Bevingade ord

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Bevingade ord

Inläggav Svensson » lör 14 jun 2008, 10:44

Sentensen "There goes the neighbourhood" tycks betyda "grannskapet är förstört". Inget konstigt med det - men varifrån kommer det? I vilken bok, film, krönika etc myntades det hela? En googling gav bara en massa träffar men inget svar.

Sedan undrar jag över ett annat begrepp. I ett Simpsonsavsnitt tog Sideshow Bob makten i Springfield, men ställdes sedan inför rätta och ombads säga sanningen.

- The truth? sa han då. You can't handle the truth!

Det där lät som ett bevingat ord. Varifrån kommer det i så fall?
Svensson
Trufan

Inläggav wahl » sön 15 jun 2008, 00:45

Det där "you can't handle the truth" tror jag kommer från "A Few Good Men" (Jack Nicholson gastar i rättssal). Jag har inte sett filmen, men meningen förekom iaf i MAD-parodin.
wahl
WAHF

Inläggav Svensson » sön 15 jun 2008, 08:35

Tack!

Kunde med dessa uppgifter googla och fick se ett klipp på Youtube. Ett stålblankt replikskifte, onekligen: "Did you order Code Red... I want the truth... you can't handle the truth"...
Svensson
Trufan

Inläggav Svensson » ons 18 jun 2008, 08:28

Men det första citatet då, "there goes the neighbourhood"?

Ingen som har någon ledtråd?
Svensson
Trufan

Inläggav Sheriffen » ons 18 jun 2008, 09:35

Såvitt jag vet är detta ett allmänt uttryck/talesätt och någon entydig källa går förmodligen inte att spåra, helt enkelt för att det inte finns någon dokumenterad. På motsvarande vis tror jag det skulle vara svårt att hitta dokumenterade källor till exempelvis "varken bu eller bä" eller "gå efter ån över vatten"

Fast fler sådana här talesätt än man tror kommer från Aesopos fabler. Dock inte det du tagit upp, såvitt jag vet.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Baren