Presentera dig här

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Presentera dig här

Inläggav jophan » mån 20 nov 2006, 09:57

Skriv gärna några rader om dig själv och hur du hittade hit!
Senast redigerad av jophan mån 20 nov 2006, 15:11, redigerad totalt 1 gång.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav jophan » mån 20 nov 2006, 10:17

Jag börjar väl själv.

Jag fastnade för sf via Jules Verne men det var först när jag läste Heinleins Egen rymddräkt finnes som elvaåring som jag insåg att det var en genre. Sedan föll jag pladask för Tolkien som 14-åring och upptäckte Dungeons & Dragons ytterligare ett par år senare, så från början är jag snarare rollspelare och fantasynörd än science fiction-fan, men allt det där kom lite om vartannat i tonåren...

Jag kletade in mig i det här med sf-fandom i början på 80-talet, och har varit med sedan dess. Jag har varit med om att arrangera ett antal sf-kongresser, jag har varit med i ett par Tolkiensällskap (är fortfarande med i ett av dem) och jag har jobbat med att ge ut rollspel. När jag inte ägnar mig åt fandom, att läsa, att umgås med fru och katter i vår villa utanför Uppsala, att spela spel eller att sova, så arbetar jag som teknikskribent på ett företag i programvarubranschen.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav nicklas » mån 20 nov 2006, 16:02

Nicklas Andersson, före detta Uppsalafan mellan åren 2003-2006, nu vet i fan. (Pun not intended.) Jag rör mig i varje fall mot Göteborghållet till just nu, men om jag slutar upp där det vet jag inte ännu. Kom in någon gång i mitten av sommaren 1999, och sedan dess bland annat hunnit med att vara SFF-ordförande och skaffa mig en rätt opraktisk utbildning i språk.

Jag gillar pennor, papper, cd-booklets och fanzines.

Jag tittar på tv: Studio 60 on the Sunset Strip, Dexter, Battlestar Galactica, House, the Wire (vars fjärde säsong är fullständigt lysande), Weeds, Torchwood, Spooks, the Shield och antagligen lite till.

Läser litteratur: Mark Z Danielewski, Jeff Noon, Emma Bull, Tim Powers, Christopher Priest, Haruki Murakami, Jonathan Lethem, Wilton Barnhardt, Steven Brust, Flann O'Brien, Matt Ruff, Robert Bringhurst. och ibland lite Yeats.

Lyssnar på musik: Tingsek, Thea Gilmore, John Vanderslice, Tom Waits, Sally Crewe, The Jam, Bill Hicks, Regina Spektor, Motörhead och en vagnslast mer. Jag ahr gått ner mig lite i ett Americanaträsk som fortfarande håller krampaktigt tag.
J. Nicklas Andersson
Lyssnar på :: tar kort på
nicklas
LoC-skribent

Inläggav Final_Frontier » mån 20 nov 2006, 16:35

Hej, nyregistrerad här. Heter Arman Borghem, och är inte så "gammal" att jag varit med på åttiotalets SF-kongresser, men börjar förstå att SF kanske har ett starkare fäste i Sverige än jag till en början trott.

Jag går tredje året på gymnasiet i Lund, och tänkte studera internationella relationer senare, kanske freds- och konfliktvetenskap. Vid sidan om skriver jag en del, håller på med Romanen (med stort R) och har även ett par noveller att tillgå på min blogg, även ett manus till ljuddrama har jag hunnit med (skamlös reklam).

Har sett en faslig massa TV-serier vill jag åtminstone själv tro, följer just nu Battlestar Galactica (genialiskt), Torchwood (OK), Prison Break (men bara för att kunna förklara för en kompis att serien inte är så bra som han tror) och The 4400. Har sett Star Trek TNG, DS9, ENT, mesta av VOY, Firefly, Farscape, Space: Above and Beyond, Infinite Ryvius, Babylon 5, och säkert några till som jag glömt.

Gillar SF och Fantasy för att det ger en möjligheter som annars inte funnits, och karaktärer hamnar i situationer som annars inte vore möjliga.

