Författare var han inte. Men en av sf-litteraturens grå eminenser, mångbeläst, mångkunnig, mångsysslande. En god vän sedan över tjugo år, en av de bästa av dem jag fått genom mina år i förlagsbranschen.

Den legendariske litteräre agenten Ralph Vicinanza är död. Född 8 augusti 1950, död i sömnen i det hus han i början av 1990-talet byggde i Old Brookville, New York, av en oförutsebar hjärnblödning den 25 september 2010. Han efterlämnar sin partner, Terrance Rooney.
Ralph kom från en italiensk invandrarfamilj. Han växte upp i Bronx, studerade senare vid Fordhamuniversitetet och tog examen vid City College i New York. Sitt yrkesliv inledde han vid den på 1970-talet inom sf-fältet ännu fullständigt dominerande Scott Meredith-agenturen, där han tidigt arbetade med Philip K Dick men också med Carl Sagan och Norman Mailer. Ralphs idé var att betona den internationella marknaden för sina författare; tidigare hade många amerikanska agenter lämnat andra länder helt åt lokalt baserade underagenter. Ralph engagerade sig i stället internationellt, sökte upp och lärde känna marknader och förläggare, arbetade själv med rättighetsförsäljningen till andra språk och blev snart känd som en av de mest framgångsrika amerikanska utlandsagenterna.
1987 grundade han agenturen Ralph M. Vicinanza, Ltd., som blev en gigant inom sf-, fantasy- och skräcklitteraturen; bland hans klienter fanns David Brin, Steven Gould, Robert A Heinlein, Frank Herbert, Robin Hobb, Stephen King, Megan Lindholm, George R R Martin, Terry Pratchett, Kim Stanley Robinson, Lucius Shepard, Robert Silverberg, Peter Straub, Jack Vance, Connie Willis. Men Ralph var också en mycket framgångsrik allmänlitterär agent och representerade otaliga både skönlitterära och faktaskrivande författare, bland dem Dalai Lama. Agenturen ligger numera på västra Artonde gatan i hörnet av Åttonde avenyn på Manhattan; han visade mycket stolt upp det nya kontoret när han nyss flyttat dit i början på 1990-talet.
De senaste drygt tio åren började Ralph också engagera sig i film- och TV-mediet, och grundade 1998 produktionsbolaget Created By i Los Angeles, i första hand inriktat på science fiction-produktioner; han stod själv som producent bland annat för TV-serien
FlashForward och för långfilmer som
Jumper och den kommande
The Forever War, efter en inte okänd roman av en annan av hans klienter, Joe Haldeman; han planerade också att personligen arbeta på den HBO-serie som ska produceras efter George R R Martins fantasyserie
A Song of Ice and Fire. Den här sortens engagemang var typiskt för Ralph; som få, om ens någon, av de litterära agenter jag träffat och arbetat med älskade han verkligen böcker och författare, liksom han sedan barndomen älskade science fiction. Vi pratade många gånger om det sällsamma faktum att vi skildes åt av en halv värld men ändå hade många gånger nästan identiska barndomsminnen: på balkongen utanför pojkrummet på Stora Essingen i Stockholm satt jag varma kvällar och nätter ofta och läste med en utburen lampa, alltid sf, gång på gång Robert Heinleins ungdomsböcker, tittade upp på stjärnorna och kände tårar i ögonen. Ralph hade exakt samma upplevelse, men på brandtrappan utanför lägenheten i Bronx, där han under samma år läste samma romaner och stirrade upp på samma stjärnor. Sentimentalt och fånigt, förstås. Men oförglömliga barndomsminnen.
Ralph var snabbtänkt, rolig, med ett hest skratt, obrottsligt lojal och en god vän. Under de många år som gått sedan jag slutade arbeta som bokförläggare och följaktligen inte längre hade skäl att träffa honom i jobbet fortsatte vänskapen. Vi har setts i New York och London, de gånger jag varit i Frankfurt under bokmässorna har han trots ett hektiskt schema alltid avsatt tid. För nästan sjutton år sedan, när jag sagt upp mig som förläggare på Bra Böcker och funderade på vad jag skulle ägna mig åt i stället, ringde Ralph och erbjöd mig jobb; han föreslog mig att bli hans representant i de skandinaviska länderna. Det var ett autentiskt (han behövde en underagent) och nästan oemotståndligt erbjudande, men jag tackade nej och föreslog i stället en redan verksam agent i Danmark som jag hade stor respekt för, och som fick uppdraget. Genom åren har jag många gånger undrat om det var ett vettigt beslut, men Ralph respekterade det; mitt skäl var att jag inte är någon försäljare eller förhandlare. Det enda han sa, med viss beklagan, var att han inte heller var det, bara en läsare som ville hitta bästa möjliga hem åt de böcker han gillade, och att vi så långt var lika. Vem vet. Kanske hade han mer rätt än jag själv. De andra som kände honom jag har hört av sedan hans död talar alla om samma sak: Ralph engagerade sig i de människor han tyckte om, oberoende av vad de sysslade med, och vi som kände honom var djupt fästade vid honom. Han var aktiv, energisk, vital, levande. Dödsbud kommer alltid som en chock. Men Ralphs död är bara ofattbar.
John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!