Var det någon som svarade Kurt Vonnegut...?!

Om sf och fantasy

Var det någon som svarade Kurt Vonnegut...?!

Inläggav Sheriffen » ons 20 jan 2016, 21:45

Kurt Vonneguts essaysamling Wampeters, Foma, & Granfalloons inleds med en essay om science fiction. Den publicerades ursprungligen någon gång i slutet av sextiotalet/början av sjuttiotalet i The New York Times Book Review.

Det förbluffande och dystra är att Kurt Vonnegut, som hävdar sig själv ofrivilligt ha blivit stämplad som science fiction-författare, uppvisar alla de gängse fördomarna mot science fiction som kanske framförallt på den tiden grasserade hos allmänheten, och när han skriver om vad som är sf-fandom har han ärligt talat inte en susning, utan får alltsammans fel och tror att den består av ett kotteri sf-författare som dunkar varandra i ryggen (och det trots att han själv säger sig ha "deltagit" några gånger).

Min fråga är nu: Var det någon som svarade på Kurt Vonneguts essay på den tiden det begav sig? Och i så fall vem och var?

Jag har googlat på nätet, men inte hittat något annat än ett par bloggposter där folk citerar delar av hans essay nu, i modern tid, och utan att värst vidare kommentera vad han skriver.

Det kan bero på min dåliga googlingsförmåga, förstås.

Men i vart fall, känner någon till några svar på Vonnegut så vore det intressant att få ta del av sådana.

Jag ska tillägga att jag är en mycket stor beundrare av Kurt Vonnegut och att den här essayen verkligen slår mig som ett stort undantag när det gäller honom.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Litteratur