Presentera dig här

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Inläggav pinkunicorn » tis 26 feb 2008, 22:15

Öhm... *skrapar med foten* Äh...
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Jim Pe-Melin

Inläggav jPeMelin » tor 03 jul 2008, 09:00

Jim Pe-Melin
"Pe" står för Persson, men jag ville utmärka mig i yngre år och detta funkade och jag har fortsatt att kalla mig det och jimPe, jPe och liknande. lystrar officiellt bara till dubbelefternamnet dock, inte bara det ena eller det andra.

Pratkvarn ibland, lite folkskygg ibland, men jag menar alltid väl. Jag är livrädd för att dra igång en sån där legendarisk fejd när jag nu vill vara med i fandom så jag försöker hålla en ganska försiktig mellanmjölksattityd, något som annars känns rätt främmande för min person.

Har inte varit så aktiv i fandomkretsar utan är en ganska alldaglig fan av fantastisk litteratur, film musik och annat som dock ibland får små anfall av engagemang.

Aktiv i Göteborg och har valt att ha Club Cosmos som mitt fandomhem. Syns med relativ regelbundenhet på pubträffarna andra tisdagen i månaden i Göteborg.

Sysslar professionellt med 3D-grafik, i huvudsak arkitekturvisualisering.

Min främsta hobby är musik med en förkärlek för synth och amatörmusik på kassettband. Denna värld av distribution av hemmainspelad musik var på 80- och 90-talen mycket lik fansinvärlden vilken jag nyss har lärt känna genom att studera Jan Rishedens avyttrade fansinsamling.
Senast redigerad av jPeMelin tor 03 jul 2008, 15:27, redigerad totalt 1 gång.
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan

Re: Jim Pe-Melin

Inläggav J-h:n » tor 03 jul 2008, 13:22

jPeMelin skrev:Jag är livrädd för att dra igång en sån där legendarisk fejd när jag nu vill vara med i fandom så jag försöker hålla en ganska försiktig mellanmjölksattityd, något som annars känns rätt främmande för min person.

Heh, du lär inte riskera att dra igång några större fejder med mindre än att du aktivt går in för att smäda, trakassera, malträtera och förtala andra fans. Udda intressen och kontroversiella åsikter är snarare regel än undantag i dessa kretsar, så det skulle krävas, ähum, en hel del för att få någon att lyfta ett ögonbryn.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav jPeMelin » tor 03 jul 2008, 15:42

J-h:n skrev:
jPeMelin skrev:Jag är livrädd för att dra igång en sån där legendarisk fejd när jag nu vill vara med i fandom så jag försöker hålla en ganska försiktig mellanmjölksattityd, något som annars känns rätt främmande för min person.

Heh, du lär inte riskera att dra igång några större fejder med mindre än att du aktivt går in för att smäda, trakassera, malträtera och förtala andra fans.

Jag har haft chansen att studera lite fejder när jag läste igenom valda delar av Rishedens fansinsamling och jag har känslan att det man framförallt inte ska göra är att ta upp allvarliga ämnen, kritisera andra fans livsstilar eller ta alltför hårt på att fandom ska vara på ett särskilt sätt. Man ska dessutom inte på något sätt förhäva sig själv eftersom man då lätt blir en måltavla för negativa omdömen. Och så ska man inte heller skriva dikter om sina egna kroppsdelar allt för explicit. :)
Man ska om möjligt vara objektiv, lättsinnig och extremt ödmjuk. Av dessa ligger dock bara lättsinnet nära min ursprungspersonlighet.

