Machiavelli

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Machiavelli

Inläggav Sheriffen » fre 14 mar 2008, 04:13

Jag skrev ett inlägg på en lista som det slog mig kanske kan vara av intresse även för bardiskussionen i forumet:

Jag har ytterst noggrant läst Niccolò Machiavellis "Fursten", som jag valde som uppsatsämne i en kurs i moralfilosofi på universitetet när jag fick veta följande:

"När 'Fursten' först översattes till engelska, sade man att Machiavelli var djävulsk. Vid tredje upplagan hade det blivit ett talesätt att i stället säga att djävulen var machiavellisk."

Det fascinerade mig, så jag kastade mig över Machiavelli.

För att, som många före mig, upptäcka att han ofta blivit ohyggligt orättvist behandlad av historien.

Bertrand Russell påpekar i sin "History of Western Philosophy" att Machiavelli rakt ut säger det andra bara tänker men inte vågar säga; mycket sant.

"Fursten" är förment en handledning i hur man griper och behåller makten som envåldshärskande furste. Metoderna som beskrivs som rättfärdiga är ofta mycket hänsynslösa, eftersom makten i sig är det självändamål de tjänar. Det här är en tunn, mycket klart formulerad handledning, utgående från ett antal empiriska axiom - min uppsats om "Fursten" kallade jag "Statskonst som matematik", vilket jag fortfarande tycker är en talande titel.

Den spännande omständigheten är dock att Machiavelli var republikan, något som mycket väl framgår av hans omfattande kommentarer till Titus Livius i form av de kända så kallade diskurserna. Under den historiska epok som Machiavelli levde i ansåg han att det i förstone krävdes en furste för att skapa en sammanhållen, enhetlig stat i det av småfurstendömen splittrade Italien - men sedan ville han införa demokratisk republik.

Därför avslöjar han i "Fursten" maktens mekanismer. Makten så som den faktiskt fungerar.

Och här är en fascinerande omständighet till; "Fursten" användes som handbok av Italiens diktator Benito Mussolini - och av en av hans främsta motståndare, en anarkist som Mussolini kastade i fängelse (och som jag glömt namnet på, tyvärr). För boken kan alltså användas både av dem som vill gripa makten och av dem som vill försvara sig mot den, helt enkelt för att den avslöjar maktens mekanismer - och kunskapen om de mekanismerna kan förstås användas åt båda hållen.

Jag kan inte se att "Fursten" är föråldrad annat än i enstaka, rent historiska detaljer, som är ovidkommande. Dess kristallklara redogörelse för hur makt och statsmakt fungerar är och förblir giltig och det här är en väldigt värdefull bok att ha läst även när man betraktar skeenden i modern politik och maktkamp.

Samma regler gäller fortfarande. Det är bra att känna till dem. För att kunna genomskåda dem.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Baren