Bevara äktenskapet-intolerans

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Bevara äktenskapet-intolerans

Inläggav Sheriffen » ons 24 okt 2007, 07:43

Frikyrkliga svenska evangeliska alliansen har dragit igång en affischkampanj i Stockholms tunnelbana. Affischen föreställer ett hjärta med en pil igenom. Ovanför hjärtat står det "Bevara äktenskapet" och under hjärtat står det "Mamma pappa barn"-

Det här har nu fått RFSL och diverse andra att spritta till och gå i taket och hävda att budskapet diskriminerar homosexuella.

Ibland blir man rätt trött.

På motsvarande vis kan jag som heterosexuell hävda att homosexuellas budskap om samkönade äktenskap diskriminerar mig, eftersom jag aldrig skulle kunna leva i ett samkönat äktenskap.

Fast om jag med det argumentet, som RFSL gör nu, krävde att det framförda budskapet skulle avlägsnas från det offentliga rummet skulle jag förmodligen kallas homofob och censurivrare. Inte utan rätt.

Så vad ska jag kalla RFSL-folket och de andra som klagar nu?

Censurivrande heterofober?

Vi har som tur är ett demokratiskt samhälle där alla får ge uttryck för sina åsikter. Och det är vad FSEA gör. De ger uttryck för. De har däremot inte givit uttryckt för en åsikt mot någon annan form av samlevnad.

Man kunde ju tycka att de censurivrande heterofoberna skulle bemöda sig om att lära sig läsa innan de börjar gnöla och tjuta.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Kirth » ons 24 okt 2007, 08:30

Jomen det är ju den senaste innegrejen. Att bli kränkt.
Det går att bli kränkt av vad som helst, om man anstränger sig lite.

Sf-referens: Connie Willis novell "Ado", på svenska i Nova nr 5 som "Väsen".
Kirth
WAHF

Inläggav centerwall » ons 24 okt 2007, 11:39

En sak har de då verkligen lyckats med: att väcka uppmärksamhet och debatt. Hade inte RFSL krävt att stoppa kampanjen hade de antagligen kunnat få med sig mer folk för sin sak. Intressant också att kampanjen är gjord utan en PR-byrå.

Artikel i Dagens Media om kampanjen

Personligen kan jag dock inte förstå varför staten ska bestämma över kyrklig vigsel när stat och kyrka ska vara skilda från varandra. Det enda raka borde dessutom vara att endast borgerlig vigsel är laglig och den som önskar får en ceremoniell välsignelse i en kyrka efteråt.
centerwall
Letterhack

Inläggav john-henri » ons 24 okt 2007, 13:16

Håller i stort sett med Centerwall. Idealet, som jag ser det, är att så länge nu lagstiftningen skiljer mellan "gifta" och "ogifta", bör alla som vill vara "gifta" oberoende av kön eller antal kunna uppnå denna status genom någon form av tros- och åsiktsneutral registrering. Har sedan de inblandade religiösa eller ritualistiska böjelser kan de väl ställa till med ett bröllop inom valfri gemenskap, och i det avseendet är det förstås gemenskapens ensak vilka typer av relationer den känner för att fira och stadfästa.

Det acceptabla alternativet vore förstås att den särlagstiftning som gäller gifta, sammanboende och andra relationer avskaffdes och att de inbördes förhållandena beträffande egendom, arv m m reglerades av parterna själva i avtal som kunde skyddas genom domstolsregistrering. Så kan sedan folk som känner för det gifta sig enbart inom sina sorterade kyrkor, samfund, föreningar, gillen eller vad det nu är.