Ser fram emot att diskutera med er här på fandom-forumet!
Final_Frontier

Inläggav Skäggmonstret » mån 20 nov 2006, 17:44

En sommar i den ålder då man först lär sig läsa satte min far ett par böcker om rymden i händerna på mig i samband med någon sjukdomsperiod då jag inte kunde skutta runt som vanligt. Ett intensivt intresse föddes och har aldrig riktigt försvunnit sedan dess. Ungefär i samma ålder började jag spela rollspel. Det blev naturligt att läsa just SF- och fantasylitteratur. Fortfarande blir det mycket av den varan, även om de litterära smaklökarna har breddats.

Min väg in i fandom var en smula slingrig. Först gick jag på Swecon i Uppsala någon gång där i slutet av 1900-talet, utan att känna några fans. Där sprang jag på Michael Swanwick och diskuterade hur kommunikationsproblem har hanterats i SF med honom. När jag återberättade handlingen i en gammal novell jag hade läst råkade Ahrvid Engholm gå förbi. Han kände igen novellen från ett nummer av Nova från 1985 (eller något sådant). Sedan övertalade han mig att gå med på epostlistan SKRIVA, som väl i alla fall angränsar till fandom. När jag något senare läste en kurs i planetgeologi blev jag kursare med en tjej som såg vagt bekant ut. Det visade sig att hon också hade varit på Swecon och gick under beteckningen Åka. Hon tipsade mig om upsalafandoms pubmöten, och därefter har jag varit en måttligt aktiv skuggestalt här i utkanten av fandom, antar jag.

För övrigt är jag (enligt uppgift) mänsklighetens svar på en miljon apor med lika många skrivmaskiner. När jag inte producerar textmassor försöker jag bli den förste efter Leibniz att behärska alla kända vetenskaper. Dessutom har jag ambitionen att bräcka da Vinci som konstnär och uppfinnare. Säkerligen kommer fler mål att uppenbara sig så snart mitt storhetsvansinne når nästa nivå. Det är i alla fall min förhoppning.
//Gabriel Nilsson
Skäggmonstret
Fan

Inläggav Sheriffen » mån 20 nov 2006, 20:44

Har rättvisande kallats en intellektuell som inte har något intellektuellt att säga om någonting förutom nattklubbar.

Lever av nattmörker, både inomhus och utomhus. Inomhus på nattklubbarna. Utomhus på gatorna.

Civilstånd: nej.

Visar mig hellre ute utan byxor än utan sheriffstjärnan.

Hardliner.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen tor 05 mar 2009, 03:38, redigerad totalt 2 gånger.
Sheriffen
BNF

Inläggav åka » mån 20 nov 2006, 22:09

Eftersom det var jag som begärde presentationsrunda får jag väl lov att presentera mig själv också. Jag hänger på detta forum av pliktkänsla, eftersom jag har tjatat i åratal för att det ska bli till. Jag hänger också här för att det är en av de få saker jag tillåter mig att distrahera mig med på nätet nu (har kraftigt ransonerat mina utlopp för den knepiga driften att försöka läsa allt på internet och samtidigt försöka fylla upp det med mina egna ord) när jag ska försöka skriva klart min avhandling i partikelfysik (önskar ibland att jag valt ett ämne som inte låter så pretto). Och så är jag förstås här för att jag på något sätt i själ och hjärta är sf-fan och måste umgås med andra fans!

Jag älskar att läsa. På djupet: fundera över ideer och världsbilder som presenteras, roas av kluriga detaljer och lockas ut på sidospår av antydningar som jag vill grunna vidare på. Fast inte nödvändigtvis på litteraturvetarvis, utan på mitt eget sätt och bara så länge det är kul. Jag är i alla fall idéläsare, typisk sf-slukare.

Jag älskar att skriva också, och skriver gärna artiklar och essäer om saker jag börjar fundera på i skönlitteraturen -- fast just nu försöker jag undvika det också. De brukar i alla fall spridas genom mitt fanzine och min blogg (se signaturen nedan). Recensioner av mig kan man hitta i Nova och fram tills nyligen i Minotauren. Jag skulle gärna vilja skriva skönlitteratur också, men hittills har jag inte lyckats lära mig att hålla intresset uppe tills jag är färdig med en berättelse. Det hänger förmodligen på att jag inte vet vad jag ska göra med dem, om jag trodde att det fanns läsare som väntade skulle jag bli motiverad. Men jag ska inte skriva sånt heller just nu, för jag måste göra en avhandling först. Suck.

