Club Cosmos

Inläggav centerwall » fre 10 okt 2008, 15:00

Och nästa vecka är det dags igen - notera tisdag den 14 oktober i era almenackor.

Nu är det mycket som står på spel: vi har rekord att slå och vi måste lägga upp vår strategi inför Kontext. Vem ska få spela rollen av den lille killen som knuffas i baren? Vem ska störa panelerna med utropp av"hälit", "änna" och "de va la gott"? Hur ska vi förhålla oss till konkurenssituationen mellan baren och alvarfondens antikvariat? Och framförrallt - var ska vi ha roompartyt?
centerwall
Letterhack

Inläggav centerwall » ons 15 okt 2008, 07:36

När jag lämnade The Rover hade 14 personer kommit, stannat kvar eller gått. Eftersom jag slank iväg tämligen tidigt är det inte omöjligt att fler dök upp under kvällen och fyllde på det glada gänget. Någon annan - kanske Martin? - får i så fall komma med det defintiva beskedet om hur många vi var.

Ett av kvällens stora ämnen var Raumpatrouille Orion, då andra halvan av serien kommer att visas för club Cosmos medlemmar på lördag.

Och så hann vi med lite kongressplanering! Vi skyndar långsamt, men målet är att kunna presentera datum och lokal för Alcocon III under Kontext.
centerwall
Letterhack

Inläggav centerwall » tis 18 nov 2008, 22:08

Oj, jag har tydligen glömt att skriva något om det senaste pubmötet i Göteborg.

Det viktigaste först: 15 fans infann sig. Känns som standard mitt under hösten. Vi siktar på nya rekord till januaris pubträff.

Naturligtvis så pratade vi en hel del om hur kul vi hade på Kontext, och jag delade ut reklamblad för Aplakonen. Hedersgästen - Glenn - dök dock inte upp. Kanske måste vi åka till Bredaryd för att få dricka öl med honom? Dessutom hade vi i ena hörnet en mycket animerade teologisk diskussion. Jag har för mig att den mynnade ut i ett förvirrat samtal om genrer. Sambandet oklart.
centerwall
Letterhack

Inläggav centerwall » tis 09 dec 2008, 23:14

22 göteborgsfan samlades på The Rover för årets sista skälvande pubkväll. Julölen avsmakades och vi invaderade ett av de yttre rummen för att få plats."Knö daj in" heter det visserligen här på västkusten, men vi prioriterade ändå sittplats åt alla denna afton.

Strax efter 21.00, när vi visste att Stockholmsfansen hade börjat samlas, lyfte vi våra bägare österut. Skålen passerade Värnamo (jag hoppades ni hörde oss), flög raka vägen in till biskopen, välsignades, och fortsatte sedan hela vägen över Östersjön till Polen där göteborgsfanet Roberto just nu uppehåller sig på ett jobb som aldrig verkar ta slut. En skåls bana är inte alltid den rakaste, men det visst ni väl redan.

Bägarna höjdes också till minne av Forrest J Ackerman.
centerwall
Letterhack

Inläggav Sheriffen » ons 10 dec 2008, 02:41

Just nu gläder det mig alldeles extra att vi här i Stockholm skålade för både er i Göteborg och för dem i Värnamo. Vi samlades 17 stycken, vilket är helt fantastiskt för att vara i Stockholm. Vi får skylla på Johan Anglemark och Brita Planck - vi funderar nu på att sala (Stockholmsslang för att samla ihop pengar genom frivilliga bidrag) för att få hit dem varje månad, så att vi kan ha välbesökta pubmöten varje månad.

Rapport från det häpnadsväckande pubmötet kommer på Fanaclistan och här på forumet under onsdagen!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » tis 13 jan 2009, 11:56

I afton är det dags för årets första pubmöte i Göteborg. Club Cosmos välkomnar alla fans till den utsökta krogen The Rover på Andra Långgatan.

Förutom god öl en masse och trevligt sällskap så kan vi utlova en happening av sällan skådat slag. Ty i afton börjar nedräkningen på allvar inför vårens kongress i Göteborg – Alcocon III.

För denna kväll, den 13 januari i nådens år 2009, kommer det att kungöras vem som kommer att tituleras hedersgäst på nyss nämnda kongress.

Nu finns det väl ingen anledning att stanna hemma ikväll? Nej, jag tänkte väl det. Vi syns på The Rover.

Fans från Stockholm och Uppsala kan med fördel ta tåget som går 15.15 från Stockholms Centralstation. Då är ni framme i Göteborg 18.17 och kan sitta på The Rover strax efter halv sju. Lämpligt flyg från Arlanda avgår 16.00 och är framme i Landvetter 17.00. Så även om flygbussen från Landvetter tar ungefär en halvtimme så kommer ni som flyger ändå att vara på Rover före tågresenärerna.
Från Malmö går det ett lämpligt tåg 15.08 och från Linköping får ni åka 14.05 eller 16.00. Från Värnamo bör ni inte ta ett senare tåg än det som går 14.42.
centerwall
Letterhack

Inläggav Sheriffen » tis 13 jan 2009, 15:24

centerwall skrev:Lämpligt flyg från Arlanda avgår 16.00 och är framme i Landvetter 17.00. Så även om flygbussen från Landvetter tar ungefär en halvtimme så kommer ni som flyger ändå att vara på Rover före tågresenärerna.

Det här är så coolt att om jag inte låg hemma i en tung influensa så skulle jag ha stuckit ut till Arlanda och flugit iväg.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » tor 15 jan 2009, 13:45

På Clark Ashton Smiths 116:e födelsedag samlades 18 göteborgsfans på The Rover för årets första pubträff.

