Presentera dig här

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Inläggav Rymd-Olov » tis 21 aug 2007, 15:10

Hej allihop!

Olov Livendahl heter jag och bor på Frösön utanför Östersund, så Livgivare fick inte vara nordligast så länge (jag såg iofs att det fanns några Umebor i medlemslistan också).

Under mina 27 år i livet har jag varit aktiv i fandom i sammanlagt 0 år. Däremot har jag strukit omkring i utkanterna och skickat in något till SF Forum, anmält mig till någon kongress som jag sedan inte kunnat gå på, etc.

Jag är även ateist, vegan, vänsteranhängare (ej kommunist) och kanske framför allt småbarnsfar.

Just nu varvar jag pappaledighet med att städa på skolor och hemma hos brukare av den kommunala hemtjänsten.

Det jag läser i sf-väg är oftast det som finns på det lokala biblioteket. Sådant jag gillat på senaste tid är Iain M Banks, China Miéville och David Brin. Har inget emot "mjukare" sf.

Mina äldre favoriter är annars LeGuin och Simak samt de gamla vanliga såsom Heinlein, Asimov och gänget.

Känner att den här presentationen gick snabbt att skriva men att det var svårt att hitta något intressant att skriva. Hsh är det väldigt roligt att ha hittat hit. Boktips mottages tacksamt (undrar om jag får anledning att ångra detta uttalande).

(Hur fasen avslutar man sådana här inlägg?)
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav åka » tis 21 aug 2007, 16:44

Välkommen Olov! Frösön är vackert (jag är uppvuxen i Jämtland).

Boktips kan du nog hitta fullt av på detta forum i andra trådar. Kolla annars alla medlemmars bloggar och webbsidor...
åka
Fan

Inläggav pinkunicorn » ons 22 aug 2007, 08:59

Om du redan läser Banks och Mieville så tyder det på god smak. ;-)

Som Åka säger, det finns gott om boktips i Litteraturforumet.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

George

Inläggav George » lör 01 sep 2007, 21:21

George Bobjörk - har växlat om med att vara sekreterare, kassör och ordförande i Sigma TC. Fick naturligtvis adressen hit via Fanac-listan. Första boken "David Starr - rymdjägare" av Paul French (Isaac Asimov) läst för 48 år sedan. Finns fortfarande kvar i samlingarna.
George Bobjörk
George
LoC-skribent

Inläggav syntax » tis 04 sep 2007, 11:44

Jag heter Johan som så många andra här. Studerar till civ ing. på KTH, även om det går lite långsamt, mest beroende på att det finns så mycket annat av intresse där ut. Har bland annat läst Japanska på universitetet i ett år, vilket gör det lite extra tråkigt att jag inte kom iväg till worldcon i år. Jag har aldrig varit speciellt aktiv inom fandom, även om jag sedan två år tillbaks sitter i SFSF:s styrelse.

Lider av ett enormt språkintresse, om än kanske inte till samma grad som Julle. Pysslat lite på skoj med översättning, men aldrig slutfört något större pojekt, ännu.

Inte helt säker på exakt när mitt SF-intresse startade, men det lär ha varit i slutet av lågstadiet/början av mellanstidet och bör ha haft något att göra med Jules Verne. Nu för tiden blir det nog mer fantasy än sf dock.

Till favortitförfattarna hör bl.a. Steven Brust, Martha Wells och Steven Eriksson.
syntax
WAHF

Presentation

Inläggav Fantastix » lör 08 sep 2007, 17:17

Jag är en finlandssvensk fan som heter Kenneth Lindholm och bor i Karis. Ett ställe i södra Finland mitt emellan Åbo och Helsingfors.

Har läst fantastik så länge jag kunnat läsa. Har en stor passion för b- och c-filmer. Jag skriver även ibland på Enhörningen. Läser gör jag även mycket och har också besökt ett par svenska kongresser. En gång för mycket länge sedan och en gång i fjol. Finncon besöker jag också så ofta jag har möjlighet.

