FRA-debatten

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Inläggav john-henri » tor 19 jun 2008, 16:47

Just det. Eller vi kunde ju börja ge ut enskilt distribuerade, alldeles egna fanzines…

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Svensson » fre 20 jun 2008, 10:30

Skulle pappersbrev vara idiotsäker kommunikation? För terrorister och andra?

Är det den s k brevhemligheten ni syftar på?

Staten torde gå in och öppna alla brev de finner misstänkta. Så gjorde man i England. Läste om 'et i "Spy Catcher" av Peter Wright.

För att få ut innehållet ur ett sedvanligt brev använder man "split bamboo technoque": för in splitsad bambu (motsv) i glipan överst på baksidan, rullar upp papperet på den, drar ut och läser. Såvida man nu inte helt sonika ångar upp gummeringen, och sen stoppar in brevet igen, klistrar igen med lämpligt lim och skickar vidare som om inget hade hänt.
Svensson
Trufan

Inläggav john-henri » fre 20 jun 2008, 10:36

Jag tror inte du ska ta den här diskussionen så seriöst, Lennart; förhoppningsvis är det ingen som inbillar sig att en stat som buggar folk, lagrar mail och telefonsamtal, spionerar på alla invånare och samtidigt hävdar sig värna människors integritet skulle hejda sig när det handlar att läsa personliga brev.

Dilemmat är väl som vanligt att människor i det här landet av obegripliga skäl har fått för sig att staten är god och vill väl. Det kan ju vagt hända att de lär sig veta bättre i framtiden. Men naiviteten inför makten tycks sitta ofattbart djupt.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Svensson » fre 20 jun 2008, 10:43

Aha, fattade inte ironin. Skulle kanske vart en smiley eller två i era inlägg...
Svensson
Trufan

Inläggav Sheriffen » fre 20 jun 2008, 15:44

Fast du vet, Lennart: varudeklarerad ironi är ungefär lika rolig som den omständliga förklaringen till varför en rolig historia som ingen begriper är rolig.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Livgivare » fre 11 jul 2008, 13:50

Tvi-vale för FRA-lagen, hoppas den bryts upp och blir helt demolerad. Är rädd för allt som har med bevakning efter att jag läst 1984 och Farenheiht 451. Fy fy fy, världen blir bara mer och mer skrämmande. Vi tvingar våra medborgare i västvärlden att leva under Stasi-lagar bara för att bli av med terrorism och skapar värre terrorism än vad vi kunde vänta oss. Varför finns det inte tillräckligt med smarta eller åtminstånde de med sunt förnuft som styr oss och som fattar att detta med övervakning inte leder till ökad demokrati utan mer till en demokrati som liknar en schweizerost.

Grrrrrrrrr.

Har varit arg hela tiden under debatten!
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav john-henri » fre 11 jul 2008, 14:40

Varför finns det inte tillräckligt med smarta eller åtminstånde de med sunt förnuft som styr oss och som fattar att detta med övervakning inte leder till ökad demokrati

Men varför i hela världen skulle du tro att härskarna är dumma?

Har du läst Orwell så bör du redan veta svaret på de frågor du ställer. "Maktens syfte är makt". Och det har inte ett dyft med partitillhörighet eller uttalade åsikter att göra.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav Livgivare » fre 11 jul 2008, 14:44

John-Henri, jag vet att de bara vill ha makt. Men vill de ha makt måste de göra lite som folket vill, alltså, all makt utgår ifrån folket i Sverige, och vill vi inte ha de där "rötäggen" som sitter och tackar ja till FRA blir det väll bara att kicka ut dem vid nästa val. Men hoppas av hela mitt hjärta att de fattar att beslut inte alltid skall tas med tanke på övervakning för att få mer makt, de kan lätt bita sig i svansen!
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav Sheriffen » fre 11 jul 2008, 15:17

Livgivare skrev:John-Henri, jag vet att de bara vill ha makt. Men vill de ha makt måste de göra lite som folket vill, alltså, all makt utgår ifrån folket i Sverige, och vill vi inte ha de där "rötäggen" som sitter och tackar ja till FRA blir det väl bara att kicka ut dem vid nästa val. Men hoppas av hela mitt hjärta att de fattar att beslut inte alltid skall tas med tanke på övervakning för att få mer makt, de kan lätt bita sig i svansen!

Att makten utgår från folket är just en av de orwellianska klyschor man redan som liten knatte lär sig genomskåda om man läser just Orwell.

Missuppfatta mig inte, för jag är förvisso demokrat och föredrar solklart att invånarna i ett land väljer sin regering framför att de förses med en diktator, av vilken politisk färg det vara må.

Men politiker - de där som vi väljer - ser makten som ett självändamål. Så jag begriper inte vad poängen är med att i ett val sparka ut ett gäng politiker, för vilka ska du ersätta dem med? Vilka du än ersätter dem med har de precis samma inställning som dem du har sparkat ut - makt för maktens egen skull.

Och det var det John-Henri menade, typ.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen fre 11 jul 2008, 15:35, redigerad totalt 2 gånger.
Sheriffen
BNF

Inläggav Livgivare » fre 11 jul 2008, 15:21

Kanske skulle man öppna upp en studiecirkel hos politiker där de får lära sig ett och annat, hahaha. Skämtsamt värre!
Livgivare
Fan

Inläggav Skäggmonstret » tis 29 jul 2008, 11:31

Det är i alla fall positivt att många har reagerat högljutt mot FRA-lagen, och det ska bli spännande att se om det går att hålla liv i protesterna. Till och med jag har deltagit i manifestationer. Då har det gått långt.
//Gabriel Nilsson
Skäggmonstret
Fan

Föregående

Återgå till Baren