Presentera dig här

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Inläggav Eir » fre 17 apr 2009, 08:22

Ah. Jag fick för mig att det redan hade varit någonting, kanske var en mässa. Jag har, som synes, riktigt dålig koll på sådant... :oops:
Nerds have more fun!
Eir
WAHF

Inläggav pinkunicorn » fre 17 apr 2009, 08:53

Förra helgen var det spelkonventet Gothcon då jag arrangerade några bokdiskussionspunkter, det är nog det du blandar ihop med.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav ulrika78 » tor 18 jun 2009, 17:26

Hej! Jag presenterade mig här redan i höstas, men det inlägget blev flyttat (helt korrekt) och sen har jag inte hängt här alls. Nästan. Så nu gör jag ett nytt försök.

Ulrika heter jag, uppenbarligen, och jag håller på att återupptäcka science fiction. Läste en hel del i min ungdom (bokslukaråldern) men sedan vet jag inte riktigt vad som hände. Jag har väl fortsatt läsa några sf-böcker om året sådär, men inte mer. Så nu ser jag fram emot berikande diskussioner och intressanta boktips.

Jag bor i Borås, för tillfället i alla fall, och är nästan färdig bibliotekarie. Uppsatsen (som handlar om kvinnliga science fictionläsare!) har dragit ut på tiden, så jag satsar på examen till hösten.

Några sf-favoriter är Ursula LeGuin, Philip K. Dick, Margaret Atwoods Oryx & Crake (även om hon själv tydligen hävdar att hon inte skriver sf..) samt Lars Gustafssons Det sällsamma djuret från norr.
ulrika78
WAHF

Inläggav jophan » tor 18 jun 2009, 18:23

Ett nytt försök, denna gång med versaler! :)

Välkommen återigen!
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav ulrika78 » tor 18 jun 2009, 20:11

Tack!

Jag har insett att världen inte är redo för enbart gemener.
Senast redigerad av ulrika78 tor 18 jun 2009, 23:09, redigerad totalt 1 gång.
ulrika78
WAHF

Inläggav jophan » tor 18 jun 2009, 22:56

Nä, det vore gement.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav john-henri » tor 18 jun 2009, 23:16

Atwood är lustig genom att varannan gång medge att hon skriver sf, varannan försöka förneka det. Sf:s litterära anseende är inte stort bättre på andra håll än här, i varje fall inte hos kultureliten. Lite har jag samma erfarenhet som du, även om människor här förmodligen tvivlar eftersom jag egentligen aldrig upphört att delta i fandom, men under ett antal år läste jag lite eller ingen sf. Men formen har stora fördelar och jag ångrar på inget sätt att jag börjat igen. Din uppsats vore förresten väldigt kul att få recensera i Nova, om du kan tänka dig att donera ett exemplar till detta vällovliga syfte. Jag inbillar mig inte att vi täcker in alla akademiska uppsatser om sf, men vi gör åtminstone nedslag då och då.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav ulrika78 » fre 19 jun 2009, 01:13

Åh, jag känner mig djupt hedrad. Förutsatt att jag känner mig nöjd med slutresultatet donerar jag gärna ett exemplar. Eller ja, en länk till det elektroniska exemplaret eftersom de bara publiceras i den formen nu för tiden.
ulrika78
WAHF

Inläggav ptr » sön 25 okt 2009, 22:22

-
Senast redigerad av ptr fre 04 sep 2015, 07:19, redigerad totalt 2 gånger.
ptr
LoC-skribent

Inläggav Svensson » mån 26 okt 2009, 06:41

ptr skrev:Peter Öberg heter jag, bosatt i Umeå.
Favoritfilm: Akira Kurosawas Drömmar.

Välkommen, kul att du hittade hit.

"Drömmar" recenserar jag förresten här, även jag gillar denna rulle:

http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... -1990.html
Svensson
Trufan

Re: Presentera dig här

Inläggav Jacques » ons 04 aug 2010, 12:06

57-årig man
Låga tonåren vurm för H.G. Wells viktorianska sfnoveller. Jules Verne. Ray Bradbury.
Senare tonåren dystopierna Du nya sköna värld, Fahrenheit 451, 1984 (älskar fortfarande Orwells samhällsanalytiska essäer!).
Frederic Hoyle, Karel Capek

1971-77 bosatt Umeå. Träffade via mitt DX-intresse (dx-a = lyssna utländsk radio på kortvåg o mellanvåg) Rune Forsgren o Stig Larsson i Umeå kortvågsklubb - där vi var delaktiga att göra dx-tidningen Distance.
Fann att Rune o Stig liksom jag gillade sf.
Satt en hel del på fik med Rune o Stig och sfprat. Var med kring Runes fanzine Sfären redan från första numret. Skrev par tre små mkt korta berättelser i Sfären (men Stig/Stieg skrev ju desto mer).
Läste Dick, Asimov, Aldiss, Lem, Strugatski, Jules Verne Magsinet, amerikanska pulp-magasin, Vonnegut, SF-Forum, Det Lutande Lärkträdet o makarna Johanssons (Öjebyn - Piteå) charmerande fanzine.
Hängde på Rune o Stig på Con i Stockholm (Brian Aldiss var största namnet där).

Efter 1977 fortsatt läsa en del sfböcker men tappat fandomkontakterna. Högst 10 % av det jag läser numera är sf.

Bor sen 1979 i Västerås.
Har kvar alla fanzines. Bl a komplett (tror jag) samling av Rune Forsgrens/Stieg Larssons fanzines.
Råkade hitta fandom.se igår när jag googlade för att se om deras "Långfredagsnattsfanzines" är omnämnda på internet och jag hittade dialog mellan John-Henri o Sheriffen (vill f ö minnas att JHH figurerade som sheriff i en nyckelroman i westerngenren i vilken författarduon lät stora delar av 70-talsfandom vara persongalleri - den boken har jag f ö även kvar).
Via fandom.se nu hittat Nova - tänker bli prenumerant.

/Jacques
Senast redigerad av Jacques ons 04 aug 2010, 16:16, redigerad totalt 3 gånger.
/Jac
det perifera är det centrala
Jacques
LoC-skribent

Inläggav jophan » ons 04 aug 2010, 15:05

Kul att se dig här! Någon fandom i Västmanland tror jag inte finns numera, men här in Uppsala är vi still going strong. Vi har pubmöte första tisdagen varje månad på ett ställe som heter Pipes of Scotland mitt i stan. Du är välkommen över nån gång!
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Jacques » ons 04 aug 2010, 16:22

Finns reell risk att jag hemsöker er å sagda pub.
En son bor nämligen i Uppsala.
/Jac
det perifera är det centrala
Jacques
LoC-skribent

Inläggav wurt » tor 06 jan 2011, 16:56

började med trollkarlenfrån övärlden, sedan sagan om ringen, harry potter (även om vissa inte tycker det räknas)

man slöläser lite här och var och plötsligt var jag här. fantastiskt forum, väntar mig att bli en regelbunden besökare! :D
wurt
WAHF

Inläggav Rymd-Olov » tor 06 jan 2011, 17:05

Välkommen! Sagan om ringen och Trollkarlen från Övärlden hörde även till mina tidigaste fantastikupplevelser. Vill du ha tips på mer läsning har du kommit rätt. Det finns en enorm beläsdhet (om nu det är ett riktigt ord) bland medlemmarna. Om du vill träffa folk irl är det bara att kolla på lokaltdelen av detta forum.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

FöregåendeNästa

Återgå till Baren