Videobutik? DVD-uthyrningsbutik?

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Videobutik? DVD-uthyrningsbutik?

Inläggav Sheriffen » tor 22 maj 2008, 08:26

Nu ska jag inte försöka göra mig mer internationell än jag är, men en fascinerande omständighet är att man vid min höga och redan tankspridda ålder då och då helt enkelt kör huvudet i en betongvägg när det gäller vanliga, svenska uttryck när man som jag vistas utanför Sverige halvårsvis och dessutom reser en hel del till olika jetset-hotspots i världen under det halvår då man officiellt vistas i Sverige.

Nu när jag har givit en förklaring som jag hoppas storligen imponerar på alla till det faktum att jag har glömt vad de där ställena heter där man hyr filmer för hemmabruk, hoppas jag att någon kan tala om för mig vad de heter.

De där ställena där man hyr film, alltså. För jag kommer bara inte på ifall man fortfarande säger "videobutik" (sa man någonsin det?) eller har gått över till att säga någonting med DVD i stället.

Direkt orsak till frågan är författaren Stephen King, som inte vill veta det själv men som skriver om Blockbuster i sin nya bok. Och Blockbuster är en kedja sådana där butiker, fast i USA.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » tor 22 maj 2008, 08:46

Filmuthyrare? Jag vet ingen som längre begagnar sig av sådana här butiker alls, så jag har ingen koll på vad de kallas. De har blivit ganska irrelevanta, de flesta som fortfarande hyr fysiska filmer gör det väl i sin lokala livsmedelsbutik eller på macken.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » tor 22 maj 2008, 09:40

Vi har en sån där granne med ICA hemma. Åtminstone hos oss kallas den "videobutiken" de gånger vi behöver referera till den. ICA har inga hyrfilmer, däremot.

Vi hyr kanske en film om året. Dessutom säljer de godis och (intressantast för mig) lämnar ut paket från Schenker och liknande. Eftersom de har öppet till 23 eller så är det praktiskt Posten däremot använder ICA för att leverera, och de har "bara" öppet till 20. Nedläggningen av det lokala postkontoret (i andra änden av Malmslätt) medförde en rejäl servicehöjning för vår del.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tor 22 maj 2008, 10:05

Ok, jag kör på videobutiken. Det var också min intuitiva känsla, liksom, men jag blev som synts plötsligt mycket osäker.

Tack.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav J-h:n » tor 22 maj 2008, 13:01

Egentligen är det ju inte fel att kalla dvd för video - det är bara ett annat videosystem än vhs. Video = rörliga bilder, ungefär som audio = ljud. Fast i vardagslag tänker förstås fortfarande många på vhs-kassetter när man säger "video". Fast å tredje sidan är språket segt, så ord dröjer ofta kvar även om innehållet skiftar. Så ja, "videobutik" tycker jag fortfarande känns rätt. Möjligen "hyrvideobutik" eller "videouthyrare" om man måste vara specifik.

Och vi hyr fortfarande dvd-filmer då och då. Hos Videokedjan.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav ExVagant » tor 22 maj 2008, 16:19

"Videobutiken", heter min videobutik på hörnet. Där hyrde jag VHS i min ungdom, och där hyr jag DVD nu. Nu ska ägarna sälja Videobutiken, efter att ha drivit den i 25 år. :D
ExVagant
LoC-skribent

Återgå till Baren