Parthenon och Athens akropolis

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Parthenon och Athens akropolis

Inläggav Sheriffen » mån 15 okt 2007, 03:13

Jag tänkte bara nämna för er som aldrig har sett Parthenon och Athens övriga akropolis, att nu är det för sent. Varken templet eller resten av vårt akropolis blir sig likt igen.

http://www.svd.se/dynamiskt/resor/did_17290873.asp

Kör hårt,
Sheriffen
(som inte visste detta och djupt ångrar att det är så många år sedan jag var där uppe)
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 05 jun 2008, 14:31

Fast i dag har jag varit där igen, eftersom jag har besök här i Athen och ett besök på Akrópolis förstås var givet.

Alldeles för sent är det förstås aldrig att se mänsklighetens kanske mest innebördsrika monument - i Akrópolis, staden i himlen, uppstod runt 450 före vår tideräknings början demokratin, som är en athensk uppfinning och förstås tänktes ut i byggnaderna där rådsförsamlingen höll sina möten. Alltsammans inspirerat av stadens skyddsgudinna, visdomens gudinna Athiná.

Men det är sig inte längre likt. Man har börjat komplettera templets doriska pelare med nyinfogade segment, som ser just nya ut. Närmast plastigt nya. Och metoperna med scener ur den grekiska mytologin (de som Lord Elgin inte hann stjäla, alltså) är numera avgjutningar, medan originalen för att undgå den frätande, avgasberikade luften i Athen har förflyttats inomhus, till det nya Akrópolismuséet.

Den som aldrig såg Párthenon innan restaureringarna och rekonstruktionerna tagit sin början kommer numera aldrig att kunna se templet som den storslagna, alltigenom äkta byggnad det en gång var, trots att det alltsedan krutsprängningen förstås varit en ruin.

Det är fortfarande Párthenon, men det är inte samma Párthenon. Och ju längre man väntar, desto mer kommer det att förändras. Just nu är det omgivet av byggnadsställningar. Vänta bara till de är klara med restaureringarna och har plockat bort dem. Då står där ett delvis helt annat tempel.

Och den fullkomligt hjärtskärande tragedin i tanken att templet faktiskt var intakt ända tills turkarnas krutlager exploderade i det i närmast modern tid är fortfarande nästan obegriplig.

Att ha kunnat träda in i det och se Feídias enorma Athinástaty skulle ha varit en av de mest svindlande upplevelser mänsklighetens historiska monument kunnat erbjuda. Den största, om jag ska säga vad jag tycker.

Numera får man väl nöja sig med den i USA förefintliga, mer eller mindre exakta kopian i halva storleken.

Och tydligare än så kan väl knappast det faktum att historien ersatts av plast och förflackning bli?!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » tor 05 jun 2008, 14:50

Jag är lite splittrad i frågan om ifall man ska rekonstruera saknade delar av gamla fynd på det här sättet eller inte, men jag lutar åt att det är bra. För att ta ett tydligare exempel: det är intressantare att titta på en återihopmonterad keramikvas (med odekorerade ytor här och där där originalbitarna saknas) än vad det är att titta på en hög med skärvor som är precis vad arkeologen hittade.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tor 05 jun 2008, 16:58

Nu finns det ju ett annat sätt att rekonstruera just keramikvaser och det är att på en ställning av metall montera alla originalbitarna där de skulle ha suttit om vasen varit hel.

Fast det här är lite en annan sak.

Jag vet inte hur många här som har läst Geoff Dyers enastående essayistik om ruiner (återfinns i samlingen "Yoga for People Who Can't Be Bothered to Do It", en bok som inte har något alls med yoga att göra utan består av ett antal ofta mycket roliga och höggradigt personliga reseskildringar, fulla med personliga betraktelser), men det han säger om kraften i dem och det faktum att de redan från början, redan när byggnaderna uppfördes, var ödesbestämda att bli just ruiner är väldigt gripande och, tror jag, ett fruktbart betraktelsesätt i synnerhet när man inte längre kan se byggnaderna så som de ursprungligen såg ut.

