av john-henri » ons 19 nov 2008, 19:02
Fullt så illa är det ändå inte med Ian. Novellen i Constellations hette "The Navigator's Children" och antologin kom 2005; sedan dess har han publicerat novellerna:
Dee-Dee and the Dumpy Dancers (Inerzone, 2005) med Mike Allen
Lover of Statues (Asimov's, 2005)
The Grave of My Beloved (Asimov's, 2006) med Roberto Quaglia
Saving For a Sunny Day, or, the Benefits of Reincarnation (antologin Time Pieces, 2006)
The Globe of the Genius (2006)
Beloved Vampires of the Blood Comet (Flurb, 2007) med Roberto Quaglia
Cages (antologin Solaris, 2007)
The Mass Extinction of My Beloved (Flurb, 2007) med Roberto Quaglia
Palm Sunday (Jim Baen's Universe, 2007)
Having theTime of His Life (anotlogin Celebrations, 2008)
samt novellsamlingen The Butterflies of Memory, 2007.
Fast jo, generellt sett har jag förstått att han är en av de sf-författare som fått svårare att publicera sig, ett öde som drabbat många lite mer cerebrala författare som aldrig lyckats nå särskilt stora upplagor men som förr ändå gavs ut med rimlig automatik som pålitliga "midlistförfattare". Men som idag får uppleva att deras böcker trycks i allt mindre upplagor varefter de till slut inte längre är välkomna på förlag där de kanske utgivit en bok om året i femton eller tjugo år.
Annars: Delany är, som Sheriffen säger, en fenomenalt rolig, spirituell och underhållande karl, en stor publikcharmör och dessutom den som i tidernas begynnelse då han bodde i London och höll på att skriva Dhalgren lärde mig äta indisk mat. Bättre hedersgäst är svår att tänka sig.
Fast det slår mig att jag också har ett ytterligare namn som bör nämnas: Carolyn Ives Gilman, visserligen hittills med bara en roman och 17 noveller på meritlistan, men romanen var suverän (Halfway Human, 1998) och novellerna börjar publiceras på svenska i och med nästa nummer av Nova. En författare som jobbar med vartenda ord innan hon är nöjd med det. Och en väldigt trevlig människa.
John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!