Varför gillar teknologer hober och gitarrsolon?

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Varför gillar teknologer hober och gitarrsolon?

Inläggav jophan » tis 14 nov 2006, 12:25

undrar Anders Mildner uppgivet i Sydsvenskan: http://sydsvenskan.se/nojen/article196150.ece och utför en liten undersökning.

Killen som suttit bredvid mig på middagen har diskuterat ”Sagan om ringen” och och ”Liftarens guide till galaxen” i en timme. Nu gör han plågan ännu värre genom att ta fram en gitarr och spela ett egenhändigt potpurri av Dire Straits och Pink Floyd.

När lidandet är som värst drabbas jag av en insikt. Tiden liksom stannar och en röst i mitt huvud säger: det finns ett samband!

Plötsligt blir allt så tydligt.
Pink Floyds ”The Wall” och Dire Straits hör ihop.
”Liftarens guide till galaxen” och ”Sagan om ringen” har något gemensamt.
Slänger man dessutom in ”Blues Brothers” i kompotten har man en hel kultur.
En teknologkultur
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » tis 14 nov 2006, 12:31

Visst är det så att det samlas en särskild sort människor på teknis. Eller kanske blir man på ett särskilt sätt genom att vara där? Jag vet inte vad som är hönan och ägget.

Jag kan dock konstatera att jag är en stor vän av både Pink Floyd och Dire Straits, och det har jag varit längre än jag varit teknolog.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav jophan » tis 14 nov 2006, 12:35

Jag gillar varken Dire Straits eller Liftaren. Men så blev jag bara kvar på Teknikum ett år. :)
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » tis 14 nov 2006, 12:42

Jag har i efterhand insett att jag inte heller egentligen hade så mycket där att göra. Teknik är bra att ha, men ointressant att läsa om. Jag brukar komma rätt bra överens med ny teknik men jag är inte speciellt intresserad av att läsa in en massa om den bara för att den är ny. Om jag kan använda den till något som jag har nytta av för att det gör mitt liv lättare så kommer jag att hoppa på. Jag motiveras av att få nya möjligheter, inte av att det är en ny teknik per se. En majoritet av människorna jag träffade på teknis var intresserade av teknik för dess egen skull. Jag trodde att jag var det när jag började där, men har allt mer insett att så inte är fallet.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav jophan » tis 14 nov 2006, 13:31

Jag är intresserad av vetenskapliga framsteg men sällan av tekniken i sig, jag heller. Jag började läsa teknisk fysik huvudsakligen därför att mina betyg räckte till precis vadsomhelst, och då valde jag det som jag uppfattade som svårast och exklusivast, som inte hade med ekonomi, juridik eller biologi/läkarvetenskap att göra (vilket jag var fullkomligt ointresserad av).

Det var fel sätt att resonera på, men å andra sidan har jag fått en viss naturvetenskaplig grundutbildning, lärt mig att matematik är en skön konst, samt fått veta att jag inte passar som naturvetare, vilket jag aldrig hade fått veta om jag hade gått vidare direkt till att plugga språk och litteratur.

Idag tror jag att jag nog hade blivit en bra jurist också. :/
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » tis 14 nov 2006, 13:45

pinkunicorn skrev:Visst är det så att det samlas en särskild sort människor på teknis. Eller kanske blir man på ett särskilt sätt genom att vara där? Jag vet inte vad som är hönan och ägget.

Jag kan dock konstatera att jag är en stor vän av både Pink Floyd och Dire Straits, och det har jag varit längre än jag varit teknolog.

Jag gillar inte Pink Floyd och Dire Strait så mycket men däremot lyssnade några kompisar på det då de började som teknologer men om jag minns rätt så hade de samma musiksmak på gymnasiet.

Angående artikeln och undran om Blues Brother så är väl humorn i Blues brother av en viss typ som kanske tilltalar högutbildade.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav tompe » tis 14 nov 2006, 13:47

pinkunicorn skrev:Jag har i efterhand insett att jag inte heller egentligen hade så mycket där att göra. Teknik är bra att ha, men ointressant att läsa om. Jag brukar komma rätt bra överens med ny teknik men jag är inte speciellt intresserad av att läsa in en massa om den bara för att den är ny. Om jag kan använda den till något som jag har nytta av för att det gör mitt liv lättare så kommer jag att hoppa på. Jag motiveras av att få nya möjligheter, inte av att det är en ny teknik per se. En majoritet av människorna jag träffade på teknis var intresserade av teknik för dess egen skull. Jag trodde att jag var det när jag började där, men har allt mer insett att så inte är fallet.

De flesta av mina medstudenter var intresserade av vad man kunde göra och uppnå med teknik. Speciellt många hackers fanns inte till exempel. Jag tror den distinktion du gör är missvisande eller irrelevant.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav åka » tis 14 nov 2006, 22:23

Jag lät bli att söka teknisk fysik eftersom jag fått för mig att de som går där bara är inriktade på betyg och att tävla och vara bäst. Jag är lite mer eftertänksam av mig, och ville lära mig mycket om fysik men utan korvstoppning och hets. Nu i efterhand tror jag inte att det hade varit något problem för mig att gå teknisk fysik av den anledningen, fast det finns förstås andra inslag i teknologkulturen som kan vara knepiga. Liftarens guide hör dock inte dit, det skulle snarast varit positivt för min del!
åka
Fan

Inläggav Jesper » tis 14 nov 2006, 23:21

Jag är visserligen bara bioteknolog, men jag har då inte märkt något större intresse för vare sig Liftaren eller Pink Floyd. Tolkien kommer väl på tal ibland, men å andra sidan så gillar ju alla honom nu för tiden. Jag känner heller ingen som skulle plocka fram en gitarr och börja dra av sina favoritlåtar.
Jesper
LoC-skribent

Inläggav tompe » tis 14 nov 2006, 23:40

Jesper skrev:Jag är visserligen bara bioteknolog, men jag har då inte märkt något större intresse för vare sig Liftaren eller Pink Floyd. Tolkien kommer väl på tal ibland, men å andra sidan så gillar ju alla honom nu för tiden. Jag känner heller ingen som skulle plocka fram en gitarr och börja dra av sina favoritlåtar.