När det gäller tunnelbanereklamen är det väl rätt uppenbart att den ingår i den kampanj som diverse jesustyper och homofober bedriver mot det stundande lagförslaget om att i äktenskapsbalken jämställa samkönade med olikkönade äktenskap. Så i det avseendet är den självfallet riktad mot dem som inte sluter upp runt kärnfamiljsbegreppet, och såtillvida finner jag den anstötlig. Vad de som tillhör frikyrkor tycker och tänker om gud eller sex eller äktenskap angår ingen annan än dem själva. Men det angår min själ inte heller någon som tillhör en kyrka vad de som inte gör det tycker och tänker, eller hur de vill leva.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Kirth » ons 24 okt 2007, 16:07

Det är dock ett ganska brett gap mellan att finna något anstötligt och att bli kränkt av det.
Kirth
WAHF

Inläggav Sheriffen » ons 24 okt 2007, 17:05

john-henri skrev:Håller i stort sett med Centerwall. Idealet, som jag ser det, är att så länge nu lagstiftningen skiljer mellan "gifta" och "ogifta", bör alla som vill vara "gifta" oberoende av kön eller antal kunna uppnå denna status genom någon form av tros- och åsiktsneutral registrering. Har sedan de inblandade religiösa eller ritualistiska böjelser kan de väl ställa till med ett bröllop inom valfri gemenskap, och i det avseendet är det förstås gemenskapens ensak vilka typer av relationer den känner för att fira och stadfästa.

I detta instämmer jag, även i det som uttrycks i den sista bisatsen. Därför tycker jag personligen, utan att vara troende, att den institution som kyrkan infört för vigandet av äkta makar är just kyrkans och vill den viga endast olikkönade i sin ritual så är det kyrkans sak. Varför homosexuella lobbygrupper tror sig ha rätt att kräva att ett trossamfund ska viga i enlighet med deras läggning och åsikter förbigår mig - vill de ha vigslar kan de väl fixa egna, i ett eget trossssamfund av något slag.

När det gäller tunnelbanereklamen är det väl rätt uppenbart att den ingår i den kampanj som diverse jesustyper och homofober bedriver mot det stundande lagförslaget om att i äktenskapsbalken jämställa samkönade med olikkönade äktenskap. Så i det avseendet är den självfallet riktad mot dem som inte sluter upp runt kärnfamiljsbegreppet, och såtillvida finner jag den anstötlig.

Hm. Är det på motsvarande vis anstötligt när olika politiska partier i valtider kampanjar för sina respektive ståndpunkter? Är det på motsvarande vis anstötligt när ledarsidor i dagstidningar uttrycker ledarskribenternas åsikter om politik och samhälle, som bara i undantagsfall - vet jag med bestämdhet - stämmer överens med exempelvis dina? Är det på motsvarande vis anstötligt när två föreningar som jag helt avgjort inte är medlem i, IOGT och VISIR, kampanjar för att vi ska sluta dricka alkohol respektive sluta röka?

Jag förstår inte varför det är tabu att uttrycka åsikter som inte till etthundra procent inkluderar just homosexuella. Lägg för all del märke till att de i den aktuella kampanjen på intet sätt är exkluderade, lika lite som man genom att säga sig vilja rädda jättepandan exkluderar andra djurarters rätt att existera.

Skulle du ha funnit det lika anstötligt om RFSL hade dragit igång en affischkampanj i tunnelbanan med en affisch där det stod exempelvis "Bevara rätten till samkönade förhållanden - mamma, mamma, barn"? Och om inte, varför skulle du inte det?

Vad de som tillhör frikyrkor tycker och tänker om gud eller sex eller äktenskap angår ingen annan än dem själva. Men det angår min själ inte heller någon som tillhör en kyrka vad de som inte gör det tycker och tänker, eller hur de vill leva.

Men det är alltså anstötligt när de som tillhör frikyrkor uttrycker sina åsikter...?

Så besynnerligt.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen ons 24 okt 2007, 18:18, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav Livgivare » ons 24 okt 2007, 17:22

Love is free for all to take and give!

