Den grekiska världen

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Den grekiska världen

Inläggav Sheriffen » tis 22 dec 2015, 11:56

Hilding Thylanders väldiga bok Den grekiska världen publicerades redan för trettio år sedan, men är trots det ett lysande exempel på varför självpublicerade böcker - så vanliga nuförtiden, när det är så jämförelsevis lätt att publicera sig själv - kan vara en väldigt dålig idé. Nu är inte Den grekiska världen publicerad av författaren själv, men mycket uppenbart av ett gäng fullständiga amatörer som kallar sig Svenska Humanistiska Förbundet och som stod bakom vad de kallade en skriftserie, i vilken denna tjocka bok ingick.

Det råder inga tvivel om att Hilding Thylander, docent i klassisk fornkunskap, var en enastående kunnig människa. Han behärskade detaljerat sitt ämne, var spränglärd. Men vad han absolut inte behärskade var systematisering. Den grekiska världen är en virvelstorm av osammanhängande, fragmentariska fakta som staplats på varandra, mening för mening, stycke för stycke. Boken behandlar den grekiska historien från tidig stenålder fram till ett par hundra år efter Kristus, men det är fullkomligt omöjligt att få någon som helst överblick, att se någon form av sammanhang mellan olika historiska händelser, kungar, filosofer, städer, krig, och föremål. Alltsammans presenteras i form av ett spontant gytter.

Och till det kommer att bokens imponerande sektioner med fotografier saknar i princip all koppling till texten. Och att appendixet med schematiska översikter över Greklands, Egyptens, det Seleukidiska rikets, Pergamons, och det tidiga Roms sammanvävda fornhistorier karaktäriseras främst av att vara plottrigt oöverskådliga och bestå av slumpvis utvalda uppgifter, där somligt är av ansenlig historisk tyngd medan annat knappt ens kan kallas skvaller.

De ymnigt förekommande arkeologiska och historievetenskapliga fackbegrepp som Hilding Thylander saltat texten med får i ungefär hälften av fallen sin förklaring i den ordlista som utgör ett annat appendix i boken, men de övriga lämnas oförklarade. Dessutom skriver Hilding Thylander en stundtals mycket besynnerlig svenska, men det blir i sammanhanget en randanmärkning.

Sällan har jag sett en bok som varit i så enormt behov av en professionell redaktör. Om den hade fått en sådan, skulle den med all sannolikhet ha blivit en förnämlig genomgång av den grekiska antikens historia.

Jag är inte helt okunnig om den grekiska antiken. Jag är halvgrek och jag bor i Grekland och jag är mycket intresserad av Greklands historia. Trots det är den här boken överfull av sakuppgifter som jag inte hade en aning om. Det var fascinerande att få ta del av dem.

Problemet är att jag knappt minns en enda, eftersom jag inte haft någon röd tråd att hänga upp dem på. Ingen alls.

Jag har bara en malström av fragmentariska fakta i huvudet och den har väldigt fort förvandlats till en trögflytande gröt där varje enskilt faktum drunknat.

Den grekiska världen skulle med tanke på allt det kunnande som faktiskt finns mellan dess pärmar ha förtjänat ett mycket bättre öde.

Hilding Thylander: Den grekiska världen
Svenska Humanistiska förbundet, 1985
Skriftseriens nr 96-97
Sheriffen
BNF

Återgå till Kulturkvarten