av Sheriffen » tor 05 maj 2011, 23:16
Jag har alltid trimmat min bok(an)samling.
Jag har så att säga båda delarna - samling och ansamling. Vissa författare och ämnen samlar jag medvetet, men jag ansamlar även böcker bara genom att råka hitta böcker som helt plötsligt och oväntat intresserar mig och som jag aldrig ens vetat fanns eller som kanske till och med handlar om ämnen jag aldrig ens vetat fanns men blir nyfiken på.
Hur som helst, med oregelbundna mellanrum gör jag mig av med kassar och kartonger med böcker. Om jag inte gjorde det skulle (an)samlingen bli bok-stavligt talat ohanterlig. Det är den i själva verket redan, för bokhyllorna är överfulla (det ligger travar av böcker även ovanpå dem, upp till taket), liksom garderoberna, förvaringsskåpen, köksskåpen och flyttkartongerna som är travade i sovrummet. Stora delar golvyta är också den täckt av böcker.
Kriterierna för att göra mig av med böcker är dels populärvetenskap som blivit föråldrad (sker fort nuförtiden), böcker jag insett att jag absolut aldrig kommer att läsa (ens delvis - det finns ju sorter av böcker man inte läser rakt igenom, som exempelvis uppslagsverk och även ett sådant i många band ligger faktiskt just nu i en kartong som ska göras av med) och naturligtvis dubbletter (jag har hittat sådana fler gånger än man kan tro, eftersom jag inte alltid minns vad jag har i mitt bokhav och därför köper samma bok två gånger).
Jag kastar inte böcker. Aldrig någonsin. Vad jag för det allra mesta gör är att jag går ned med några kassar åt gången till antikvariatet runt hörnet, ställer kassarna på golvet i butiken, säger till innehavarna att: "Ni får de här böckerna", och går därifrån innan de hinner protestera.
Det har genom åren hänt att jag sålt bokkassar, men det går nästan inte längre. Och inte ens på den tiden då det gick fick man egentligen några stålar att tala om, med undantag av om man hade verkligt attraktiva böcker att sälja. Det har väl hänt ett par gånger, men inte mer.
Jag har förstås även skänkt till Alvarfonden, men numera, när endast sf/fantasy/skräck tas emot, sker det allt mer sällan.
Jag låter även besökande vänner gräva i kartongerna med böcker jag ska göra mig av med och ta vad de eventuellt vill ha.
Hur många böcker jag genom åren rensat ut har jag ingen aning om, men de räknas i tusentals.
Trots det har jag många, många fler kvar än jag sammanlagt har gjort av med.
Vi har alla våra (bo)kors att bära.
Kör hårt,
Sheriffen
P.S. Jag gör mig aldrig någonsin av med en bok som jag har läst, av någon anledning. Jag är inte på det klara med varför. D.S.