Maria Abrahamsson är ledarskribent på Svenska Dagbladet. Hon har väldigt stora bröst. Och det var där allt började. Med Maria Abrahamssons stora bröst.
För hon ger i princip dem skulden för att hon fick tvåa i matematik. Det är bara tjejer med mer testosteron som är bra i matematik, för de är mer manliga och därmed bättre på matematik. Och har därmed mindre bröst. Med andra ord kan man på bröststorleken avgöra om en kvinna är bra på matematik (och i förlängningen andra typiskt manliga intellektuella och, får vi förmoda, även kroppsliga aktiviteter/yrken).
När Maria Abrahmasson hade skrivit sin artikel om allt det här i Svenska Dagbladet svarade Linda Skugge i sin spalt i Expressen. Hon uppmanade Maria Abrahamsson att visa pattarna. Så att vi får se hur stora de är. Och därmed exakt hur dålig Maria Abrahamsson är på matematik. Och om pattarna är så stora som Maria Abrahamsson säger.
Maria Abrahamsson svarade då med att dra en för mig obegriplig parallell med filmen "The Accused", baserad på en verklig händelse, där Jodie Foster (mycket övertygande) spelar rollen som en kvinna som blir våldtagen av ett gäng killar på en bar.
Jag läste Skugges spalt när jag var i Sverige (det händer att jag läser Expressen, för antingen finns den på McDonald's eller så köper jag den faktiskt, om jag får en läcker bokutgåva samtidigt - minns inte vilket som var fallet med Skugges artikel). Sedan tänkte jag inte värst vidare på saken, förrän nu - när jag sökte efter något helt annat (nämligen eventuella kommentarer från Maria Abrahamsson om primärvalen i USA) och fann en redogörelse för den här debatten på nätet.
Undringar:
1) Förekommer sådana här debatter på ledarsidorna och i krönikörernas spalter i något annat land än Sverige?
2) Är det inte möjligen så att matematisk begåvning förvisso skiljer sig från individ till individ, men inte är könsberoende?
3) Varför skulle testosteron kontra östrogen ha något med matematisk begåvning att göra?
4) Är det någon som tycker att Maria Abrahamsson eller Linda Skugge är annat än ganska bisarra och för all del (oavsiktligt) roliga här?
Kör hårt,
Sheriffen
P.S. Med det sagt så tror jag att Maria Abrahamsson fått något slags tillfällig hjärnglitch den här gången. Om det nu beror på hennes stora bröst eller inte låter jag vara osagt, men i vanliga fall brukar hon vara mycket vettigare och insiktsfullare än så här. Det är avgjort inte alltid jag håller med om hennes åsikter, men jag finner mig alltid annars ha respekt för hennes skarpa argumentation. Linda Skugge tycker jag gör bort sig genom att gapa om att Maria Abrahamsson ska visa brösten, men i sak håller jag med henne. D.S.