Vad mer? Jag tycker att fandom borde vara snällare mot nykomlingar och mer inbjudande. Jag förvaltar en fond med pengar att dela ut till fattiga som vill åka till sf-kongresser. Och så gillar jag att rota i gamla fanzines.
åka
Fan

Inläggav SlemmigTorskIBrödrost » tis 21 nov 2006, 00:40

En Slemmig Torsk i en Brödrost är titeln på en gammal KSMB-låt för den som undrar över mitt osmakliga nick. Brödrostar har för övrigt aldrig fascinerat mig, varför jag lämnar ämnet och raskt går vidare.

Född i Stockholm, uppvuxen i Värmlands urskogar, skolad på universitet främst i ämnet informatik (till föga nytta än så länge), numera bosatt nära havet i Sörmland och tillbringar dagarna med att leta jobb och elda med ved som en riktig kulturell karlakarl.

Jag började läsa sf när jag var sex och har inte sett mig om sedan dess. Personliga favoriter är Dick, Bradbury, Ellison, Card, Vance, Tolkien och några till som jag säkert kommer på så snart jag postat det här. Jag har trots mitt intresse aldrig engagerat mig i fandom, vilket till viss del kan förklaras med att jag tills för bara ett tiotal år sedan trodde att ordet var en subkategori av svordom.

Jag står för övrigt bakom webzinet Annanstans som är en trögstartad historia.
SlemmigTorskIBrödrost

Inläggav Dr Moreau » tis 21 nov 2006, 10:34

Hej!
Jag heter Henrik och känner mig lite som att jag är här under falsk flagg eftersom jag aldrig gått på någon con (om inte spelkonvent räknas) och inte varit aktiv i svensk fandom alls... men av diverse besynnerliga anledningar har jag varit "lurkare" inom svensk fandom (d v s läst fanzines, känt folk som varit aktiva i fandom, främst Uppsalafandom etc) lsedan ångt innan termen "lurkare" blev allmänt gångbar.

Jag hittade hit via en länk på förlaget Järnringens blogg och tänkte att det kunde vara kul att vara med på ett forum där man kunde diskutera SF, fantastik i allmänhet och kanske skrivande också - min anknytning till Järnringen är att jag medverkat i/skrivit flera rollspelssupplement för deras spel Mutant: Undergångens Arvtagare (och i september publicerade Järnringen min första roman, en hårdkokt deckare i Mutantmiljö med titeln "Blodsmak").

Själv har jag varit intresserad av SF och fantasy sedan någon gång i nedre tonåren då Tolkien, Asimov och Heinlein gjorde outplånliga intryck på mig och jag gjorde mitt bästa för att plöja hela SF-hyllan på Karlstads stadsbibliotek. Främst har intresset varit knutet till rollspel och jag har varit med som arrangör på en massa herrans Gothcon och även Uppcon och Sydcon.

Efter högskolestudier i Karlstad flyttade jag till Göteborg och doktorerade sedermera i ämnet journalistik och masskommunikation. Numera bosatt i London och arbetar som föreläsare med den roliga titeln Senior Lecturer in Television Studies på Roehampton University.

hälsar
Henrik Ö
Dr Moreau

Inläggav john-henri » sön 03 dec 2006, 20:23

Många här känner mig väl. Alltför, kanske. Sedan alltför länge.

John-Henri Holmberg. Uppväxt i Stockholm, student i Uppsala, numera bosatt utanför Helsingborg. Började läsa sf som mycket liten, blev aktiv fanzineutgivare vid 13, sysslade i några år nästan bara med sf och fandom som föreningsaktiv, fanzineaktiv, kongressarrangör. Började skriva professionellt i tonåren, var redaktör för studenttidningar (Humanistiska föreningens Komplex, sedan Stockholms Universitets Studentkårs Gaudeamus, sedan informationschef vid Stockholms Studentkårers Centralorganisation). Förlagsredaktör, så småningom bokförläggare. Översättare till hemskt många böcker och har dessutom vid det här laget skrivit ett dussin egna, flera av dem om science fiction. Dessutom road av deckare, som jag också skrivit en hel del om, både böcker och essäer; jag är dessutom deckarkritiker i Sydsvenska Dagbladet. Som hobby utger jag sf-tidskriften Nova.

