel-, essä- och novellantologi, där varje nummer har ett givet tema. Granta beskriver sig själv som "The Magazine of New Writing". Och som sagt; kvaliteten på texterna är ofta enastående hög.

I Sverige känner jag inte till något motsvarande och Arena har såvitt jag vet en amerikansk förebild med samma titel, så man kan möjligen fråga sig hur svensk den är (trycker den översatta artiklar?).

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Baren