Annat om mig? Jag jobbar som grafisk formgivare och har gett ut ett fanzine i tidernas begynnelse när min vän jobbade på ett tryckeri.

Min egna hemsida hittas på Min Sida. Men jag uppdaterar den inte så grymt mycket. Mera en sorts testplats för olika utseende av hemsidor när jag gör hemsidor åt vänner och bekanta.
=====================
Kenneth Lindholm
Fantastix
Fan

Inläggav Livgivare » lör 08 sep 2007, 17:45

Norrlänningar rules, även de som är nyinflyttade...hehe
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav Sven » tor 13 sep 2007, 23:01

Presentation alltså

Jag har aldrig blivit riktigt med i fandom. För tio år sen trodde jag att det skulle bli annorlunda. Å andra sidan har jag av någon aningen svårförstålig anledning heller aldrig helt släppt fandom. Jag lämnar alla epostlistor då och då när fandoms oförmåga att slita sig från sina debattcykler får mig att känna att en hindus livsyn är jämförelsevis lättviktig. Men sen anmäler jag mig igen. Nu är jag där igen.

Jag bodde i sju år i ett korridorsrum vid Linköpings universitet. Från detta faktum kan man utläsa ett och annat om min personlighet (ja, jag tränade kendo och lyssnade på japansk noise). De flesta fördomar ni nu har stämmer nog (andra inte, för all del).

Efter sju år kändes det tom för mig lite pinsamt, så jag for raskt till Istanbul. Där har jag varit i snart två år. Sen vet man inte vad som händer.

Jag läser knappt någon science fiction heller. Fast det händer.
Sven
LoC-skribent

Pekoral No 2

Inläggav Ollie » ons 10 okt 2007, 22:13

Jag inser häpen att jag kanske kan skrapa ihop ett fan-CV som låter riktigt bra. Jag har producerat två egna fanziner: Ett stycke bröd till ett knytkalas på V-Dala nation ("Vetezine", oneshot), och min presentation på sverifandom när någon ville ha en presentationsrunda någon gång på 1900-talet (Pekoral, efter avhandlingen jag borde jobbat på istället - bör väl ligga i sverifandomarkivet). Jag har faktiskt officiellt varit kongressarrangör för ett Swecon! Jag har blivit publicerad i FoFiLA och SFF-bulletinen, fått fanbrev från åskådare för en fannisk pjäs jag skrev och framförde tillsammans med Åka, och sålt kakor för tiptreepriset. Grundare av klubben "Sciencefictionfandom" på Qruiser. Jag har dessutom med flera av dessa saker i mitt jobb-CV (vilket visat sig effektivt).

Började läsa Verne i 8-årsåldern (Hector Servadac, vilket romantiskt namn!), och sträcklaste George Johanssons Universums Öde, som Åka påminde mig om i en annan tråd här, åtta gånger på raken något senare - fast det känns nästan lite pinsamt numera. Semesterresorna till Byske var spännande, då folkbiblioteket hade såväl Rymdkadetten som Nybyggare i rymden (ungdomsromanerna är det i RAHs produktion som jag tycker har bestående värde), och Äventyr på rymdstationerna, hette den väl, av Clarke? Fandom såg jag inte röken av förrän andra halvan av 90-talet då jag upptäckte de sk orvarmötena på O'Connors, antagligen genom min körkompis Linnea. Vid det laget hade jag tagit min civilingenjörsexamen i Uppsala, myglat in mig som doktorand i lågdimensionell topologi på matematikum, och skaffat hyllmetrar med färgglada pocketar i tredubbla rader (som nu mestadels ligger i 24 bananlådor i mina föräldrars källare i Gävle, efter att vi flyttat till Strasbourg ett tag).

