TV/DVD

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

TV/DVD

Inläggav Sheriffen » mån 09 jun 2008, 23:06

Kort:

Jag har Felips... eh, Philips TV och DVD-spelare. DVD:n heter DVP 3055V och TV:n kommer jag inte ihåg vad den har för kod och jag hittar inte manualen, men det är i alla fall en modern TV, dock inte en platt-TV (eftersom de än så länge har förvrängda bildformat och skeva färger, oavsett pris och modell).

Så här: i vanliga fall när jag knäpper på DVD-spelaren och lägger i en DVD, så tar DVD-spelaren liksom över TV:n (oavsett vilken TV-kanal som är inställd) och visar DVD-filmen som jag har lagt i när jag trycker på "Play".

Nu är det helt plötsligt stört omöjligt att få DVD-spelaren att visa någonting över huvud taget. Det enda som visas är de vanliga TV-kanalerna, antingen DVD-spelaren är på eller ej.

Om någon har något bra förslag är det välkommet. Det värsta av allt är att just TV-apparater och DVD-spelare brukar jag vara väldigt bra på - jag har flera gånger fixat min mors, till exempel, och en gång till och med lyckats kringgå den (trasiga) vanliga programmeringen för inspelning av program och hitta en helt annan väg, som inte stod i manualen.

Men när sådant här händer hemma hos mig tappar jag fullständigt tålamodet (mina grejer är ju för fan både hela och rätt inställda och har fungerat i tre jävla år snart!) och frågar nu på forumet i stället.

Samtidigt instämmer jag fortsatt i det Ozzy Osbourne sa i den där reality-serien om honom och hans familj, att det är obegripligt varför det ska behövas sjutton kablar och tre tusen knappar på fjärrkontrollen.

Den senare ska *självklart* bara innehålla enfunktionsknapparna "Play" och "Stop", och *möjligen* spolning fram och tillbaka. Men vad i helvete behöver man all den andra skiten till?

En gång i tiden såg folk film på enbart bio eller, för den delen, senare även TV. Och det gick alldeles utmärkt. Varför man nu ska behöva sjuttontusen idiot"finesser" som bara komplicerar allting och omintetgör det behagliga i att kunna sitta hemma och se film på tider man själv väljer slår mig som fullständigt obegripligt.

Hur som helst, om någon har ett (enkelt!) svar på hur jag åter ska börja titta på filmer på DVD så är det välkommet.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 09 jun 2008, 23:55

Ok, jag är som sagt bra på TV-apparater och DVD-spelare, så jag har nu hittat problemet och åtgärdat det. Fascinerande omständighet är att förklaringen till vad som hänt är så fullständigt genomkorkad att man kan ifrågasätta den mentala förmågan hos de tekniker som konstruerat de här apparaterna åt Felips.

Det de har åstadkommit är likvärdigt med om en ketchupflaska, som flertalet människor förutsätter har ett hål i toppen, under locket, ur vilket man häller ketchupen i stället vore försedd med ett helt överraskande hål i botten ur vilken ketchupen började rinna så fort man lyfte flaskan.

Helt uppriktigt undrar jag om vi någonsin kommer att få apparater som faktiskt är till för att använda, inte bara för att man ska kunna ägna sig åt att lista ut hur de fungerar och därvidlag varje gång upptäcka att de "fungerar" på absolut irrationellast, möjliga vis.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Fascinerande grej, förresten. På min Windows-dator i Athen är programmen försedda med meddelandet "This program is not responding", som frekvent kommer upp när man använder dem. Varför finns det ens ett sådant meddelande? Hur kan man ens avlägset få för sig att släppa ut ett program på marknaden som inte reagerar och gör vad användaren vill, *varenda gång utan undantag*?! Hur kan man ens få för sig det?! D.S.
Sheriffen
BNF

Re: TV/DVD

Inläggav pinkunicorn » tis 10 jun 2008, 09:45

Sheriffen skrev:Den senare ska *självklart* bara innehålla enfunktionsknapparna "Play" och "Stop", och *möjligen* spolning fram och tillbaka. Men vad i helvete behöver man all den andra skiten till?

En av de viktigaste funktionerna på en fjärrkontroll är pausknappen.

Nu tittar jag iofs oftast på annat än film, men normalbeteendet numer är att slå på teven när ett program börjar, trycka på paus, börja fixa te och sånt och sedan sätta sig och titta när det är klart. Då ligger man lite efter utsändningen och kan därmed spola över tråkiga bitar eller (i förekommande fall) reklam. Det fungerar naturligtivs om man spelat in hela programmet också, men då är det lätt hänt att det aldrig blir av att titta på det alls...
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Re: TV/DVD

Inläggav Sheriffen » tis 10 jun 2008, 12:41

pinkunicorn skrev:
Sheriffen skrev:Den senare ska *självklart* bara innehålla enfunktionsknapparna "Play" och "Stop", och *möjligen* spolning fram och tillbaka. Men vad i helvete behöver man all den andra skiten till?