Läs dessa sång-text de e så fina!
http://www.lyricsdownload.com/ark-the-others-lyrics.html
http://www.lyricsandsongs.com/song/536263.html
http://www.lyricsandsongs.com/song/195344.html

Just dessa e verkligen talande för att alla är lika mycket värda oavsett läggning eller vem man älskar eller vill bo ihop med!
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav john-henri » ons 24 okt 2007, 18:13

Sheriffen skrev:
Hm. Är det på motsvarande vis anstötligt när olika politiska partier i valtider kampanjar för sina respektive ståndpunkter? Är det på motsvarande vis anstötligt när ledarsidor i dagstidningar uttrycker ledarskribenternas åsikter om politik och samhälle, som bara i undantagsfall - vet jag med bestämdhet - stämmer överens med exempelvis dina? Är det på motsvarande vis anstötligt när två föreningar som jag helt avgjort inte är medlem i, IOGT och VISIR, kampanjar för att vi ska sluta dricka alkohol respektive sluta röka?

Jo, visst är det, och jag kan reta mig ändlöst på vad jag (förstås) tycker är intolerans, dumska, besserwisseri och aningslöst statskramande både i valtider och annars.

Men lägg märke till att det – faktiskt – inte skulle falla mig in att vilja förbjuda (eller vad det beträffar hemfalla till att utnyttja gällande men som jag tycker förkastlig lagstiftning för att hämma) vem det nu än må vara för att uttrycka alla de här anstötliga åsikterna. Jag är ju sedan länge väl medveten om att de inte bara finns utan i de flesta fall tyvärr delas av majoriteten svenskar.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav tompe » ons 24 okt 2007, 21:14

Fast finns det inte regler för vad man får göra på platser där man är i princip "captive audience"?

Jag hoppas någon har en reklamkampanj med porrbilder eller liknanden. Jag finner säkert reklam från religiösa lika anstötlig som en del skulle tycka om porrreklamen. Och argumentet om att barn ska skyddas gäller ju mer reklamen från kyrkan.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » ons 24 okt 2007, 21:34

tompe skrev:Fast finns det inte regler för vad man får göra på platser där man är i princip "captive audience"?

Jodå, det gör det. Storstockholms Lokaltrafik och Connex, som driver tunnelbanan här i Stockholm, har sådana regler. Men de har funnit att den pågående äktenskapskampanjen inte bryter mot dem.

Jag hoppas någon har en reklamkampanj med porrbilder eller liknanden.

Skulle jag också hoppas, faktiskt. Minns för några år sedan, när chockvågorna i medierna rullade sig enorma inför varje års lansering av Hennes & Mauritz reklamkampanjer, eftersom företaget anlitade mycket slanka, mycket vackra kvinnor att visa upp kollektionerna på affischerna. H&M var ursmarta, för de drog tusentals växlar på alla moralpanikares förfasanden och lanserade gradvis allt smalare och mer avklädda modeller för att sedan, när effekten började avta, helt plötsligt en säsong drämma till med den då tämligen överviktiga och på affischerna mycket lättklädda Anna Nicole Smith. Och alla förfasade sig ånyo, fast nu berodde det nog mer på att Anna Nicole var gift med en 176-årig oljemiljardär fast hon själv bara var 25 eller vad det var.

Hur som helst, det är fascinerande att slanka, vackra kvinnor inte får fotograferas och fotografierna visas upp utan att moralpanikarna skjuter i höjden. Snacka om diskriminering, liksom.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sten » ons 24 okt 2007, 22:56

tompe skrev:Jag hoppas någon har en reklamkampanj med porrbilder eller liknanden. Jag finner säkert reklam från religiösa lika anstötlig som en del skulle tycka om porrreklamen.

Själv tycker jag att reklam från fackförbund (som jag har sett flera gånger i tunnelbanan och i busskurer och sådana ställen) är anstötlig.

Om man verkligen letar går det säkert att hitta någon som blir upprörd över precis varje form av reklam som finns.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Sheriffen » fre 26 okt 2007, 04:05

Fast ska man vara allsidig så är det ju knappast bara så att homosexuellas lobbygrupper uppvisar en ganska häpnadsväckade intolerans mot ibland heterosexuella budskap och ännu oftare trossamfunds ståndpunkter.

Trossamfunden är rätt skickliga på intolerans de också. Det är säkert inte någon hemlighet för flertalet medlemmar på forumet, men ändå - följande citat ur senaste numret (43 år 2007) av lokaltidningen Mitt i Vasastan får mig att gå i taket:

"På grund av sin livsstil vägrades hon själamässa av Paris ärkebiskop..."