Jag har en stor bit hjärta kvar hos Uppsalafandom (så sentimental blir man efter ett tag), men bor i Skåne sedan fyra år eftersom jag fick jobb med att designa och analysera kliniska läkemedelsprövningar på ett jättestort företag i Lund. Vore jag så energisk som jag ville skulle jag ha dragit igång lite pubträffar och bokcirklar här själv, men istället har jag inte ens tagit mig över till grannbyens träffar. Sedan 12 januari cirklar mycket av min uppmärksamhet kring Emanuel Östlund-Sjölund, som just lärt sig stå upp på alla fyra och som vacklar mellan ett rikssvenskt "dä-dä-dä" och ett malmöitiskt "däj-däj-däj". ("Kanoniskt joller" heter det. Jag tycker bara namnet förmedlar lite sense of wonder...)

Mina litterära preferenser varierar, men just nu läser jag allt Charles Stross släpper ur sig, vilket inte verkar vara lite. Reynolds och MacLeod känner jag mycket för ända sedan jag läste dem inför vad nu den kongressen hette - dessutom tar stadsbiblioteket in allt av Reynolds. Media-sf är ingen stor grej för mig (möjligen med undantag för Red Dwarf), och jag brukar närmast aldrig läsa fantasy. Samtida svensk mainstream försöker jag stoppa i mig en del för att inte snöa in helt, och inse att det andra läser också kan vara läsvärt. Vill jag ha en sf-läslista söker jag mig till Tiptreepriset (www.tiptree.org), eftersom jag älskar deras könsqueera utgångspunkt.

Eftersom jag haft dator sedan 1981 och e-mail sedan 1989 (fast den såg ut som MALIN::T89-OPO) så är jag precis för gammal för att idas umgås via dator. Hit hittade jag genom en länk sedan jag åter gått med i fanac och sverifandom (som fortfarande ser ut precis likadant, med samme (i singular) inläggsförfattare). Snälla, dra med mig på ett fysiskt pubmöte, någon?

Ollie Östlund

och så mitt lilla prettomotto:
O Time, thou must untangle this, not I; It is too hard a knot for me t'untie!
Ollie
LoC-skribent

Re: Pekoral No 2

Inläggav jophan » tor 11 okt 2007, 10:26

Ollie skrev:då jag upptäckte de sk orvarmötena på O'Connors, antagligen genom min körkompis Linnea

Förmodligen, ja. Vem minns så långt tillbaka i tiden?
Ollie skrev:Sedan 12 januari cirklar mycket av min uppmärksamhet kring Emanuel Östlund-Sjölund

Grattis! Hälsa Maja!
Ollie skrev:Reynolds och MacLeod känner jag mycket för ända sedan jag läste dem inför vad nu den kongressen hette

Swecon - du skrev ju det där uppe.
Ollie skrev:dessutom tar stadsbiblioteket in allt av Reynolds

Kan bero på Mats Nordström, bibliotekarie därstädes. Bra karl.
Ollie skrev:Snälla, dra med mig på ett fysiskt pubmöte, någon?

Du får nog antingen arrangera dem själv, flytta uppåt landet, eller dra över sundet, är jag rädd. Om inte du och John-Henri kan hitta på något gemensamt; han är ju i Malmö då och då. Och BAGS bor väl delvis i Lund fortfarande.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Kirth » tor 25 okt 2007, 22:52

