Vilken bok är detta? Hjälp sökes!

Om sf och fantasy

Vilken bok är detta? Hjälp sökes!

Inläggav Beorn » ons 27 dec 2006, 21:33

Använd denna tråd om du behöver hjälp med att identifiera en bok som du en gång läst men glömt vad den heter och vem som skrev den

================================================

Hej hej! Ny som jag är så startar jag skamlöst en "Vilken bok.." tråd!

Jag har nyligen letat upp ett antal böcker som jag läste för nästan 20 år sedan, men en bok klarar jag inte att hitta namn eller författare på. Så jag skulle uppskatta lite hjälp med detta!

Det jag kommer ihåg var en avlägsen plats med omänskliga karaktärer. Vill minnas att dom var tre olika som levde i en slags familj. Sedan fanns det "hårdingar"(?) som skötte maskiner och liknande. Eventuellt fanns det någon koppling och kontakt med Jorden också? Det visade sig på slutet att den där familjen med 3 var/blev en "hårding".

Jag tycker det låter som Simak, men hittills har jag inte hittat boken. Vet att jag lånade den på biblioteket när det begav sig.

Tack för hjälpen!
Beorn
WAHF

Inläggav tompe » ons 27 dec 2006, 22:20

Kanke The Gods Themselves av Asimov?
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Re: Vilken bok är detta?

Inläggav Sheriffen » tor 28 dec 2006, 07:34

Beorn skrev:Jag tycker det låter som Simak, men hittills har jag inte hittat boken. Vet att jag lånade den på biblioteket när det begav sig.

Som Simak-expert in residence vågar jag nästan helt säkert säga att detta inte är en Simak, men kör ändå brasklappen att jag läste väldigt många av hans romaner för ett par decennier sedan.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sten » tor 28 dec 2006, 12:44

tompe skrev:Kanke The Gods Themselves av Asimov?

Definitivt. Själva gudarna på svenska.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Beorn » tor 28 dec 2006, 15:52

Oj där ser man. Jag lurade tydligen mig själv duktigt med Simak spåret, tyckte det lät likt med tre i en stilen. Skall genast leta reda på ett ex av Själva gudarna, tack för hjälpen allihop!

Fast vägen är ju ofta lika intressant som målet, och jag har nu läst ett antal Simak i jakten på denna bok och blivit något av en fantast!
Beorn
WAHF

Inläggav Sheriffen » tor 28 dec 2006, 19:19

Beorn skrev:Oj där ser man. Jag lurade tydligen mig själv duktigt med Simak spåret, tyckte det lät likt med tre i en stilen.

Det första jag tänkte på när du skrev just det var "More Than Human" av Theodore Sturgeon.

Fast vägen är ju ofta lika intressant som målet, och jag har nu läst ett antal Simak i jakten på denna bok och blivit något av en fantast!

Glädjande! Nu vet jag ju inte vilka du har läst, men själv tycker jag att novellsamlingen/romanen "City" är hans främsta verk och andra höjdpunkter i produktionen är i mitt tycke sådant som "Time and Again", "The Goblin Reservation", "A Choice of Gods", "Way Station" och "The Visitors".

Möjligen var Simak ännu starkare som novellförfattare än romanförfattare och har du inte läst många av hans noveller finns en introduktion i Nova Science Fiction nr 4/2004, som är ett temanummer om honom och samlar nio av hans förnämsta noveller - (bland dem den nionde och avslutande novellen i "City"-sviten, som inte finns med i den svenska upplagan av boken, och en parallellstudie till "Way Station", där temat behandlas ur helt annan synvinkel).

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Beorn » tor 28 dec 2006, 23:35

Jag har läst en dryg handfull Simak romaner hittills, och till min glädje verkar jag ha de bästa kvar. Minst ett par av de du nämner står i bokhyllan och väntar. Novellerna är något jag missat, det blir till att leta upp dem också!

Visste knappt vad Nova är, men jag har nu en beställning på 4/2004 som jag ser fram emot att läsa. Tack igen för tipsen!

Själva Gudarna verkar svårare att få tag på, men har jag väntat 20 år kan jag vänta en stund till. Nu vet jag åtminstone vad jag letar efter, och den dyker nog upp så småningom.
Beorn
WAHF

Inläggav margl » fre 04 apr 2008, 17:24

En tidsreseroman där handlingen kretsar kring en enorm byråkratisk organisation som genom omsorgsfullt beräknade minamala ingrepp försöker styra den historiska utvecklingen i önskvärd riktning. Jag trodde att den heter Död tid och var skriven av Isaac Asimov, men nu är jag inte så säker längre.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav john-henri » fre 04 apr 2008, 18:43

Fast någonting av Asimov som heter Död tid finns ju inte; möjligen tänker du på hans The End of Eternity, som jag har för mig hette Tidens död på svenska.

