Jacques skrev:Vem är denne Kung Kaj? Är det ett oumbärligt rekvisit för alla fans att känna till denne monark som Tant (med en sådan självklarhet i tonfallet) nämner?
Jacques, nu blir jag nästan lite orolig...
Du känner inte till Kung Kaj I?!
Han är alltsedan 1980 svensk fandoms egen monark!
Kaj Harju, med finskt påbrå, är en av svensk fandoms främsta publishing jiants någonsin, med bokstavligt talat tusentals fanzinesidor bakom sig, alla producerade under storhetstiden på åttiotalet och det begynnande nittiotalet. Han bodde ute på Värmdö i Stockholm och att han blev svensk fandoms kung har en förmodligen oväntad förklaring.
När Kaj Harju första gången dök upp på en fanvecka hos mig, frågade David Nessle från Sala honom vad han hette, för de kände inte varandra. Kaj såg sig förväntansfullt omkring bland de församlade och sa...
"Jag heter Nisse..."
/effektfull konstpaus och Kaj såg ännu mer förväntansfull ut/
"...Öra!"
Det fullkomligt platta fallet ledde till rungande skrattsalvor. Ingen hade någonsin hört ett så tamt skämt, improviserat eller ej. Sedan dess kom det att bli Whisdomsord nummer 1, snabbt följt av flera så som "Du är dum" och "Ditt huvud är tomt!".
När jag vid ett senare tillfälle pratade med David Nessle i telefonen nämnde han Nisse Öra, och av någon anledning föll det mig bara in att allitterera på Kajs namn och kalla honom för Kung Kaj Harju. Där och då, rakt ur tomma luften.
Och därmed var Sverifandoms förste och högst enväldige monark krönt.
Han blev Kung Kaj Harju I med hela den svenska fanmänheten och har så varit sedan dess, även om han numera är nästan helt gafierad. Han har dock inte abdikerat och han kan inte avsättas, och bara häromveckan hälsade han på hemma hos Jocke Björk och släpade med denne ut på vad han kallade "En riktig joggingrunda!".
Upplevelsen var djupt skakande och återgavs i halvt uppskärrade ordalag av Jocke på det senaste pubmötet i Stockholmsfandom.
Men Kung Kaj I är och förblir vår monark!
För böfvelen, Jacques, gör gif akt!
Kör hårt,
Sheriffen