Var ligger Kanada?

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Inläggav jophan » tor 10 apr 2008, 09:52

Vad jag syftade på var det för mig obegripliga i konversationen:

Henrik: Min första kongress i Nordamerika!
Sheriffen: Nej, i Kanada.
Henrik: Jag trodde Canada tillhörde Nordamerika.
Sheriffen: Jag ville bara klargöra att det inte är USA utan Kanada.
Åka: Men, han skrev ju "Nordamerika".
Sheriffen: Amerikanerna säger att de bor i "North America" och så finns det även "South America", där de inte bor. Och ovanför de båda "America" ligger "Canada".

I min verklighet är det så här: Invånare i USA pratar löst om att de bor i Amerika, eller i Nordamerika, men när de säger Nordamerika menar de definitivt att Kanada också ligger i Nordamerika, och inte ovanför Nordamerika. Ovanför Nordamerika ligger Arktis, inte Kanada. Men du håller alltså inte med om att detta är hur folk i USA använder termerna?
Senast redigerad av jophan tor 10 apr 2008, 09:56, redigerad totalt 1 gång.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tor 10 apr 2008, 09:55

Fråga: hur många gånger har du varit i USA och hur många amerikaner känner du?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » tor 10 apr 2008, 09:57

Sheriffen skrev:Fråga: hur många gånger har du varit i USA och hur många amerikaner känner du?

Vad har det med saken att göra? Jag har väl sett amerikansk film och läst amerikanska böcker i 35 år? Men för sakens skull, jag har varit i USA 8-9 gånger och känner några hundra amerikaner, beroende på hur nära du menar att man ska känna dem.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tor 10 apr 2008, 10:03

8 - 9 gånger?! Jag häpnar. Vet du inte?!

Själv har jag varit där 5.

Hur som helst, om du pratar med de där hundratals amerikanerna så kan de nog klargöra saken. De bor i ett land som heter USA. Det brukar de ibland kalla antingen America eller North America.

Sedan finns det ett annat land som heter Canada/Kanada, som ligger precis i närheten. I princip gränsar till, faktiskt.

Men det är alltså ett annat land.

Eller tror du att en medborgare i Förenta staterna som säger att "I'm an American" eller för den delen till och med "I´m a North American" menar att han hör hemma i Förenta staterna och Kanada, båda två på en gång?

Kan den här helt imbecilla diskussionen upphöra nu, tack?

Get with it.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 10 apr 2008, 10:14

För att vara något mindre ironisk och i stället förtydliga skrev jag just om mitt inlägg ovan. Läs igen, med andra ord, den som mot all förmodan är intresserad.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » tor 10 apr 2008, 10:14

Sheriffen skrev:8 - 9 gånger?! Jag häpnar. Vet du inte?!

Nej, faktiskt inte. Jag reste dit i jobbet en eller ett par gånger om året mellan 1994 och 1998, och de resorna flyter ihop i mitt minne. Jag kan gräva fram pass och kolla om det mot förmodan skulle vara intressant.

Sheriffen skrev:Hur som helst, om du pratar med de där hundratals amerikanerna så kan de nog klargöra saken. De bor i ett land som heter USA. Det brukar de ibland kalla antingen America eller North America.

Och min bestämda uppfattning är att när de säger America menar de USA, när de säger North America menar de USA och Kanada.

Sheriffen skrev:Eller tror du att en medborgare i Förenta staterna som säger /..../ "I´m a North American" menar att han hör hemma i Förenta staterna och Kanada, båda två på en gång?

Nej, inte mer än att en svensk som säger "Jag bor i Norden" menar att han bor i fem länder på samma gång.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tor 10 apr 2008, 10:18

Men så ta och fråga 1) en infödd medborgare i USA och 2) en infödd medborgare i Kanada då.

Gärna mannen på gatan, typ i en bar. För att se vad de själva säger, menar jag. Utan krusiduller.

Själv har jag inget mer att tillägga.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Svensson » tor 10 apr 2008, 10:49

Tänkte på vad Sheriffen skrev om Grekland och greker som såg sig separerade från Europa. Engelsmän lär ha samma attityd: säger de att de ska åka till Europa menar de kontinenten.

Kanske har dettta kommit ur bruk med EU-medlemsskapet. Kanske.
Svensson
Trufan

Inläggav Johan » tor 10 apr 2008, 13:47

Jag har för all del aldrig varit utanför Europa, men i och med internet har jag regelbundet samtalat med infödda amerikaner sedan åtminstone trettonårsåldern, och jag finner, liksom jophan, påståendet att amerikaner i allmänhet skulle mena någonting annat än USA och Kanada, när de säger North America (till skillnad från när de bara säger America), fullständigt bisarrt. Den uppfattningen delades av de amerikaner på min ICQ-lista som var online så att jag snabbt kunde slänga iväg frågan till dem. De är infödda medborgare i USA. De besöker barer ibland. Fast inte just när jag frågade dem, förstås.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sten » tor 10 apr 2008, 14:05

Svenskar säger väl också att de ska åka till Europa? (Jag minns dessutom diskussioner inför EU-omröstningen, när den ena sidan tyckte att vi borde gå med i Europa.)