Liftaren kanske håller på att bli för gammal. Vad är det som är kult nu då som de flesta känner till eller är inte intresset för kultsaker lika stort nuförtiden? Eller har internet gjort att det är mycket svårare att bli kult på samma sätt som Liftaren och Blues brothers?
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » ons 15 nov 2006, 00:22

Tompe: Liftaren kanske håller på att bli för gammal. Vad är det som är kult nu då som de flesta känner till eller är inte intresset för kultsaker lika stort nuförtiden? Eller har internet gjort att det är mycket svårare att bli kult på samma sätt som Liftaren och Blues brothers?

Just bland teknologer på enstaka institutioner i Sverige vet jag inte, men rent allmänt tycker jag nog att kultfaktorn om något med Internets och olika mediers allt större inflytande förefaller växa enormt. Tänk Harry Potter, både som böcker och filmer. Tänk alla möjliga dokusåpor (svenska "Robinson" går i massor med lokala upplagor i länder världen över; i den nya upplagan i Grekland slåss ett grekiskt lag mot ett turkiskt, för övrigt - ohämmat krig från minut ett, med andra ord). Tänk för all del TV-serier som den om Buffy. Och så vidare.

Intresset kvarstår nog. Det är bara kultsakerna som bytts ut. Och bara blir större och större, såvitt jag kan se. "Hitchhiker's" ser jag som en i sammanhanget rätt marginell företeelse - redan från början, alltså.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » ons 15 nov 2006, 00:36

Sheriffen skrev:Just bland teknologer på enstaka institutioner i Sverige vet jag inte, men rent allmänt tycker jag nog att kultfaktorn om något med Internets och olika mediers allt större inflytande förefaller växa enormt. Tänk Harry Potter, både som böcker och filmer. Tänk alla möjliga dokusåpor (svenska "Robinson" går i massor med lokala upplagor i länder världen över; i den nya upplagan i Grekland slåss ett grekiskt lag mot ett turkiskt, för övrigt - ohämmat krig från minut ett, med andra ord). Tänk för all del TV-serier som den om Buffy. Och så vidare.

Intresset kvarstår nog. Det är bara kultsakerna som bytts ut. Och bara blir större och större, såvitt jag kan se. "Hitchhiker's" ser jag som en i sammanhanget rätt marginell företeelse - redan från början, alltså.

Kör hårt,
Sheriffen

Fast när mycket fler saker blir "kult" så kan man inte räkna upp fem saker längre och sannolikheten för att folk har gemensamma "kult"-intressen minskar.

Hitchhiker var kult då jag började som teknolog (83) och jag upplevde den inte som marginell i den miljön (Datateknisk linje). Jag kan som kurisoa nämna att det var Hitchhiker-böckerna som fick mig att mer seriöst börja läsa science fiction. Innan läste och uppskattade till exempel deckare lika mycket som de sf-böcker jag hittade på biblioteket. Men efter Hicthhiker började jag söka mer och läsa mer på engelska och hittade då bra saker.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav åka » ons 15 nov 2006, 13:10

Sheriffen skrev:"Hitchhiker's" ser jag som en i sammanhanget rätt marginell företeelse - redan från början, alltså.

Vad menar du med "marginell"? När jag gick gymnasiet (91-94) var Liftaren en av de gemensamma referensramarna man kunde ta till vart man än kom och träffade på folk från naturvetenskaplig linje. När jag var i Tyskland 1997 var Liftaren fortfarande något som man självklart kunde prata med folk om, och som människor av en viss sort (intresserade av populärkultur i gränsområdena till sf och dessutom ofta studenter av naturvetenskap) kunde förväntas vara bekanta med. Och det här är inte ens i början, den första BBC-radioserien kom ju redan 78 eller 79 vill jag minnas. (Filmen har jag inte uppfattat som något som fick stort genomslag, det var nog bara de redan frälsta som såg den.)
åka
Fan

Inläggav Sheriffen » ons 15 nov 2006, 21:00

Åka:

Vad menar du med "marginell"?

Jag menar att "Hitchhiker's" aldrig haft samma enorma genomslagskraft som kult som exempelvis "Star Wars" eller "Star Trek" (där det ju till och med finns folk som så att säga "lever" i dessa universa i sitt dagliga liv) eller för den delen som "Lord of the Rings" (tänk på antalet Tolkienföreningar världen över kontra antalet Liftardito) eller, i modernare tid, Harry Potter. Liftarkulten är med andra ord jämförelsevis liten i de här sammanhangen och de hängivna är - befriande nog - oftast inte lika absurt fanatiska.

Åka:

(Filmen har jag inte uppfattat som något som fick stort genomslag, det var nog bara de redan frälsta som såg den.)

Fast så tror jag med förlov sagt att det har varit ungefär hela tiden. De redan frälsta på bok var de som diggade radioserien, och tvärtom. Detsamma gällde nog TV-serien och, förstås, den nya filmatiseringen i form av biofilm.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » ons 15 nov 2006, 21:35

Jag tycker Star Wars och Star Trek är mer populär mainstream än kult. Samma sak med Harry Potter. Harry Potter är väl mer att likna vid en fluga än kult.

Givetvis är gränsdragningsfrågan svår så man får väl gå lite på inituition om man inte vill följa någon formell definition.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Nästa

Återgå till Baren