Och till råga på allt är jag ökänd som politiskt aktiv galen extremist, vilket i Sverige innebär att jag är övertygad individualistisk anarkist (eller klassisk liberal).

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Planckskonstant » mån 04 dec 2006, 08:32

Jag började läsa sf i tonåren, sannolikt var en av de första Egen rymddräkt finnes, även om jag inte minns vilken det var. Plöjer annars litteratur i alldeles för stor mängd, skulle behöva läsa med mer eftertanke. All sorts litteratur förresten, även om jag har rätt svårt för kärleksromaner. Missförstå mig rätt, det får gärna förekomma kärlek i boken, men det är trist om det är romanens huvudsakliga syfte.

Jobbade som översättare ca tio år innan jag gick in i den berömda väggen och drabbades av utmattningsdepression. Bestämde mig då att ta upp studierna igen och väntar för närvarande på en kurs som inte går förrän till våren. Under tiden roar jag mig (nåja) med att undervisa gymnasister och att läsa en kurs i genushistoria. Dessvärre lider jag av svår skrivkramp (sviter efter väggspringandet), vilket naturligtvis är ett aber när man siktar på en akademisk karriär.

Bor i Sveriges äldsta stad (Skara) och tar gärna en öl, eller ännu hellre startar en bokcirkel med likasinnade i närheten.

Brita
Planckskonstant
Fan

Inläggav pinkunicorn » mån 04 dec 2006, 10:05

Jag har alltid varit intresserad av böcker och läst mycket. Bland det tidigaste jag kommer ihåg som inte var rena ungdomsböcker var en massa Jules Verne. Gissningsvis det mesta som fanns översatt och tillgängligt på bibliotek under senare halvan av 1970-talet. Nästa steg på vägen mot fandom var Sagan om Ringen i Ohlmarks översättning som jag läste precis i början av 1980-talet. I brist på tolkiensällskap i Linköping så fastnade jag istället i rollspelsvärlden i ett antal år. Jag läste visserligen en massa sf och fantasy under tiden, men jag var inte medveten om att fandom existerade eller ens att Nova SF och JVM utgavs och innehöll en massa saker som jag skulle ha varit intresserad av.

Via LSFFs reklambord på spelkonventet Lincon drogs jag till sist in i föreningen lagom i tid för att vara med och arrangera ConFuse 91, även om jag nominellt varit med som medlem åtminstone något år innan dess för att få Månblad Alfa. Efter att ha upptäckt fandom var jag sedan mycket aktiv inom den ett antal år när ganska många andra inte var speciellt aktiva. Förutom en massa skrivande i LSFFs medlemsfansin Månblad Alfa har jag gett ut ett gäng nummer av The Intrepid Explorer och satt ihop ett par nummer av SFF-Bulletinen. Numer hamnar rätt mycket av mitt skrivande i bloggosfären istället (se nedan).

På senare tid har jag minskat ner mitt sysslande med fandom som sådan en del men jag läser fortfarande en massa sf och fantasy. Jag läser däremot mycket mer annat nu än jag gjort tidigare: allt ifrån nobelpristagare till manga.

Parallellt med allt läsande har jag också länge varit intresserad av skrivande. Det har oftast handlat mer om att jag varit intresserad av processen och hantverket än att jag faktiskt fått något skrivet (när det gäller skönlitteratur -- recensioner och annat har det med åren blivit en del av). Efter att ha lyckats producera ungefär ett halvdussin färdiga noveller på tre gånger så många år kom jag mig till slut i år för att prova NaNoWriMo och har precis nyss avslutat en ganska kort och antagligen rätt hafsig roman. Oavsett dess eventuella kvaliteer ser jag det som en framgång att framgång att faktiskt ha lyckats producera en så lång sammanhängande berättelse. Jag ska redigera den lite och fundera på om den har något värde. Nästa gång jag ska skriva något så vet jag att jag faktiskt kan skriva en roman och kan koncentera mig på att försöka göra det bra istället. Vi får se när det blir, men det var kul att hålla på så förhoppningsvis tar det inte allt för lång tid att komma ihåg igen. Om inte annat börjar ju NaNoWriMo om igen om ett år...