Detta hände 1963. Någon som förstår vem ärkebiskopen valde att på detta sätt vanhedra?!

Innan jag säger det, försök gissa. Läs sedan svaret:

Edith Piaf.

De absolut bästa människorna, de som hjälper alla oss andra att ta oss igenom allt det där som kallas livet, är alltför ofta dem som hånas.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Resten av citatet lyder lindrande nog: " ...men följdes till graven av 100 000 sörjande." D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav Livgivare » sön 28 okt 2007, 02:10

Jag har egentligen inget emot slankhet bland kvinnor, men idag har vi ett overload av slankhet i media. Man ser knappt någon som inte är slank och av det kvinnliga könet. Babben Larsson är ju undantaget och Struma-drabbade Oprah under sina värsta viktuppgångar e också ett, och när hon var rund så var också Ricki Lake en. Hur många modeller är kända för att vara runda då? En död, Anna Nicole Smith och så Sofie Dahl. Mig vet jag inte så många andra tjejer som har varit runda på riktigt och varit kända för det. Hade modet varit mer varierande och visat att även runda kvinnors kroppar är konstnärligt snygga hade de slanka varit helt enkelt bara en del av kvinnoidealet, men nu är det 90% eller mer av kvinnoidealet som är slanka.

Bara en idé till denna debatt.

Sen tycker jag ofta att könsnormerna är otroligt trista, söker gärna efter att se lite mer HBT-ideal även bland heteroidealen så att könsnormerna blir mer uppluckrade och alla känner sig välkomna.

Alla som tror på något skall få finnas, men de som tror har ett eget ansvar att inte bli för fanatiska och för bokstavstroende, oavsett vilken inriktning man har. Så också Ateistiska, Queer-älskande människor. Vi får ingen humanistisk värld om inte alla förstår att det spelar ingen roll vad man själv tycker så länge man tycker det på ett sätt som är passande (läs inte fanatiskt korkat, ungefär som huliganism eller så) och våldsfritt. Läs denna mening ett par gånger före ni kritiserar den. Självklart skall man lysna på den gamla devisen: Jag kan hata din åsikt men jag är beredd att göra allt för att du skall få yttra den (och lägg till fredligt och sakligt).

Ju äldre jag blir desto mer pragmatisk blir jag, och desto tråkigare blir jag. Jag är fortfarande feminist och på nått sätt vänster, älskar miljöfrågorna också. Men fattar också att vad jag själv säger idag är inget värt om 100 år så därför blir jag mer och mer trött på debatter på TV där debattörerna går upp i varv och pratar i munnen på varrandra som om det gällde liv och död.

Tycker däremot att vi skall rikta fokus på dem som faktiskt är Livgivare på riktigt (jag kanske inte är den bästa Livgivaren i världen) så som akutsjukvårdare, de som donerar organ och ger blod och de som stannar upp på gatan och säger ett glatt och trevligt ord till någon även om det känns otroligt fånigt att göra det.

Hjälp vad filosofisk jag blev. Men här har ni mitt inlägg i denna debatt...
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav Sheriffen » sön 28 okt 2007, 05:25

Livgivare skrev:Jag har egentligen inget emot slankhet bland kvinnor, men idag har vi ett overload av slankhet i media. Man ser knappt någon som inte är slank och av det kvinnliga könet. Babben Larsson är ju undantaget och Struma-drabbade Oprah under sina värsta viktuppgångar e också ett, och när hon var rund så var också Ricki Lake en. Hur många modeller är kända för att vara runda då? En död, Anna Nicole Smith och så Sofie Dahl. Mig vet jag inte så många andra tjejer som har varit runda på riktigt och varit kända för det. Hade modet varit mer varierande och visat att även runda kvinnors kroppar är konstnärligt snygga hade de slanka varit helt enkelt bara en del av kvinnoidealet, men nu är det 90% eller mer av kvinnoidealet som är slanka.

