Jag vill ha tips på böcker!

Om sf och fantasy

Inläggav jophan » ons 10 jun 2009, 12:13

Går antologier bra också? I så fall vill jag slå ett slag för Tor Books' Starlight 1-3, redigerade av Patrick Nielsen Hayden, om de fortfarande går att få tag på. (Jo, på http://www.abebooks.co.uk/ .)
Senast redigerad av jophan ons 10 jun 2009, 12:56, redigerad totalt 1 gång.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav centerwall » ons 10 jun 2009, 12:50

jophan skrev:Går antologier bra också?

Givetvis! Tack för tipset.
centerwall
Letterhack

Inläggav Rymd-Olov » ons 10 jun 2009, 14:11

När "min" knodd var relativt nytillbliven läste jag Den illustrerade mannen av Bradbury och det funkade bra. Men jag antar att det är liten risk att du inte läst den.

Annars kan jag varmt rekommendera Ursula K Le Guins The Language of the Night, om du inte läst den redan. Hon är en fantastisk essäist, faktiskt bättre än vad hon ibland är på att skriva skönlitterärt! Essäerna i boken är tänkvärda, intelligenta, flummiga, viktiga och humoristiska om vartannat och alltid skrivna med den där speciella stilen som får en att se hennes sneda, lätt självironiska leende, som accentueras av den där djupa, snarast visa blicken, framför sig under läsningen.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav centerwall » ons 10 jun 2009, 15:03

Rymd-Olov skrev:När "min" knodd var relativt nytillbliven läste jag Den illustrerade mannen av Bradbury och det funkade bra. Men jag antar att det är liten risk att du inte läst den.

Japp, den har jag läst. :-)

Rymd-Olov skrev:Annars kan jag varmt rekommendera Ursula K Le Guins The Language of the Night, om du inte läst den redan.

Nej, den har jag inte läst. Mycket bra tips, tack!
centerwall
Letterhack

Inläggav john-henri » ons 10 jun 2009, 20:54

De bästa sf-novellsamlingarna… Inte enkelt, bland annat därför att faktiskt enligt min uppfattning många av de mest namnkunniga författarna varit bättre novellister än romanförfattare, så konkurrensen är hård. Men har du inte läst de här, så borde du inte bli besviken:

J G Ballard: The Terminal Beach (eller, om du är ambitiös, den grovt feldöpta The Complete Stories of J G Ballard [eftersom den är mycket långt från komplett])
Damon Knight: The Best of Damon Knight
James Blish: The Testament of Andros [heter i USA The Best of James Blish, vill jag minnas]
James Patrick Kelly: Think Like a Dinosaur
Carol Emshwiller: Joy in Our Cause; The Start of the End of It All
James Tiptree, Jr: Her Smoke Rose Up Forever
Kate Wilhelm: The Anything Box
Robert A Heinlein: The Green Hills of Earth
Harlan Ellison: Angry Candy
Karen Joy Fowler: Black Glass
Theodore Sturgeon: E Pluribus Unicorn
Brian W. Aldiss: Man in His Time
Arthur C. Clarke: The Nine Billion Names of God
William Tenn: Of All Possible Worlds
George R. R. Martin: Dreamsongs
Jennifer Pelland: Unwelcome Bodies
Robert Silverberg: Phases of the Moon
Ursula K. Le Guin: The Wind's Twelve Quarters
Tanith Lee [under pseudonymen Esther Garber]: Fatal Women
Jack Vance: Eight Fantasms and Magics

Det finns mycket mer. De här mindes jag utan svårighet. Men, som sagt, sf har ett överflöd bra novellister.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Svensson » tor 11 jun 2009, 08:33

john-henri skrev: ... den grovt feldöpta The Complete Stories of J G Ballard [eftersom den är mycket långt från komplett])

OT: "Complete Stories" saknar bland annat "Journey Across A Crater" har jag märkt. Vad mer?
Svensson
Trufan

Inläggav centerwall » mån 22 jun 2009, 07:42

john-henri skrev:Men, som sagt, sf har ett överflöd bra novellister.

Visst är det trevligt? :-) Tack för många bra tips - jag har sett till att införskaffa några av titlarna du nämner!
centerwall
Letterhack

Inläggav john-henri » fre 19 mar 2010, 10:53

Säg till när du behöver fler.

Ett par är till exempel:

Edward Bryant: Particle Theory
Octavia Butler: Blood Child
Thomas M Disch: Getting Into Death
Kelley Eskridge: Dangerous Space
Lucius Shepard: Barnacle Bill the Spacer
Joanna Russ: The Hidden Side of the Moon

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Johan_L » fre 19 mar 2010, 11:58

George R.R. Martin, Dreamsongs.
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Inläggav john-henri » fre 19 mar 2010, 12:04

Den stod i min första lista.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav Johan_L » fre 19 mar 2010, 14:21

john-henri skrev:Den stod i min första lista.

Då är den dubbelt rekommenderad nu!

Dreamsongs innehåller bara lite grand från 'Tuf Voyaging', så den kan också rekommenderas, särskilt om man gillar det som finns i Dreamsongs.
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
Johan_L
Fan

Re:

Inläggav centerwall » fre 04 jun 2010, 14:14

john-henri skrev:Säg till när du behöver fler.

Jag uppskattar alltid tips på bra böcker - nu har det blivit mer tid för romanläsande än vad jag trodde, men det är sällan jag får tid med sammanhängande läsning (passade på att läsa Kraken när fru och dotter var bortresta).

Någon som förresten har tips på bra novellsamlingar som finns som ljudböcker? Jag ska vara pappaledig till hösten och tänkte att det kanske kunde vara trevligt alla lyssna på bra noveller när jag rullar runt på en sovande dotter.
centerwall
Letterhack

Re: Jag vill ha tips på böcker!

Inläggav J-h:n » fre 04 jun 2010, 17:29

Det finns fina inläsningar av Fritiof Nilsson Piraten som talböcker. Jag gillade Småländsk tragedi i Hasse Alfredsons inläsning och Historier från Färs i Ernst-Hugo Järegårds oefterhärmliga tolkning - nästan i klass med hans Lovecraft-inläsningar. Som förstås är en oförglömlig upplevelse, om du inte hört dem.

J-h:n
Letterhack

Inläggav Johan_L » tis 08 jun 2010, 09:45

Ted Chiangs Stories of Your Life and Others är nog den bästa SF-novellsamling jag har läst.
Johan Lundström

Johan_L
Fan

Inläggav centerwall » tor 17 jun 2010, 08:26

J-h:n skrev:Ernst-Hugo Järegårds oefterhärmliga tolkning - nästan i klass med hans Lovecraft-inläsningar. Som förstås är en oförglömlig upplevelse, om du inte hört dem.

Jag har hört delar av dem - mycket stämningsfulla. Inläsningarna av Piraten ska jag definitivt kolla upp, tack!
centerwall
Letterhack

FöregåendeNästa

Återgå till Litteratur