Presentera dig här

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Inläggav Sheriffen » tis 05 dec 2006, 09:08

jophan skrev:
Elda skrev:Julle - som jag gissar finns här någonstans, även om jag inte sett till honom än.

Han kallar sig Johan här, av någon för mig obegriplig anledning. Jag menar, det är ju mitt namn!

Tro honom inte! Egentligen heter han Pégas Papandréos Anglemark! Pegasus Anglemark på svenska!

Medge att det vore ett bra namn på en hjälte i en serie ungdomsböcker! Pegasus Anglemark!

:-)

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan » tis 05 dec 2006, 11:46

Johan skrev:Han kallar sig Johan här, av någon för mig obegriplig anledning. Jag menar, det är ju mitt namn!
Nästa steg är din bokhylla.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav jophan » tis 05 dec 2006, 12:08

Nu fick jag obehagliga associationer till den där novellsamlingen av Magnus Hedlund jag läste förra veckan...
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav centerwall » tor 14 dec 2006, 12:01

Ave!

Allt började när jag vid tre års ålder fick lyssna på radioteaterversionen av Bilbo. Det är inget jag har något medvetet minne av, men det är definitivt en händelse i mitt liv som har satt sina spår... ;-)

Bokmal med bred smak. Besöker inte kongresser så ofta men hittas oftast bakom en mörk öl på Club Cosmos pubträffar.

Tolkienist (medlem i Mithlond - http://www.mithlond.se) och spelade Gertrud i den enda svenska uppsättningen av Hamlet: The Restored Klingon Version.

Har lyckats bli ganska så rejält insyltad i planeringen inför Conviction i Göteborg 2007.

Förnamnet är Patrik.
Senast redigerad av centerwall tor 14 dec 2006, 14:34, redigerad totalt 1 gång.
centerwall
Letterhack

Inläggav åka » tor 14 dec 2006, 13:02

Kul att ni i Göteborg har börjat kommunicera lite mer med oss som bor på andra ställen. Länge trodde jag att Club Cosmos bara var ett tomt rykte, eftersom man aldrig hörde (eller snarare läste) något därifrån. Ingen respons på fanzines jag har skickat heller...
åka
Fan

Inläggav Ylva » fre 15 dec 2006, 11:32

Kan andra så kan väl jag... Ylva Spångberg, lite slött fandomaktiv sedan trettio år ungefär, mer därför att jag trivs ihop med fans än genom något stort sf-intresse. Dock älskar jag att köpa böcker, ibland också att läsa dem. Det ägande av böcker som blir följden omfattas av en markant hatkärlek. I övrigt numera ganska passiv tolkienist, något mindre passiv översättare, känns också igen på att jag nästan alltid vill ha mer kaffe.
Ylva
LoC-skribent

Inläggav Peak » fre 15 dec 2006, 14:07

Lika bra att presentera mig själv också då.

Per Åkerman heter jag (nicket är de två första bokstäverna i för- och efternamn och internationaliserat) och är för närvarande 36 år.

Fandom och fandom. Tja. Jag har varit SF/fantasy-fan sedan tidig barndom och slukade det mesta biblioteket hade att erbjuda. Har lyckligtvis upptäckt att jag har väldigt bred smak, vilket passar mig utmärkt. Tyvärr bor man långt ifrån fandom-högborgarna här i Sverige, vilket gjorde det svårt att vara med i nåt sådant när man var ung. Sådant hittade man när man fick Internetaccess...

När jag började högskolan år 2000 så startade jag siten Sci-Fi Nytt. Mest pga att jag ville leka lite med html och för att det inte fanns några svenska nyhetssidor om SF/fantasy i Sverige (vad jag kände till iaf). Nu blev det dock så jobbigt att uppdatera rena html-sidor att det inte blev så mycket bevänt med själva nyheterna, men jag hade ett nyhetsbrev som kom ut en gång i månaden iaf.

När nic.se släppte .se-adresserna fritt så skaffade jag snabbt scifinytt.se och flyttade över till ett webhotell och började därmed nörda mig med PHP och liknande. Och nu har jag faktiskt nyheter på siten. Fritidsintresse dock, så jag anstränger mig inte att skriva om allt som händer och fötter, men det mesta som intresserar svenskar försöker jag få med.

Amatörförfattare, naturligtvis. Som så många andra. Sitter just nu och skriver på en novellserie som går lååångsamt fram. Av nån anledning så verkar jag ha förvandlats till Douglas Adams (hans attityd till deadlines, mest då, inga andra jämförelser) på senare år. Nåväl. Jag skall bli klar med novell fyra någon gång det här seklet iaf. Inget mästerverk, utan jag skriver bara för att jag tycker det är kul..