En stilla undran: spelar det någon roll att vi för närvarande har ett slankt kvinnoideal? Är det verkligen sant, som moralpanikarna säger, att det får unga tjejer att bli anorektiker? Är det i så fall också så att ungdomsvåld beror på filmer med Arnold Schwarzenegger och Bruce Willis? Låter inte de förklaringarna väldigt lättköpta och vore det inte smartare att försöka utröna om det möjligen finns mer komplexa sociala och andra orsaker till de här sorternas beteenden?

En sak är rätt säker, och det är att det fanns anorektiker även på exempelvis 40- och 50-talen, när kvinnoidealet var ett helt annat och de stora stilikonerna var kurviga kvinnor som Rita Hayworth, Marilyn Monroe och Betty Page.

Och ungdomsvåld grasserade enligt dåtidens skrifter så tidigt som i antikens Rom och i modernare tid i form av gängbildningar i till exempel Stockholm på 1800-talet, då gängen inte blev moraliskt fördärvade av Schwarzenegger och inte tog hängivenhet till olika fotbollslag som intäkt för att slåss, men väl att de kom från olika stadsdelar. Fast precis som firmorna bestämde de mötesplatser där de gjorde upp, med påkar och avslagna flaskor.

Med det här menar jag självklart inte att man inte ska försöka göra något åt anorexi bland unga tjejer och ungdomsvåld på gator och torg, men så länge man envisas med att tro att orsakerna är Kate Moss respektive Arnold Schwarzenegger kommer man inte att komma någon särskild vart. Typ.

En annan sak som jag undrar över är varför moralpanikarna inte drar igång egna reklamkampanjer och gör egna filmer, i stället för att försöka tvinga företag och filmmakare att göra reklam och filmer i enlighet med deras (moralpanikarnas) önskemål. De som betalar får väl rimligen bestämma hur reklamen/filmen ska se ut, och vill moralpanikarna ha annan slags reklam/film eller för den delen reklamfilm så får de väl bekosta den själva, då.

Sen tycker jag ofta att könsnormerna är otroligt trista, söker gärna efter att se lite mer HBT-ideal även bland heteroidealen så att könsnormerna blir mer uppluckrade och alla känner sig välkomna.

Visst. Inte mig emot. Men det är ju samma sak här - det är ingen mening med att försöka lagstifta fram att heterosexuella människor ska göra si eller så i konstuövning eller annan verksamhet för att uppfylla kravet; det måste hbt:arna sköta själva. Vill de att hbt-ideal ska få större genomslagskraft så visst, sätt igång. Skriv böcker, gör filmer, spela in låtar, måla tavlor, tillverka annonser, what have you.

Sedan kan man ju i och för sig nämna att inom exempelvis musikvärlden är inte uttalat homosexuella så sällsynta, och homosexuellas ideal inte så frånvarande, som man gärna gör gällande. Ett av mina favoritexempel är att 99% av dagens heavy metal-band klär sig i nitar och läder, något som var ett okänt fenomen fram till slutet på 70-talet. (Kolla hur heavy metal-banden såg ut innan dess, från Uriah Heep till Black Sabbath till Led Zeppelin till Deep Purple till Nazareth - de hade broderade hippiekläder från Indien och stod och höll i sidensjalar som fladdrade i vinden och så där.) Vändpunkten kom med Judas Priest, eftersom deras sångare Rob Halford kopierade stilen från de läderbögar han i egenskap av homosexuell kände. Så han klädde sig i svart läder och flera kilo järnskrot. Det här tyckte alla med fog var vrålhäftigt, så den förkrossande majoriteten heavy metal-band imiterade honom till punkt och pricka. Med följd att 99% av all världens heavy metal-band än i denna dag ser ut som läderbögar.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Planckskonstant » sön 28 okt 2007, 15:26

Skulle man inte kunna utvidga Goodwins lag att även gälla påståenden om att motståndaren lider av moralpanik eller politisk korrekthet, samt argument om "barnens bästa"? Effektivare debattdödare finns inte.
Brita
Planckskonstant
Fan

Nästa

Återgå till Baren