Å andra sidan finns det inte så få som skrivit på detta eller liknande tema. Poul Andersons Time Patrol är på inget sätt olik, men jag förmodar med ledning av ditt inlägg att du läst boken på svenska. Och i så fall ligger förmodligen Asimov ändå närmast till hands.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav margl » fre 04 apr 2008, 19:01

Död tid, Tidens död - jag hade helt enkelt bytt plats på orden i minnets inte alltid tillförlitliga maskineri. Tack så mycket.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav OsloPC » lör 05 sep 2009, 19:55

Kan man bruke denne tråden til å spørre om en novelle, og ikke en hel bok? La oss si vi kan.

Jeg har i det siste tenkt litt på en engelskspråklig spøkelseshistorie (ghost story) jeg tror jeg har satt i to ulike antologier, og kanskje også oversatt til norsk, så den burde være ikke helt ukjent. Den foregår [spoiler følger, på den annen side man jo spoile i en slik tråd] i USA, tror jeg, der en person skal se til et barn av noen venner eller fjernere slekt som er satt ut til en enslig kvinne. Personen får aldri se barnet, men skjønner til slutt at det er dødt, sannsynligvis vanskjøttet eller på grunn av mangel på omsorg (ikke helt ukjent situasjon før i tiden, dessverre, man hadde jo uttrykket englemaker). Det som er litt finurlig med det hele, er at hjemsøkingen består av at et følt nærvær, f.eks. at det virker som om barnet er bak en busk, på vei fra skolen, men at barnet aldri kommer frem for den reisende eller for barnepleiersken, som vi formoder er den som først og fremst merker hjemsøkingen. Det er altså en spøkelsesfortelling der nærvær aldri bikker over til ren tilstedeværelse.

Noen idéer?
OsloPC
Letterhack

Re: Vilken bok är detta? Hjälp sökes!

Inläggav Beorn » ons 10 nov 2010, 00:12

Ännu ett sporadiskt återfall, och ännu en bok som gnager i bakhuvudet men inte vill komma fram!

Människor, framtiden. Det byggs stora sfäriska rymdskepp (rymdstäder?), liksom lager på lager som en lök. Och så knoppas det av en ny koloni genom att det yttersta skalet kopplas loss. Vill minnas att universum kommer till sitt slut, men dom lyckas ta sig "igenom" och ut på andra sidan till ett nytt universums födelse.

Om någon vet vilken bok detta kan vara så är jag tacksam!
Beorn
WAHF

Inläggav Sheriffen » ons 10 nov 2010, 00:40

Beorn skrev:Ännu ett sporadiskt återfall, och ännu en bok som gnager i bakhuvudet men inte vill komma fram!

Människor, framtiden. Det byggs stora sfäriska rymdskepp (rymdstäder?), liksom lager på lager som en lök. Och så knoppas det av en ny koloni genom att det yttersta skalet kopplas loss. Vill minnas att universum kommer till sitt slut, men dom lyckas ta sig "igenom" och ut på andra sidan till ett nytt universums födelse.

Om någon vet vilken bok detta kan vara så är jag tacksam!

Är inte det där Cities in Flight av James Blish?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Beorn » tor 11 nov 2010, 23:43

Hittade en beskrivning och det låter onekligen som det kan vara den. Man tackar, den hade jag aldrig hittat utan hjälp!

...I did not shoot the deputy
Beorn
WAHF

Inläggav Peak » lör 05 feb 2011, 00:12

Vet inte riktigt om det här är rätt ämne egentligen, men kände inte att min lilla fråga förtjänade ett eget ämne.

Jag säljer lite gamla böcker på Tradera, och vanligtvis så brukar jag googla på författare när jag hämtat upp böckerna från källaren för att se vart de där kioskdeckarna kommer ifrån och vad de skrivit mer.

Men en titel har jag helt gått bet på. Jag hittar varken författaren eller boken på engelska. Boken heter på svenska "Skräck utan Slut" och skrevs av en viss Alex Conway. Originaltiteln på boken är tydligen "The Rainer Element".

Bild på svenska boken:

Bild

Nån som vet något om författaren eller en engelsk utgåva av denna?
Peak
Fan

Nästa

Återgå till Litteratur