Var ligger Kanada?

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Inläggav Sheriffen » tor 10 apr 2008, 19:34

Ah, jag såg just var hela denna bisarra debatt uppstod! :-)

Jag råkade faktiskt i ett av mina första inlägg skriva North America när jag menade America. Mea culpa. Alltså, jag råkade skriva att amerikaner säger "I´m North American".

Det var ett rent misstag, men samtidigt känns det mycket fanniskt att ett sådant misstag leder till en så imbecill diskussion! Where else but in fandom? :-)

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 10 apr 2008, 19:36

Och nu såg jag en sak till, nämligen att mitt senaste inlägg inledde en ny sida i tråden. Ni som hoppar direkt till ovanstående inlägg och mot all förmodan fortfarande är intresserade av vad jag hela tiden menade får alltså hoppa till slutet på sidan 2 i tråden, där det också finns ett inlägg ni inte sett tidigare.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » tor 10 apr 2008, 20:21

:)

Det var ju därför jag försökte att förtydliga och sammanfatta, för att försäkra mig om att du verkligen menade vad du hade skrivit.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav john-henri » tor 10 apr 2008, 23:32

Sällan har så intelligenta människor åstadkommit tre så totalt och fullständigt meningslösa sidor dravel som detta. Skäms allihop, jag själv förvisso inkluderad och Sheriffen mest. Nu tycker jag att alla lägger av omedelbart och föregår själv med gott exem–
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav åka » mån 14 jul 2008, 18:20

Sheriffen skrev:Nä, fast allvar - jag tycker alltså att kanadensarna dummar sig. Amerikanerna säger "America" eller "USA" om sitt land i vardagslag, men ska de förklara närmare så bor de i "North America" och så finns det även "South America", där de inte bor. Och ovanför de båda "America" ligger "Canada", som är just Canada/Kanada.

Ett annat land.

Rätt ska vara rätt: jag har just frågat en tvättäkta amerikan från "America", och han bekräftar precis vad jag just sagt: "North America" inkluderar Kanada (och Mexico), men om man bara säger "America" så är det USA man menar.

Det är inte kanadensarna som dummar sig.

Och sen upptäckte jag att tråden hade två sidor till som jag inte hade sett, och att ni nu benat ut alltihop. Nåja, nu får det här stå i alla fall. Och härmed demonstrerade alla sidor värdet av att läsa innantill.

Ett tillägg är väl möjligen att kanadensare faktiskt säger "I'm North American" när de i sällsynta fall vill gruppera sig tillsammans med amerikanerna i kontrast mot europeer och andra. Fast det handlar i dessa fall oftast om att man helst vill stanna på sin hemkontinent.
åka
Fan

Föregående

Återgå till Baren