Fast det är också roligt att verkligen inse att fansinvärlden verkligen bara var en föregångare till den sk. bloggosfären. Till innehåll, form och funktion hittar jag inte mycket som skiljer dem åt. Den långsammare utgivningstakten kanske gjorde att fejder varade längre. På internet nuförtiden blossar ju saker upp och försvinner som novor. Ibland kan ju fejder på internet lätt fortsätta bland folk som aldrig varit med från början, medan ursprungskombattanterna försonats sedan länge.
jPeMelin
Fan

Inläggav jophan » tor 03 jul 2008, 16:08

jPeMelin skrev:Jag har haft chansen att studera lite fejder när jag läste igenom valda delar av Rishedens fansinsamling

Men du ska till det notera att deltagarna i dessa fejder var mellan 17 och 25 år, på det hela taget. Det tror jag är en viktigare förklaring! ;)

jPeMelin skrev:Fast det är också roligt att verkligen inse att fansinvärlden verkligen bara var en föregångare till den sk. bloggosfären. Till innehåll, form och funktion hittar jag inte mycket som skiljer dem åt.

Absolut. Det faller sig naturligt för en gammal fan att börja blogga.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav jPeMelin » tor 03 jul 2008, 16:24

jophan skrev:
jPeMelin skrev:Jag har haft chansen att studera lite fejder när jag läste igenom valda delar av Rishedens fansinsamling

Men du ska till det notera att deltagarna i dessa fejder var mellan 17 och 25 år, på det hela taget. Det tror jag är en viktigare förklaring! ;)

Jag hade faktiskt inte tänkt på det! :shock:

Konstigt hur man kan glömma bort att människor man lär känna i vuxen ålder också har varit unga.
Över hela taget är det bara Gabriel Z som jag kan tänka mig som tonåring av oss som inte är det längre. Vanligen upplever jag alla jag känner inom fandom som märkvärdigt allmänbildade och mogna 26-åringar. ;)
jPeMelin
Fan

Inläggav Sheriffen » fre 04 jul 2008, 21:50

jPeMelin skrev:Vanligen upplever jag alla jag känner inom fandom som märkvärdigt allmänbildade och mogna 26-åringar. ;)

Låt mig härvidlag trösta dig med att jag ännu så länge bara är 23, men det är ju ingen som tror på det ens - de flesta tror att jag är typ 18 och måste vara en lillebror till Johan Jönsson.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Livgivare » lör 12 jul 2008, 04:04

Lite smått Off-topic men, även om jag inte varit inne på Mick Jaggers "un-moderated" forum på jag vet inte hur länge, kan jag dock svära på att det finns två läger där fortfarande, de som tycker att man skall ha sådan respekt för Mick Jagger att man inte får ha någon form av humor inblandat på hans forum, inte ens småskämt om sex eller bilder på gulliga husdjur eller vad som hellst som är off-topic, och de som har någon sorts humor som vågar skämta lite och vara glada över att livet är som det är trots att man mår skit ibland. Jag var i senare kategorin och orkade inte med stämningen där inne som kapades av "trolls" som fyllde forumet till bredden för att spä på grälen.

Jag är säker på att Mick Jagger skulle skratta ihäl sig om han läste alla de inlägg som fans har gjort för att försvara honom mot all sorts humor. Då jag upplever Mick Jagger som en lättsam, högljud-skrattande artist med ungdomen i behåll och tusentals av kg självdistans. Han skulle rent av skratta mot min otroligt dåliga "paint-fejkade" bild där Mick Jagger har fått tomteluva och säck till en bild där han är inlindad tätt intill en stege så att han ser ut att hänga på stegen.

Men nu åter till diskussionen om att presentera sig.

Ville bara visa på långlivade internet-gräl!

PS: Var inne på det forum jag var med på förr bara för en minut sedan och nu är hela forumet kapat av spam och skit, tre hela sidor med bara spam och åter spam.
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav jophan » tor 25 sep 2008, 16:41

Diskussionen om tjejers sf-läsvanor flyttade hit: http://fandom.se/forum/viewtopic.php?t=1072
Diskussionen om ålder i fandom flyttade hit: http://fandom.se/forum/viewtopic.php?t=1073
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Uppdatering