För övrigt hade jag en gång en italiensk kollega som, helt utan ironi, skulle åka från Turin till Italien på semester. Hans fru kom nämligen därifrån. Själv var han piemontese, vilket ju är en helt annan sak. Men det ansågs vad jag minns lite udda även av andra italienare.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav pinkunicorn » tor 10 apr 2008, 16:30

jophan skrev:
Sheriffen skrev:8 - 9 gånger?! Jag häpnar. Vet du inte?!

Nej, faktiskt inte. Jag reste dit i jobbet en eller ett par gånger om året mellan 1994 och 1998, och de resorna flyter ihop i mitt minne. Jag kan gräva fram pass och kolla om det mot förmodan skulle vara intressant.

Jag vet inte heller säkert hur många gånger jag varit i USA, av samma skäl. Minst fem, kanske någon till. Och så åker jag dit på söndag.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tor 10 apr 2008, 17:03

Det slog mig förresten att det finns en annan mycket väsentlig och värdefull diskussion som jag hoppas ska kunna föras i åtminstone något tjugotal inlägg nu, nämligen vilken del av världen Mexiko egentligen tillhör. För, tro't eller ej, det finns mexikaner som inte ser sig som nordamerikaner, eftersom den mexikanska kulturen - som bland annat är spansktalande - på så många sätt har starkare band till flera sydamerikanska länder. Samtidigt finns det förstås också mexikaner som anser att de helt enkelt är mexikaner eftersom Mexiko är ett självständigt land, men dem kan vi självklart avfärda utan vidare. Å andra sidan finns det även mexikaner som helt enkelt anser sig vara jordbor - alltså, till skillnad från marsbor - och deras ståndpunkt är självklart så beaktansvärd att man bör ta upp den i åtminstone något trettiotal inlägg. Fast glöm för all del inte de mexikaner som visserligen är infödda men inte pratar spanska utan endast engelska. Några av dem stammar faktiskt från Storbritannien, men anser för den skull märkligt nog inte att Storbritannien tillhör vare sig Syd- eller Nordamerika. Go figure.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » tor 10 apr 2008, 18:00

Du beter dig som Ahrvid. Trist. Istället för att inse att du kan ha fel framhärdar du in absurdum och gör dig löjlig.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav jophan » tor 10 apr 2008, 18:42

Jag har i vilket fall fått ett gäng svar nu.

America is generally the US. North America is us and Mexico. Generally, at least here in Texas.

"I live in North America, not in Canada" doesn't make one bit of sense to me.

Tre andra höll sedan med om detta:
Kane is absolutely right here.

Sounds right to me.

I'll third what Kane said.

"North America" always refers to the continent, colloquially or otherwise. "America" colloquially only refers the USA (despite it being technically incorrect)

the usual common parlance is for the typical person in the States:

"America" = the United States of America
"North America" = the U.S. & Canada (and maybe Mexico, if they think about it)

My Canadian boyfriend uses "North America" to mean the US and Canada.

Jag lägger ned det här nu. Du hade fel. Om du sedan klarar av att erkänna det eller inte skiter jag i.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tor 10 apr 2008, 19:24

Jomen du tittade aldrig på vad jag sa. När en amerikan säger "I'm American" menar han att han är medborgare i Förenta staterna, inte i Sydamerika eller Kanada. När en kanadensare ska tala om varifrån han kommer säger han "I'm Canadian".

Poängen är ju att det knappt finns en enda människa som går runt och säger "I'm North American". De gör bara inte det. Därför att Nordamerika *inte är ett land*.

Precis som Patagonien inte är ett land.

Möjligen har jag uttryckt mig oklart eftersom jag i denna ahrvidebatt snabbt blev så ironisk, men det var detta jag menade hela tiden. Man skiljer på Amerika och Kanada för att klargöra *vilken av de båda suveräna staterna man kommer ifrån*.

Och en sydamerikan säger aldrig "I´m American", för Sydamerika i sin tur *är inte ett land* utan *flera länder*.

Och sedan missuppfattade jag möjligen vad Henrick menade från början, men det enda jag ville klargöra var alltså att kongressen är i Kanada och inte Amerika. För den går alltså inte av stapeln i Amerika, eftersom Amerika är Förenta staterna.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen fre 11 apr 2008, 00:14, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

FöregåendeNästa

Återgå till Baren