Viss förvirring uppstod då vi hade flyttats från vår vanliga plats i det inre rummet till mellanrummet. Men både förvirring och mer krigiska planer på att återta det inre territoriet botades med universalmedlet öl.

Till folkets jubel och under stämningsfulla ceremoniella former (nåja...) avslöjades hedersgästen till Alcocon III och elektronisk hälsning skickades till fansen i Uppsala.

Den 10 februari kör vi igen. Boka era flygbiljetter redan nu.
centerwall
Letterhack

Inläggav jophan » tor 15 jan 2009, 14:42

centerwall skrev:elektronisk hälsning skickades till fansen i Uppsala.

Som därefter först skålade för Clark Ashton Smith och sedan diskuterade om han verkligen går att läsa. Zum Wohl!
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav centerwall » mån 16 feb 2009, 11:28

En förhållandevis blygsam skara samlades till år 2009:s andra pubträff - endast tolv fans infann sig för öldrickande och livligt diskuterande denna tisdagskväll. Men vi fick å andra sidan glädja oss åt att J-h:n, som sällan frekventerar pubmötena var en de tolv.

Vi diskuterade bland annat Pierce Brosnans kvaliteter som Bond, stora frågor ("vad är gud?") och Cinematekets gedigna utbud av science fiction-film i vårprogrammet.

Den 10 mars kör vi igen.
centerwall
Letterhack

Inläggav Sheriffen » tis 17 feb 2009, 02:59

centerwall skrev:Vi diskuterade bland annat Pierce Brosnans kvaliteter som Bond...

Sean Connery är James Bond.

Men ska man plocka in någon på andra plats, måste det bli Pierce Brosnan. Han har stilen. Kolla hur han rättar till slipsknuten innan han ser efter var skurkarna *och* militärerna som jagar honom befinner sig när han sticker upp huvudet ur den stulna stridsvagn han kör längs Leningrads gator i den första - och bästa - filmen han gjorde, Goldeneye. Den detaljen, den enda detaljen, bevisade att han i alla fall kan.

Inte som Sean Connery, förstås. Men ändå.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » tis 17 feb 2009, 09:49

Sheriffen skrev:
centerwall skrev:Vi diskuterade bland annat Pierce Brosnans kvaliteter som Bond...

Sean Connery är James Bond.

Men ska man plocka in någon på andra plats, måste det bli Pierce Brosnan. Han har stilen.

Hallå där! Det där var ju mitt argument! :-)

Eller rättare sagt, jag hävdade att Brosnan är en riktigt bra Bond, bland annat för att han stil, men att filmerna där han får spela Bond är kassa.

Dessutom hävdar jag med en dåres envishet att On Her Majesty's Secret Service måste finnas i samlingen. Naturligtvis inte på grund av George Lazenby utan på grund av att Diana Rigg är den snyggaste Bondbruden.

Men nu börjar vi ju bli off-topic. Kom till nästa pubmöte i Göteborg så kan vi fortsätta diskussionen!
centerwall
Letterhack

Inläggav centerwall » tis 24 mar 2009, 10:39

Det kanhända är så att det råder delade meningar om vilken dag Club Cosmos egentligen grundades, men stor sak i det. Idag firas i vilket fall som helst denna anrika förening sin 55-årsdag. Är inte det en anledning att fira vet jag inte vad som är.
centerwall
Letterhack

och här är bilderna från firandet

Inläggav jPeMelin » sön 29 mar 2009, 15:16

centerwall skrev:Idag firas i vilket fall som helst denna anrika förening sin 55-årsdag. Är inte det en anledning att fira vet jag inte vad som är.

Och här är bilderna från firandet.
http://www.flickr.com/photos/clubcosmos/

Bild

Av detta följer att Club Cosmos nu har ett eget flickr-konto som vi gladeligen ser att andra flickr-användare inom fandom blir kompis med.

Under en tid framöver kommer förutom nya kort, även saker ur arkiven att skannas in och placeras där. Vi är glada för kommentarer och hjälp med identifiering av gamla fans, platser datum mm.
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan

Inläggav centerwall » ons 13 maj 2009, 14:11

Jag anlände ganska sent till gårdagens pubträff - den första jag besöker på två månader - och fann till min stora glädje att det var fullt med folk i det inre rummet på The Rover. Nu var inte inte alla som satt där sf-fans, men vi var i en klar majoritet och stämningen var på topp.

Inte nog med att det är trevligt att dricka öl med andra fans och alla är jättenöjda med Alcocon 3, utan för att toppa det så hade Inge bestämt sig för att ta dela ut böcker som inte längre får plats i hans bokhylla. Adam Roberts Swiftly låg på den plats där jag satte mig, så jag kände att det var min plikt att ge boken ett nytt hem. Nu hoppas jag att den är bra också.

Allt möjligt diskuterades, men mest kongresser i olika form och det känns väldigt troligt att Göteborg kommer att drabbas av en eller två endagars kongresser inom en snar framtid. Jim efterlyste kongresser utan "con" i namnet och någon kom med det vitsiga namnförslaget "Conny".

Sist av alla dök Gabriel upp och stämningen höjdes ännu mer. Tydligen har han fyllt jämnt och han kom precis när alla hade skrivit på ett grattiskort till honom. Där snackar vi timing!

Allt som allt var det 20 besökare, varav en (eller två?) hittat oss tack vare Alcocon.
Senast redigerad av centerwall ons 13 maj 2009, 15:40, redigerad totalt 1 gång.
centerwall
Letterhack

FöregåendeNästa

Återgå till Göteborg