Det är bäst att jag tar och presenterar mig innan jophan får för sig att börja radera mina inlägg...
Jag är en dinosaurie. Min första chockartade kontakt med fandom fick jag på Samaranten-conen 1979. Ditlockad av fandomspalten i JVM vill jag minnas.
Jag vill också minnas att jag som en hundaktig neo hängde efter Sven-Åke Jensen, som jag kände igen på bild från sagda spalt.
Sercon 1980 var nästa con. Där vill jag minnas att jag tog initiativet till Primalfandom. Sedan har det bara blivit värre.
Fandomanknytningen har det i ärlighetens namn varit si och så med genom alla dessa år.
Jo, jag gjorde några fanzines. På 80-talet.
Och jo, jag var med i några kongresskommittéer. På 80-talet.
Jag tycker fortfarande att det är trevligt att träffa andra fans, även om det blir lite sporadiskt. Någon con då och då, eller ett pubmöte.
Av nicket jag använder här torde det framgå att jag, åtminstone en gång i tiden var ganska förtjust i Jack Vance. Och jag upptäckte att jag har den näst största Vancesamlingen på LibraryThing. Och då har jag inte ens VIE (vilket jag förvisso bittert ångrar)...
Numera är min läsning tämligen eklektisk, även om jag tenderar att återkomma till fantastik i någon form (om jag inte frossar Patrick O'Brian eller något sådant mumsigt).
Vad jag heter? Joachim Björk.
Jocke säger de som känner mig.
Kirth
WAHF

Inläggav Svensson » tor 17 jan 2008, 10:19

(Tjenare Joachim Björk...!)

Att jag är Svensson som i "Lennart Svensson" kanske de flesta har räknat ut. Gick med i fandom cirka 82 eller 83, håller på att tänka efter exakt när det kan ha varit, viktigt det där...

Fanzineutgivare under hett 80-tal, omsider omgrupperad till Uppsala efter start i Ultima Thule. Bra position, med kongresser i Uppsala och Fhaan21-möten i Stockholm, hektiska dagar. Redigerade även ett Conanfanzine. Efter det trappades det mesta ner, det var i början av 90-talet, följt av år då man bara läste sf och så.

Men gafierad var jag aldrig, och förra året gjordes väl en s k degafiering. En gammal agent som åter blir aktiv, en "sleeper" som åter kommer till ytan. Och får se en totalt förändrad fandom: bloggeri och bloggera, fandom.se och allt. Känner mig som en Austin Powers, uppväckt ur mångårig dvala... men jag fann mig snabbt och är nu åter installerad i mitt nya Fandhome Sweet Home...!

Favvoförfattare idag, fantastik: Ernst Jünger. Plus Dick och lite Ballard, lite C. A. Smith och en gnutta Lovecraft. Poe. En skugga Moorcock, en aning Douglas Adams, och så lite R. A. Lafferty.
Svensson
Trufan

Inläggav Carolina » mån 25 feb 2008, 17:29

Hej!
Jag kom plötsligt på att jag inte presenterat mig. Carolina Gómez Lagerlöf heter jag. Orsaken till mitt långa efternamn är att min pappa är venezolan och min mamma svenska.

Jag började att läsa fantasy i lågstadiet (Bilbo och Narnia) och blev sf-läsare på högstadiet och har varit förlorad sedan dess.
Jag gick med i fandom 1984 och gick på min första kongress, Nasacon, 1985.
Jag är numera grymt kongressberoende och går på så många kongresser jag kan. Dessutom arrangerar jag Stockholmskongresser ungefär vartannat år.

Just nu är jag ordförande i SFSF.
Mina favoritförfattare är China Mieville, Mervin Peake, JRR Tolkien, Ursula Le Guin, Octavia Butler m fl.
TV-serier jag gillar är: Doctor Who, Battlestar Galactica, Firefly, Buffy och Nip/Tuck. Ok, den sista är inte sf men bra ändå.

Är också medlem i Tolkiensällskapet Forodrim och Stockholm Trekkers.

Annars är jag patentingenjör på PRV och aktiv i socialdemokraterna.

Carolina
Carolina
Fan

Inläggav pinkunicorn » tis 26 feb 2008, 18:48

Jag spettade loss diskussionen om SF-Forum hit.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tis 26 feb 2008, 19:28

Törs man fråga varför du inte placerade diskussionen om SF-Forum i forumets avdelning "Fanzines"...?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

FöregåendeNästa

Återgå till Baren