Science-fiction noveller...

Om sf och fantasy

Science-fiction noveller...

Inläggav SoulWarrior » ons 11 sep 2013, 21:58

Hej!

Har skrivit en rad science-fiction noveller (med några undantag) och publicerat dem på min egen blogg:

http://noveller.andreasingo.se

Kan rekommendera "Affinity - slussen mellan jorden och evigheten" för nya läsare. Den handlar om en kvinna som anländer till en rymdstation där hon ska träffa en mystisk slussvakt. Hon sugs in i en politisk intrig som betyder allt för mänskligheten.

Finns också en kortroman "Den Bortglömda Nomaden" som lanseras på följande sida:

http://romaner.andreasingo.se

Kortromanen handlar om en frihetskämpe som sugits in i kampen för frihet men som förlorat sig själv i processen. Berättelsen är storyn om vägen ut.

Ladda ner gratis i PDF-Format.

LÄS OCH NJUT!
SoulWarrior
WAHF

Re: Science-fiction noveller...

Inläggav jophan » tor 12 sep 2013, 14:27

Hej Andreas!

Välkommen hit. Roligt att du vill vara med och diskutera science fiction med oss. Kan du berätta lite mer om den här novellsamlingen, ditt arbete med den och vad du ville åstadkomma? Vilka funderingar hade du när det gällde distribution innan du landade i den metod du valde?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Reuter » tor 12 sep 2013, 23:36

Tips: Kan du inte använda epub-format i stället för (eller som komplement till) pdf?
Pdf är omöjligt att läsa på en liten skärm, som en telefon.
Reuter
LoC-skribent

Inläggav SoulWarrior » ons 18 sep 2013, 14:19

Novellsamlingens syfte är att leverera science-fiction med en filosofisk ådra, där *känslan* ställs i första rummet.
Jag känner att mycket science-fiction som publiceras idag är "kall", bygger nästan enbart på idéer och inte så mycket på känslor.
Jag vill förena tanke och känsla och ta bort läsaren till en magisk värld där allt är möjligt.

Kommer översätta novellerna till engelska framöver för jag har fått bra kritik:

Så här skriver en kvinna om Alien Forever:

"Det var ett nöje att läsa den:) Nu läser jag din novell Thereon, och den är otroligt bra.
Älskar leonide, och själva känslan av novellen.
Kuslig, men på samma gång nice att läsa, en känsla av utanförskap, alienation och helt underbar känsla."

Anledningen till att jag valt pdf-format är att det är snyggt, enkelt och kan läsas av de flesta.

Men jag ska fundera på ePub-format, för att bredda läsarkretsen. :)
SoulWarrior
WAHF

Inläggav jophan » ons 18 sep 2013, 15:02

Har du fler tankar om science fiction? Det här forumet är trots allt till för diskussioner och inte för att göra reklam för sig själv. Du är här för att prata med oss, hoppas jag.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav SoulWarrior » ons 18 sep 2013, 15:15

Ja, jag är mycket intresserad av science-fiction och diskussioner i ämnet. :)

Jag började väl som många andra på 80-talet: Med filmerna av James Cameron och Ridley Scott.
Alienfilmerna är min största influens. Sedan började jag läsa Stanislaw Lem (Solaris är en av mina favoriter),
fortsatte med Orson Scott Card (Ender's Game är högt upp på listan), sedan upptäckte jag
"I Am Legend" av Richard Matheson, stämningen är nästan oöverträffad.

Det jag älskade med de här författarna var känslan de lade in i texterna. Men också idérikedomen: Att berätta något som inte sagts förut.

Där upptäckte jag också Ray Bradbury och Arthur C. Clarke, vars romaner ännu fängslar mig.

Jag vill gärna att science-fiction ska föra en bort till andra världar, inte nödvändigtvis andra planeter och stjärnor,
men att det finns ett berättande som söker i det okända, äventyret är viktigt, spänningen.
Därmed inte sagt att jag inte uppskattar verklig substans. Det finns en bok av Peter Nilsson "Rymdväktaren och Niaga"
som jag tycker är ett fantastiskit bidrag till genren. Han gör det omöjliga och lyckas berätta en story med total originalitet,
med dramatiskt djup och fängslande karaktärer och DESSUTOM ta med läsaren på ett intellektuellt äventyr.
Science-fiction med äkta science.

Men jag tycker mig se en potential i science-fiction som inte finns i andra genrer: Att kombinera äventyret, spänningen,
med något som är grundat i verkligheten, och därigenom skildra något som skulle kunna vara sant, men inte behöver vara det.
Det är den kombinationen jag söker, fantasi och verklighet som förenats och blivit ett. :)
SoulWarrior
WAHF

Inläggav jophan » ons 18 sep 2013, 15:42

SoulWarrior skrev:Men jag tycker mig se en potential i science-fiction som inte finns i andra genrer: Att kombinera äventyret, spänningen,
med något som är grundat i verkligheten, och därigenom skildra något som skulle kunna vara sant, men inte behöver vara det.
Det är den kombinationen jag söker, fantasi och verklighet som förenats och blivit ett. :)

Väldigt bra beskrivning! Kul att du gillar Solaris; det är många som inte alls förstår poängen med den.

För mig var det böckerna som fängslade först (ja, egentligen är jag ingen fan av sf-film alls, trots att jag så klart uppskattar pärlorna).

Kommer du på Swecon om en månad?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav SoulWarrior » ons 18 sep 2013, 22:30

Kul att du gillade formuleringen. :)

Har aldrig varit på Swecon, var äger det rum och vilken vinkling är det på arrangemanget?
SoulWarrior
WAHF

Inläggav SoulWarrior » ons 18 sep 2013, 22:34

Och Solaris har ett oerhört djup, som jag känner kan saknas i många böcker.
Det är som att det handlar om något mer än vad som sker på ytan.
Har läst många böcker av samma författare, bland annat "Cyberiaden" och tyckte de hade intressanta ideer,
men blev inte lika berörd som av Solaris.

Han skildrar något som människans förnuft inte kan begripa, utan att bli enkelspårig.
Det handlar även om förlorad kärlek, där huvudkaraktären på något sätt lyckas försonas
men "Oceanen", i form av en kvinna - en omöjlig kärlek.

Mycket djupt och tankeväckande!
SoulWarrior
WAHF

Inläggav jophan » tor 19 sep 2013, 08:58

Cyberiaden tyckte jag framför allt var rolig (även om jag inte minns den så väl, det är väl trettio år sedan jag läste den). Solaris fascinerade i hur det gick att skriva en roman med en främmande himlakropp som huvudperson. Men den är inte allas cup of tea.

Swecon: http://fantastika2013.com/
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav SoulWarrior » tor 19 sep 2013, 18:48

Ja, så ser jag också på saken. (Angående Solaris och Cyberiaden) :)

Ska kolla in länken du skickade.

Tack. :)
SoulWarrior
WAHF

Inläggav SoulWarrior » tor 19 sep 2013, 18:52

Skulle jättegärna gå på Swecon, men jag har dåligt med pengar för tillfället (Bor i Heby).
Kanske går om pengarna kommer in. :)
SoulWarrior
WAHF

Återgå till Litteratur