Inläggav Ollie » sön 19 okt 2008, 14:24

Efter att jag äntligen lyckats skruva i ett nytt antikverat moderkort kan jag nu meddela att jag förlöste mitt andra barn, en viss Johannes Östlund-Sjölund (20080812-2212), i vår hall i somras. Vi letar efter ett storvulet fornnordiskt andranamn som passar om man är född i säte i hallen. Alla mår bra, även Maja och Hannes som gjorde jobbet. Vi får se om vi lyckas pallra oss tillbaka till civiliserade trakter någon gång; sist jag var på Williams var före rökförbudet, men nu borde man ju kunna indoktrinera de små liven närmast från starten... /Ollie
Ollie
LoC-skribent

Re: Uppdatering

Inläggav jophan » sön 19 okt 2008, 18:13

Ollie skrev:Efter att jag äntligen lyckats skruva i ett nytt antikverat moderkort kan jag nu meddela att jag förlöste mitt andra barn, en viss Johannes Östlund-Sjölund (20080812-2212), i vår hall i somras. Vi letar efter ett storvulet fornnordiskt andranamn som passar om man är född i säte i hallen. Alla mår bra, även Maja och Hannes som gjorde jobbet. Vi får se om vi lyckas pallra oss tillbaka till civiliserade trakter någon gång; sist jag var på Williams var före rökförbudet, men nu borde man ju kunna indoktrinera de små liven närmast från starten... /Ollie

Gratulerar! Detta hörde jag iofs redan på resa med Collegium i Polen i somras...
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Breyguhn » tor 06 nov 2008, 22:07

Howdy pardners!

Jag kom hit via Malmö-SF-bokhandelns blogg och är här mest för att hitta folk att diskutera SF med IRL. Tyvärr verkar det vara lite fattigt med skåningar/malmöiter men jag fortsätter att spana.

Ramlade ner i träsket som nittonåring via Clive Barker som länge var min idol. Genom honom upptäckte jag en helt ny hylla i bibblan: SKRÄCK/SF (fantasy däremot har jag aldrig riktigt fastnat för). Är inte superbeläst men det tar sig. Favoriten för tillfället är nog Iain (M) Banks (Feersum Endjinn!). Jag tycker om känslan att han skriver lika mycket för sig själv som för läsaren, inget daltande.

I mitt övriga icke-sciencefictionrelaterade liv är jag bland annat doktorand i bryologi och förälder. Min husgud är Roky Erickson och jag har en förkärlek för äckligheter och hisnande tankegångar.

Anthasalfornaofoks.
Breyguhn
LoC-skribent

Inläggav Sten » tor 06 nov 2008, 22:18

Hej!

Breyguhn skrev:I mitt övriga icke-sciencefictionrelaterade liv är jag bland annat doktorand i bryologi

Jag beklagar. Det kan inte vara lätt att behöva le ansträngt varje gång du berättar det för någon -- du får väl höra en variant av samma usla ordvitsar i sådär hundra procent av fallen, eller?
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav jophan » tor 06 nov 2008, 22:19

Ja! Feersum Endjinn rockar! Jag älskar språket i den boken. Välkommen hit, tösabit.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Agnes » tor 06 nov 2008, 23:39

Trillade dit (eller hit, kanske) på Kontext förra helgen :) Första kongressen och därmed första ordentliga kontakten med fandom, även om jag nog känt lite folk innan dess också... Eftersom jag tydligen betedde mig hemtamt ;)

Bakgrund inom allt möjligt roligt. Brädspel, fantasy och fanfiction, på senare år (ja, jag vet att jag inte är gammal) mer och mer lajv och sf. Har arrangerat spelkonvent och suttit i styrelse för spelförening, medlem av Catahya och sporadisk uppdykare på spelkonvent. Numera även sporadisk uppdykare på sf-kongresser (om ekonomin tillåter – mer "gratis under 26" åt ungdomen!). Grovt inblandad i Stockholms Tolkiensällskap Forodrim.

I mitt övriga liv går jag i gymnasiet (inte länge till tack och lov), sen tänker jag roa mig med att jobba och läsa språk medan jag funderar ut vad jag vill göra. Som typ att läsa mer språk ;)
Agnes
WAHF

FöregåendeNästa

Återgå till Baren