USB

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

USB

Inläggav Sheriffen » tis 01 jul 2008, 23:28

Jo, jag har ett USB-minne för att göra backup av textfiler. Det påstår sig ha 34.5 MB tillgängliga. Samtidigt säger det att jag inte kan lägga dit en textfil med några tusen typrum i, eftersom det är fullt. Det märkliga är att den grova versionen av textfilen gick att lägga dit för en kvart sedan. Nu är den redigerad, men heter samma sak. Då ska USB-minnet bara byta ut den gamla mot den nya. I stället är det fullt. Men med 34.5 MB tillgängliga.

Om vi nu visslar och tittar åt andra hållet och låtsas som om datorprylar faktiskt fungerar (vilket vi vet att de inte gör, jo, jag vet, ingen hemlighet), hur kan jag då tänkas åtgärda detta i den parallellvärld där man i alla fall rent teoretiskt kan tänka sig att de kanske skulle kunna fungera i alla fall om sjutusen år?

Mycket tacksam för svar, för det är trist att förlora kapitel man översatt om datorn helt plötsligt inte fungerar. Och eftersom det är dess normaltillstånd... ja, ni hajar.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 01 jul 2008, 23:55

Kastade just ett par romanöversättningar som låg i USB-minnet. Det hjälpte inte. Det tillgängliga utrymmet anges fortfarande vara detsamma, men är uppenbarligen i praktiken 0.

Jo, jag har startat om datorn också. Och plockat ur och satt i USB-minnet igen.

Här krävs tydligen någon mycket mer sofistikerad åtgärd.

Jag skulle kunna tänka mig en som inbegriper en slägga.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » ons 02 jul 2008, 07:58

Låt mig gissa att du använder en Macintosh.

En av de få nackdelarna med Mac är att saker som plockas bort från USB-minnen (och en gång i tiden från disketter), läggs i papperskorgen. Vilket betyder att de fortfarande, på något mystiskt sätt, finns kvar på USB-minnet.

Åtgärden är med andra ord hyfsat osofistikerad: töm papperskorgen - samtidigt som USB-minnet sitter i!
centerwall
Letterhack

Inläggav Sheriffen » ons 02 jul 2008, 08:33

Macintosh, stämmer.

Fast tyvärr fungerade inte åtgärden.

Tack i alla fall.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 02 jul 2008, 19:46

Det här kanske kan vara intressant för er datorkunniga. En liten nöt att klura på. Jag har förstås inte svaret.

Hur som helst, jag blev trött på att köra backuper genom att skicka filerna mellan mina egna epostadresser. Så nu testade jag på ren impuls en grej: jag döpte om Wordfilen som jag försökte spara. Den hette DumaKey10, men det fanns redan en tidigare version av den filen i USB-minnet. Som sagt var. Vad som ska hända då är att den gamla filen bara skrivs över med den nya, om man ber om det. Man får en dialogruta där datorn frågar om man vill ersätta den gamla versionen med den nya. När jag då tryckte på "Ersätt", kom en ny dialogruta upp där det stod att operationen inte gick att genomföra eftersom skivan var full.

Men så fort jag döpte filen till DumaKey10B gick det utmärkt. Jag prövade att lägga in exempelvis filen för nya SFF-Bulletin också. Det gick utmärkt.

Så problemet var på något vis att datorn fick för sig att USB-minnet var fullt just när det gällde filen DumaKey10, men ingen annan.

Go figure.

Och när ni gjort det, tala gärna om vad det var som hände.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 01 sep 2008, 23:07

Nu är vi där igen. Samma problem som tidigare - trots att det anges att jag har 111.4 MB tillgängliga, kan jag inte lägga minsta textfil i USB-minnet med motiveringen att minnet är fullt. Efter det att jag fick motiveringen de första gångerna nu i natt har jag kastat ett antal *romaner* som låg i minnet. Går fortfarande inte att lägga dit en textfil som omfattar 4.706 tecken.

Mina tidigare knep fungerar inte. Jag har som sagt provat med att kasta saker på USB-minnet (och noggrant tömt papperskorgen när jag gjort det), jag har provat med att slita minnet ur datorn utan att mata ut det först (det "felaktiga" sätt som enligt uppgift ska radera allt innehåll på minnet, vilket förstås inte alls blev fallet), jag har provat att starta om datorn, jag har provat att döpa om filen.

Se det så här: den som kan tala om för mig hur jag ska lösa detta kan skicka mig sitt bankkonto-nummer, så sätter jag som tack för hjälpen in en summa som motsvarar vad ett nytt USB-minne kostar. Slipper jag gå och köpa ett nytt spar det för mig värdefull tid som är värd den åtgärden.

Jag har en Mac OS X 10.3.8.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Herman Ellingsen ledde elegant i bevis härförleden på Fanaclistan att Internet faktiskt inte fungerar annat än undantagsvis, och jag är inte ironisk - han gjorde det på allvar och mycket övertygande. Motsvarande rent teoretiska bevisning skulle vara kul att få även för datorers själva mjuk- och hårdvara, som ju under *optimala* omständigheter enligt datorexpertisen fungerar *maximalt* till 88%! Det vill säga, 12% av allt man försöker göra med en dator misslyckas och man får antingen göra om eller nöja sig med att inte göra alls. Men ingen klagar, så ingen gör heller något åt det. Det är bara hur ballt som helst. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 01 sep 2008, 23:33

Ok, nu visar sig följande.

Textfil i Word har från början varit Macfil. Sedan har den legat på USB-minnet. Därefter har den arbetats med i Windowsdator. Sedan har den lagts på USB-minnet. Därefter har den på nytt återförts till Macdatorn och blivit en Macfil. Och nu går den inte längre att lägga i USB-minnet, som då påstår sig vara fullt.

Det påstår inte alls samma sak när det ombes ta emot filer som varit Macfiler hela tiden.

Problemet är att det inte är en enstaka fil som varit med om ovanstående vända, utan flera. Tro mig, de är så pass mycket värda i rena pengar att jag gärna betalar för fungerande råd om hur man ska åtgärda det här fullkomligt idiotiska problemet.

Och så kunde man ju önska att alla de patetiska oskulder till nördar som sublimerar sexdriften med att dregglande lösa datorproblem världen över och därför fullkomligt njuter av dem skulle få nackskott, så att det i stället skulle löna sig för datortillverkarna att göra vad stereogänget kom på för länge sedan - samordna de jävla produkterna, så att de helt smärtfritt fungerar tillsammans.

Jo, för vi har i 40 år kunnat köpa högtalare från Marantz och stärkare från B&O och skiv/CD-spelare från Hitachi och koppla ihop hela härligheten UTAN NÅGRA SOM HELST PROBLEM, men att samma skitenkla procedur - den kallas standardisering - någonsin ska gälla i datornördsvärlden är förstås för mycket att hoppas på.

Särskilt som en sådan standardisering förmodligen skulle föra med sig oanade möjligheter till teknisk utveckling av ett slag som helt ärligt förmodligen skyndar på den mänskliga, tekniska utvecklingen med en faktor om åtminstone 5.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sten » tis 02 sep 2008, 13:56

Sheriffen skrev:Och så kunde man ju önska att alla de patetiska oskulder till nördar som sublimerar sexdriften med att dregglande lösa datorproblem världen över och därför fullkomligt njuter av dem skulle få nackskott

Det där var förmodligen den mest udda metod jag har sett någon använda för att försöka få hjälp med ett datorproblem.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Återgå till Baren