Jag sysslar en hel del med datorer av ohejdad vana. Jag jobbar med support, presale och tester av en brandvägg på ett företag som heter Ingate. På fritiden är jag gärna i naturen, och sysslar exempelvis med geocaching. Jag tillhör också redaktionen för Projekt Runeberg.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav J-h:n » mån 04 dec 2006, 12:47

Jag får väl masa mig hit med mitt strå till stacken då. Johan Magnus Frick, född i Stockholm, uppväxt i olika norrländska hålor, bosatt i Göteborg sedan 20 år. Började läsa urskillningslöst mycket tidigt (minns inte ens när jag lärde mig läsa), fastnade efterhand särskilt för Jules Verne och liknande ting, upptäckte i 10-årsåldern att dessa ting kallades science fiction och hade egen hylla på biblioteket, lånade och läste allt på denna hylla inkl. Jules Verne-Magasinet som hade en fandomspalt som jag inte riktigt begrep och som verkade litet farlig. När spalten sedermera togs över av Ahrvid Engholm och Erik Andersson i början av 80-talet (och expanderade till 16 sidor billig spaltfyllnad) började jag fatta vad den gick ut på, insåg att detta var något för mig och vågade efter bara något år beställa mina första fanzines. Det första - John Sören Peterssons Encyclopaedia Galactica - fick jag hem samma dag som jag gick ut grundskolan, sommaren 1981. Snart började jag göra egna fanzines, flyttade till Göteborg, pluggade och ströjobbade litet planlöst några år tills jag blev erbjuden att översätta Philip K Dicks roman Ubik åt lundaförlaget Bakhåll 1991. Sedan översatte jag en massa annat tills jag fick ont i armarna och inte kunde fortsätta, så då drog jag igång en SF-bokhandel i Göteborg med gamle Värnamofanen Glenn Petersen, och den har vi ägnat oss åt i fem år nu. En uppgift som särskilt roat Glenn och mig har varit att välja och skriva om månadens boktips på vår hemsida www.sfbok.se - en nyutgiven sf- och en fantasyroman i månaden. Därutöver recenserar jag sf i förnämliga tidskriften Nova Science Fiction. På eventuell ledig tid dansar jag lindy hop, lyssnar på jazz och swing och blues och country och annan gammal mestadels amerikansk musik, samlar pipor och piprökningsparafernalia, pysslar om min amazonkombi med flera aparta intressen. Och så har jag alldeles för många böcker och samlar på mig fler hela tiden. Önskar mig några timmar till på dygnet.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav Elda » tis 05 dec 2006, 02:24

Yo. Namnet är Eva, åldern är sexton, vilket innebär att jag gissningsvis ligger minst tio år efter de flesta av er, men jag jobbar på att komma ikapp.
Jag har inte läst nämnvärt mycket sf, om ens någon - det är svårt att säga vad som räknas dit. Främst är det ett fåtal noveller, och någon barnbok som jag just insåg översattes av john-henri någon gång på åttiotalet. :P Men som sagt, jag jobbar på saken, och har god hjälp inte minst av Julle - som jag gissar finns här någonstans, även om jag inte sett till honom än. Det var han som skickade hit mig, för övrigt.
Jag har gjort ett fåtal försök att skriva noveller och liknande, men det mesta är ingenting som var värt besväret när man ser på dem nu i efterhand. Jag jobbar vidare på det också.
Annars är jag någorlunda aktiv i Catahya och ett dussin andra föreningar, och rent allmänt lägger mig i överallt - vilket jag planerar att göra även här.
Elda

Inläggav jophan » tis 05 dec 2006, 08:57

Elda skrev:Julle - som jag gissar finns här någonstans, även om jag inte sett till honom än.

Han kallar sig Johan här, av någon för mig obegriplig anledning. Jag menar, det är ju mitt namn!

Välkommen hit!
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Nästa

Återgå till Baren