En av de viktigaste funktionerna på en fjärrkontroll är pausknappen.

Nu tittar jag iofs oftast på annat än film, men normalbeteendet numer är att slå på teven när ett program börjar, trycka på paus, börja fixa te och sånt och sedan sätta sig och titta när det är klart. Då ligger man lite efter utsändningen och kan därmed spola över tråkiga bitar eller (i förekommande fall) reklam. Det fungerar naturligtivs om man spelat in hela programmet också, men då är det lätt hänt att det aldrig blir av att titta på det alls...

Ska jag vara alldeles uppriktig, Hans?

Allt det du beskriver ovan är ett klockrent exempel på det slags loja slöhet som kommer sig av de här helt onödiga funktionerna.

Det fanns en tid då folk såg efter i dagstidningens tv-tablå när ett tv-program skulle börja. Sedan - ta ram, ta ram!! - kokade de te *innan* programmet började och slog sig i god tid ned framför tv:n med teet! Och såg programmet.

Nu ska det medges att det på den tiden inte fanns reklamavbrott i Sverige (vilket det inte gör i alla kanaler nu heller), men de avbrotten behöver man hur som helst inte spola förbi utan då kan man koka mer te etc. Om man nu vill ha.

Annars kan man ju spänna av en stund och tänka igenom det man har sett och inte nödvändigtvis ha så fasansfullt, modernt stressbråttom även när man efter dagens slit sitter och kopplar av i tv-soffan.

Eller så kan man till och med titta på reklamen.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan » tis 10 jun 2008, 13:22

Det fanns en tid då folk såg efter i dagstidningens tv-tablå när ett tv-program skulle börja. Sedan - ta ram, ta ram!! - kokade de te *innan* programmet började och slog sig i god tid ned framför tv:n med teet! Och såg programmet.

Jag måste erkänna att jag har fruktansvärt svårt för att förstå det här med att världen var en bättre plats när man minsann inte själv valde när man skulle se det man ville titta på, utan snällt satte sig när det var dags. Det känns ungefär lika absurt som om det hade varit bättre om någon skulle tala om för mig att om jag ville läsa Åsa Linderborgs Mig äger ingen så kunde jag göra det på torsdag mellan sex och tio på kvällen; om det inte passade eftersom jag hade någonting inplanerat fram till åtta så fick jag snällt hoppa in mitt i romanen eller läsa någonting annat senare eller ytterligare en annan bok i morgon.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » tis 10 jun 2008, 15:01

Johan skrev:

Jag måste erkänna att jag har fruktansvärt svårt för att förstå det här med att världen var en bättre plats när man minsann inte själv valde när man skulle se det man ville titta på, utan snällt satte sig när det var dags. Det känns ungefär lika absurt som om det hade varit bättre om någon skulle tala om för mig att om jag ville läsa Åsa Linderborgs Mig äger ingen så kunde jag göra det på torsdag mellan sex och tio på kvällen; om det inte passade eftersom jag hade någonting inplanerat fram till åtta så fick jag snällt hoppa in mitt i romanen eller läsa någonting annat senare eller ytterligare en annan bok i morgon.

Men nu var det ju inte riktigt det vi pratade om. Som du ser säger Hans att han ser programmen när de sänds, fast med några minuters fördröjning. Spelar han in dem blir de i stället aldrig sedda utan bara liggande (ett känt syndrom).

Fast läser du lite mer närögt så ser du att jag i tråden talar om just bekvämligheten med att kunna se saker och ting på egna tider (med hjälp av DVD eller inspelning). Vad jag däremot har svårare att förstå är att man prompt måste ha möjlighet att köra filmen i form av en mycket lång rad på varandra följande stillbilder i stället för som rörliga bilder, att man måste kunna ställa om färgerna tills de blir helt groteska, att man måste kunna ta bort färgerna i färgfilm så att den blir svartvit, att man måste kunna välja att ha efter omständigheterna uselt ljud (theatre, music, personal) eller bra ljud (voice), att man måste kunna ställa in bildformatet så att det blir alldeles felaktigt och kapar stora delar av bilden trots att det per automatik ställs in rätt från början, osv. osv.

Problemet med alla de här idiotfunktionerna är att de komplicerar själva *bruket* av apparaten till en nivå där somliga frustrerat struntar i att använda den. Medan det förstås i själva verket borde vara så - eftersom det utan några som helst problem kan vara så - att en DVD-spelare med tillhörande TV skulle vara lika lätt att använda som en gaffel eller ett par byxor.

Har du förresten samma åsikt om när du ska arbeta som du har om när du ska se film?

I så fall kan jag rekommendera dig att bli exempelvis översättare, för jag har heller aldrig gillat att jobba 9 till 5 och därför bara gjort det sex veckor i hela mitt liv - två veckors pryo i nian, en månads sommarjobb på Filminstitutet i tonåren.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Baren