Och Párthenon i Athens Akrópolis var - och är - en knytnävsslagsaktigt överväldigande ruin; den slår (slog) en med en kraft som får (fick) en att rygga baklänges, bokstavligen. Ett konstverk av det slag som får (fick) tiden att stå alldeles stilla och sedan under några ögonblick förflytta sig bakåt flera årtusenden innan man på nytt vaknar (vaknat) upp ur det närmast hypnotiska tillståndet.

Om restaureringen fortsätter så här, dock, ser den snart varken ut som den ursprungliga byggnaden (för restaureringen är ju på intet sätt tänkt att bli på långa vägar komplett) eller som den magnifika ruinen, utan som ett spräckligt konglomerat av ursprungliga delar och nya med mycket plastigt utseende. Alltså ungefär som en av de där krimskramsiga turistkopiorna, om man tänker sig att en av dem möglat fläckvis.

Jag har i Epídavros sett ett Apollontempel restaurerat enligt precis den här principen och det kvardröjande, fasansfulla intrycket är av en plastkopia från en amerikansk hamburgerkartong, men i kolossalformat.

Se Párthenon nu, den som kan. Inom ett år.

Sedan är det nog nästan garanterat helt för sent.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 02 dec 2008, 22:55

Martha Dahlgrens far tog för 60 år sedan med sig en stenplatta från ett av Akropolis' tempel som minne. Sedan dess har den stått i familjens bokhylla, efter att ha gått i arv till Martha och hennes barn.

Under en storslagen officiell ceremoni uppe på Akropolis i dag - 081202 - lämnade hon tillbaka stenplattan till den grekiska kulturministern.

Nu väntar vi på att British Museum ska följa hennes självklara exempel.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen ons 03 dec 2008, 14:45, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » ons 03 dec 2008, 10:35

Om man ska följa den policyn hela vägen så innebär det att man bara kommer att kunna titta på föremål från en viss kultur på plats, eftersom rätt mycket i världens museer är stulet genom åren. I åtminstone en del fall har den stölden inneburit att föremålen faktiskt finns kvar i dag.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav jophan » ons 03 dec 2008, 10:51

På 1940-talet var det juridiskt sett stöld att bete sig som Martina Dahlgrens farfar gjorde. Tidigare genom seklerna var det fullt accepterat att, exempelvis, ta krigsbyte. Det ingick i de regler för krigföring som alla deltagande länder accepterade och såg som självklara. Jag skulle tycka att det vore trevligt om en del av våra runstenar befann sig i tryggt förvar på British Museum.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » ons 03 dec 2008, 10:54

Precis. British Museum är ett mycket bättre ställe för en runsten (stulen eller inte) än att den är inmurad med runsidan nedåt i trappen på den lokala kyrkan.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav OsloPC » ons 03 dec 2008, 12:03

pinkunicorn skrev:Precis. British Museum är ett mycket bättre ställe för en runsten (stulen eller inte) än att den är inmurad med runsidan nedåt i trappen på den lokala kyrkan.

I et nylig nummer av det svenske bladet Språk stod det om en svensk runesten som hadde blitt sendt som gave fra privatpersoner i Sverige til en skotsk rikmann på 1700-tallet, og som derfor stod i en park i Skottland. Men den ble visst ikke tatt så veldig godt vare på.

Ellers har jeg sett at norske museer er veldig opptatt av å hente inn gjennom nordisk samarbeide norsk bondekunst som havnet i danske og svenske museer på 1800-tallet. OK, jeg kan forstå at man gjør det dersom en gjenstand er eneste i sitt slag eller så, men ellers synes jeg det er litt synd at man bare skal kunne se norske kunstgjenstander i Norge. Det var litt lite raus holdning, synes jeg.