Bred smak, som sagt. Vilket inbegriper böcker, serietidningar, TV och film. Gammal Trekker och Doctor Who-fan. Mitt första trevande inträde i nåt som kan likna konvent/kongresser var WCT:s (West Coast Trekkers) "treffar", där en massa folk träffas och tittar på Star Trek-avsnitt/filmer på stor duk. När de flyttade från Draken i Göteborg till andra ställen så blev det inte så intressant att färdas i över 40 mil längre, tyvärr. Kostar ju pengar dessutom, stackars fattiga jag.. :p

Mitt första "riktiga" kongress blev väl Swecon 2004 (var det väl?) i Stockholm. I och med att jag var både Trekker och mer "litterärt" intresserad så var ju detta det bästa av båda världar. Vet att allt kanske inte gick smärtfritt bakom kulisserna på denna kongress, men jag var oerhört nöjd.

Så, därför så smet jag ner till Göteborg på Swecon 2005. Och hade tänkt att åka på 2006-versionen också, men pga att jag återknöt kontakten med WCT igen på deras "Alla 10 Star Trek-filmerna på Draken under en helg"-grej månaden före så tog tyvärr pengarna slut.

Men nästa år kommer jag.. ;) Och har vissa planer på att försöka ta mig till Japan, men det är lite osäkert än så länge. Beror på ekonomi och sådana tråkigheter.

Mitt nuvarande intresse har faktiskt inriktat sig mot Japanska TV-serier. Super Sentai och Kamen Rider speciellt (för som inte vet vad det är, så finns massa info på wikipedia).

Nåväl, det var jag det, tror jag. Märker att jag träffat en hel del av er "på riktigt" också, vilket alltid är kul.. ;)
Peak
Fan

Inläggav Beorn » ons 27 dec 2006, 21:18

Läste just igenom tråden och åka's citat här känns väldigt träffande även på mig:
åka skrev:Jag älskar att läsa. På djupet: fundera över ideer och världsbilder som presenteras, roas av kluriga detaljer och lockas ut på sidospår av antydningar som jag vill grunna vidare på. Fast inte nödvändigtvis på litteraturvetarvis, utan på mitt eget sätt och bara så länge det är kul.

När man blir sittande med samma sida uppslagen i en halvtimma, blicken frånvarande och stirrande i intet. Man har försvunnit långt utom ramarna för boken och färdas i tangentens riktning mot okänt mål. För en förbipasserande ser det ut som Skaparen tryckt på paus knappen för att roa sig en stund. Då är man bra lycklig!

Annars är jag snart 18, för andra gången, och flera gamla intressen från första gången jag var i denna åldern har blommat upp igen. Bor i Götet men har aldrig varit en del av träffar eller så.

Nicket är gammalt och kommer delvis från det läte några amerikanska vänner spottade ur sig när de försökte uttala mitt förnamn. Vart karaktären kommer ifrån vet ni förstås. Och det var med den boken som intresset vaknade, och även om jag snart drev över på SF och slog rot så kan jag fortfarande uppskatta en del fantasy.
Beorn
WAHF

Inläggav Behedwin » tis 02 jan 2007, 17:30

Letade mig hit via andra forum. Är mest på jakt efter ett litteratur forum där jag kan få lite vägledning när jag får slut på idéer om vad jag skall begrava mitt liv i härnäst.

Behedwin är ett namn jag dragit runt med ett tag och du kan säkert finna mig i en rad olika forum lite här o där... Har en konstig ovana av att registrera mig på allt jag hittar och lägga ett bokmärke i mina favoriter.
Är kanske lite mer åt fantasy hållet just namnet Behedwin... kom på det när jag skulle skapa en karaktär i ett webbaserat MMORPG (www.warriors2.com). Trodde jag var ganska unik med namnet men jag stötte på en annan som kallade sig för samma fast med ett efternamn oxå.

Ja det var väll allt jag kännde för att skriva ned just nu.
Tack o hej
Behedwin

Inläggav Merry » mån 08 jan 2007, 15:25

Göteborgare, men har även varit i exil i Linköping/Norrköping under många år, då jag skaffade mig en utbildning samt hittade en SF-förening som diskuterade böcker (LSFF).

Hittade forumet genom osmos, tror jag - jag har vandrat omkring på diverse andra SF-forum tidigare, samt bevistat en och annan kongress.

