Sydney Kartongen

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Sydney Kartongen

Inläggav Sheriffen » tis 22 jan 2008, 12:12

Jag hade nyss med anledning av översättning av ett helt annat litterärt verk anledning att kolla en sak rörande romanen "A Tale of Two Cities" av Charles Dickens och kan inte undanhålla er detta gripande referat av intrigen, som jag hittade ute på nätet:

"EN Berättelse av Två Stor stad , vid Rödingen Dickens. Engelsk advokaten Sydney Kartongen lever en insubstantial och olycklig liv. Han faller under den stava av Klar Man på djur , utom Klar gift Rödingen Darnay. När Darnay går till Paris till rädda en sätta i fängelse familj hålla kvar , han blir assla inne om snara om brutal Franske Revolution och är sig själv sälta i fängelse och döma till guillotine. Utom Sydney Kartongen , i kärlek med en kvinna han kan icke har , kommer upp med en daring planera till rädda henne man."

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » tis 22 jan 2008, 19:27

Fascinerande. Samma översättare som ett inte obetydligt antal äldre och nyare litterära verk, ser jag.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Återgå till Baren