Per Chr.
OsloPC
Letterhack

Inläggav OsloPC » ons 03 dec 2008, 12:14

pinkunicorn skrev:Jag är lite splittrad i frågan om ifall man ska rekonstruera saknade delar av gamla fynd på det här sättet eller inte, men jag lutar åt att det är bra. För att ta ett tydligare exempel: det är intressantare att titta på en återihopmonterad keramikvas (med odekorerade ytor här och där där originalbitarna saknas) än vad det är att titta på en hög med skärvor som är precis vad arkeologen hittade.

Vikingskipene på Bygdøy utenfor Oslo er et eksempel på en "hardhendt" gammeldags restaurering. De minte jo tildels om "stigespill" da de ble funnet. Men selv om det er arkeologisk tvilsomt, så ser de jo mye bedre ut når de er blitt montert, samt supplert.

Per
OsloPC
Letterhack

Inläggav Sheriffen » ons 03 dec 2008, 14:54

Ni missar poängen.

Ingen har talat om att följa den här policyn fullt ut. Tvärtom.

Grekland har erbjudit British Museum att löpande och på roterande basis under evinnerlig tid framöver och under långa perioder vad gäller varje enskilt föremål *få låna i princip vad som helst* från våra väldiga arkeologiska muséer i utbyte mot just The Elgin Marbles. Med andra ord, i stort sett hela den del av det grekiska kulturarvet som finns i muséer i Grekland skulle så småningom ha kunnat visas i British Museum. Och sedan skulle man börja om, köra rundan igen, och igen, och igen.

Nu kan britterna enbart se The Elgin Marbles.

Och den andra delen av poängen ni missar är att inget krav från Greklands håll finns på något annat än just The Elgin Marbles. Exempelvis kräver man inte tillbaka den uppriktigt sagt mycket mer berömda statyn Afrodíti från Mílo (av fransmännen kallad Venus av Mílo) från Louvren.

Skälet till kravet på The Elgin Marbles är det som jag tycker ganska självklara att just Párthenon i Athen, helgat åt vishetens gudinna Athiná, inte bara tillhör världsarvet enligt FN, utan dessutom är den historiska symbolen - tillhörig hela mänskligheten - för demokratins uppkomst i världen. Och den främsta symbolen för den västerländska civilisationens födelse i just Grekland.

Ett sådant monument bör få vara så komplett som möjligt, för det tillhör oss alla och det är ett av mänsklighetens viktigaste.*

Kör hårt,
Sheriffen

* Ok då, just jag tycker att det är det viktigaste över huvud taget. Och det vackraste.
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » ons 03 dec 2008, 15:18

Det bär mig emot, men jag får väl hålla med om att en återlämning av just dessa skulpturer vore vettig. De togs ju inte som krigsbyte, utan mer i en anda av kolonialistisk klåfingrighet, och de har ett historiskt och geografiskt sammanhang i Aten som de saknar annorstädes.

Jag noterar också att Byron upprördes över att de skeppades till England, och vem är väl jag att säga emot Byron?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » lör 20 jun 2009, 20:03

I dag - lördagen den 20 juni 2009 - öppnade det nya Akrópolis-muséet i Athén och de har sänt öppningsceremonin i tv. Ett mycket luftigt, vackert museum som innehåller 4000 utställningsföremål och vars översta våning är ägnad åt friserna som hackades sönder av Lord Elgin, eftersom man där förevisar de delar av originalen som finns kvar och kompletterar dem med gipsavgjutningar av de stora stycken som Lord Elgin stal och sålde till British Museum i London, där man stålborstade dem eftersom man fått för sig att hela antiken var marmorvit och därför ville få bort den "smuts" som i själva verket var ovärderliga färgrester från just antiken, då statyerna förstås var målade. Med vilka färger vet vi inte längre, eftersom engelsmännens stålborstar var mycket vassare än deras uppfattning om vanlig enkel heder, som föreskriver att man inte ska stjäla, till exempel.