Läser det mesta, dock med en viss förkärlek för SF och icke-quest-fantasy. I 11-års-åldern hittade jag Det hände imorgon, och var övertygad om att SF borde innehålla Sense of Obscurity snarare än Sense of Wonder i ett par år efter det (även om jag fortfarande läste all SF jag kom över). Jag föredrar litteratur som, förutom bra idéer, innehåller genomtänkt karaktärsinteraktion. På sf-sidan tycker jag mycket om novellformatet.

Bland favoritförfattarna på SF/fantasysidan kan nämnas Tanith Lee, Iain M. Banks, Ursula K. LeGuin, C.L. Moore, Mary Gentle, Terry Pratchett, Barbara Hambly, Leigh Brackett, Tove Jansson och C.S. Friedman.

"Merry" har inget med hobbitar att göra; det är ett datornick som fastnade.
Merry
Fan

Inläggav sisterofsam » sön 21 jan 2007, 23:23

Jag heter Annika och är en tjugoårig (herregud att jag blivit så gammal redan) norrländska som tagit sig till Göteborg för att bli bibliotekarie.
Jag har alltid läst alldeles väldigt mycket, och så mycket som möjligt har varit sf (förutom under de galna högstadieåren, med fantasy och annat jag ångrar). Någon gång på högstadiet kom jag också på att Stadsbiblioteket i Luleå hade alla gamla Jules Verne-magasin i magasinet, så jag beställde upp kartong efter kartong och läste igenom alltsammans, och det var i JVMs fandomspalt jag först träffade på fandom.
Jag bestämde mig förstås genast för att skriva fanzines och bli hyperaktiv, men jag är ganska slö som person så det blev inget av med det där. Istället har jag hängt runt vid sidan av och tittat på, läst SFFs fanzines och en och annan mailinglista. En enda gång har jag gjort något själv, när jag tog mod till mig och åkte på sf-läger hos Åka ända borta i Uppsala. Det var ju roligt, och jag tänkte att jag kanske skulle göra något mer, men det blev aldrig riktigt av det heller.
Det har ändå lett till att jag faktiskt blivit publicerad i ett fanzine (värsta stolta!), med mitt boktest som jag skickade till Åka bara något år försenat. (Jag har förresten inte fått det fanzinet, jag undrar hur länge sedan jag egentligen fick något från sff. Jag har nog glömt att betala för länge länge sedan, och sedan inte tänkt på att inget kommit i posten. Synd)

Annars läser jag bara gammal sf. Har knappt läst något skrivet senare än 1980 på flera år, dels för att jag köper allt jag läser billigt på antikvariat och dels för att nya böcker har så fula omslag. Glansiga och så. Jag skulle skämmas så jag fick slänga böckerna innan jag ens läst ut dem, och det skulle ju bara vara dåligt på alla sätt.
Bäst tycker jag om sjuttiotalets "nya våg", mest Russ, Delany och Disch. De är bra.

Sisterofsam heter ajg för att min lillasyster heter PhatSam på Helgon (hon är så tuff min lillasyster), och sisterofsam lät ju också ganska tufft.
sisterofsam
WAHF

Inläggav jophan » mån 22 jan 2007, 09:03

Jag undrar om inte förra sändningen återvände med stämpel "Adressaten okänd". Men det var en påminnelsesändning eftersom du mycket riktigt inte hade betalt ny medlemsavgift. SFF lider just nu av att den inte fått några fanzines att skicka ut. Ett tomt kuvert verkar lite meningslöst. Om bara Bulletinredaktören gjorde sitt jobb skulle det finnas åtminstone ett fanzine...
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav åka » mån 22 jan 2007, 11:38

Kul att du är här Annika! Jag kanske kan skicka dig ett ex av det där fanzinet (hade jag inte gjort det? fy mig!) om du skickar pm med din snigeladress.
åka
Fan

Inläggav Johan » mån 22 jan 2007, 13:08

ConViction (Hemsida av det fulare slaget finns. Den blir snart fin och på bättre adress. Nu heter den Conviction2007.dharmaigoteborg.org. Den kommer snart att finnas på conviction2007.org - Glenn Petersen, november 2006, *host*) är ju ett hett tips om man som slö göteborgare söker någonting lagom bekvämt.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav sisterofsam » mån 22 jan 2007, 17:53

Jo, Conviction kan jag nog se till att släpa mig till. Nästan alldeles säkert.
sisterofsam
WAHF

FöregåendeNästa

Återgå till Baren