Sheriffen skrev:...jag insåg plötsigt att jag inte hade någon som helst lust att i egenskap av administratör för NoFF, som strävar efter att befästa kontakterna mellan Skandinaviens olika fandoms, bli förnedrad i en officiell programpunkt på FinnCon.
Jag deltog inte själv i programpunkten
Our fandom is teh best. International representatives meet to defend their friends and countrymen, som jag gissar är den John-Henri och Sheriffen hänvisar till, men en vän som deltog berättade om den. Det hela var alltså en slags lekfull frågesport där de olika nordiska fandomen fick poäng utgående från t.ex. antalet fansin som pruduceras i vart lands fansom, antalet kongresser, fandoms ålder o.s.v. Enligt vad jag vet förekom alltså ingen smutskastning.
Sheriffen skrev:Och FinnCon borde möjligen tänka efter innan de sätter extremt kontroversiella fans i sådana här programpunkter.
Jag är säker på att Finnconarrangörerna (som alltså varierar från år till år beroende på bl.a. i vilken stad Finncon arrangeras), gladeligen tar även andra rikssvenska fans med i programpunkterna än Ahrvid.
"Problemet" är ju det att eftersom Finncon inte har någon inträdesavgift har man heller inte någon förhandsregistrering. Sålunda har arrangörerna ingen möjlighet att på förhand kolla igenom någon deltagarlista och därifrån se t.ex. vilka svenska fans som är på väg på Finncon i år och utgående från det kontakta dessa intressanta personer och fråga om de skulle vara intresserade av att ställa upp i en eller annan programpunkt.
Ett annat faktum är att antalet svenska fans som besökt Finncon är relativt litet. Den enda fan arrangörerna mer eller mindre kan räkna med att alltid kommer på Finncon är Ahrvid.
Båda ovannämnda "problem" är dock ytterst enkla att lösa:
1. Den som är intresserad av att delta i någon programpunkt på Finncon behöver bara ta kontakt med arrangörerna och berätta att han/hon kommer att vara på kongressen och är intresserad av att delta i någon programpunkt. (För Finncon 2008 går det bra att kontakta arrangörskommitténs ordförande Marianna Leikomaa på adressen
marianna.leikomaa@iki.fi.) Observera dock att Finnconprogrammet oftast slås fast flera månader innan själva evenemanget. En con av den här storleksordningen går helt enkelt inte att fixa på några veckor.
2. Kom på Finncon! Desto fler fans från Sverige som besöker Finncon desto riktigare bild får vi ju av svensk fandom och svenska fans! Under många många år var svenska fandom lika med Ahrvid. Nu har även Tommy och Michael börjat bli något av regelbundet återkommande ansikten på Finncon, vilket är mycket trevligt!
Situationen för svensk fandom i Finland och speciellt då på kongresser är lite liknande som den var för finsk fandom i Sverige för ett antal år sedan då finsk fandom för er var liktydigt med Jussi-Ville. Den bilden började ändras först då fler finländska fans började besöka Swecons. Kom alltså till Finncon och bevisa att fler rikssvenska fans existerar! ;)
Angående kongressrapport, ja, den är på kommande. I ett nötskal kan konstateras att kongressen lyckades bra och att den officiella deltagarsiffran ligger vid 7500 individuella deltagare under hela helgen.