Muséet är ett mycket glädjande tillskott till huvudstaden i det land som är den västerländska civilisationens gryning och man kan hoppas att England nu beter sig civiliserat och efter drygt tvåhundra år ger tillbaka friserna de med turkarnas goda minne stal från den byggnad som mer än någon annan symboliserar alla de värden på vilka den västerländska civilisationen vilar.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » sön 21 jun 2009, 19:36

Jag hörde någon uttala sig på BBC häromdagen ungefär att det var poänglöst att lämna tillbaka frisen till grekerna eftersom de ville placera den på ett museum istället för att montera tillbaka den på Partenon. Då finns det ingen anledning att inte lika gärna låta den vara kvar på British Museum.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » mån 22 jun 2009, 01:54

pinkunicorn skrev:Jag hörde någon uttala sig på BBC häromdagen ungefär att det var poänglöst att lämna tillbaka frisen till grekerna eftersom de ville placera den på ett museum istället för att montera tillbaka den på Partenon. Då finns det ingen anledning att inte lika gärna låta den vara kvar på British Museum.

Vilket betyder att vederbörande inte har läst på. Alls. Montera friserna - inte frisen - på Parthenon och det tar tio år innan de är förstörda av bilavgaserna. Nästan hela Parthenon är nedmonterat och ersatt av kopior (se tidigare i tråden, där jag begråter detta), medan originalen förvaras på det högteknologiska, luftfixade muséet. Som, kan jag tillägga, är mycket bättre lämpat än det gamla dammiga British Museum från 1700-talet eller när det nu byggdes att ta hand om friserna.

Dessutom är de så skickligt monterade att man om man står i rätt vinkel kan koppla ihop dem med själva monumentet, som förstås syns utanför fönstren.

Vilket jag tror att det blir svårt för britterna att åstadkomma.

De har ju liksom inte Akrópolisklippan liggande i centrala London, direkt.

Men helt oavsett allt detta vill jag återigen inskärpa att Grekland har erbjudit sig att på permanent basis, till evärderlig tid, i ett roterande schema låna ut precis allting vi har i våra muséer här till British Musem, i utbyte mot endast dessa friser.

Varför?

Därför att Párthenon är inte bara den främsta utan den enda symbolen för införandet av demokrati i världen. Demokratin uppstod i stadsstaten Athén under Périkles 450 före fakeguden Kristus, under överinseende av inte bara Périkles utan även visdomens gudinna, Athiná. För oss som är ateister kanske detta låter märkligt, men man måste förstå att det var själva tron på gudinnan som gjorde att man genomförde detta. På det sättet har Athiná, oavsett ontologisk status, varit en direkt orsak till att vi i dag har demokrati i större delen av västvärlden.*

Jag påminner gärna om millennieskiftet, då man i TV-sändningar över hela världen visade Athinás kör uppe i Párthenon, som hyllade mänsklighetens alla framsteg och i och med ceremonin (jag var där, på plats, på tolvslaget) önskade att de följande tusen åren ska bli mer civiliserade än de senaste tusen, och framlevas i fredens, inte krigets, tecken.

För detta monument tillhör inte oss greker. Det tillhör hela världen. Det tillhör alla folkslag och alla länder. Och det är den främsta symbolen mänskligheten har - tillsammans med Charles Darwins "On the Origin of Species by Means of Natural Selection" - för mänskligt framåtskridande. Och i Párthenons fall även för mänsklig frihet, för demokrati, för humanistiska värden.

Minns Athinás motto:

"Visdom, måttfullhet och besinning."

Och det gäller oss alla.

Och därför bör detta enastående monument äntligen få helas.

Kör hårt,
Sheriffen

* Och för den som vill veta så har jag, som är ateist, självklart en statyett av just Athiná i min bokhylla här i Athén. För jag hyllar den grekiska religionen som till skillnad från den bisarra kristna (Adam och äpplet) inte ville undanhålla mänskligheten visdomen, utan i stället skänkte mänskligheten visdomen och lät den komma från just visdomens gudinna, Athiná.
Sheriffen
BNF

Nästa

Återgå till Baren