Johan skrev:Dagens Nyheter verkar ha varit en aning oförberedda
Fast låt oss vara uppriktiga här, det var vi nog allihop. Så fort Horace Engdahl läst upp prismotiveringen sa han till journalisten som stod bredvid honom: "Där tog vi er på sängen, va?!" (Detta gick endast i TV-sändningen, i radions P1 hade de redan kopplat över till studion. (Ja, jag hade båda på)).
John-Henri har då och då genom åren uttryckt sitt önskemål om att Doris Lessing skulle få priset, men precis som i sitt första inlägg här inte hyst något större hopp.
Jag vill minnas att hon var ett av de om inte heta namnen så i alla fall ett av de småsjudande för kanske något tiotal år sedan, men därefter har det såvitt jag kan minnas varit tyst om henne i alla förhandsspekulationer.
Jag ska väl passa på att räkna upp några som jag tycker ytterst förtjänstfulla nobelpristagare i litteratur bland de tidigare årens (brasklapp: jag har inte på långa vägar läst något av alla nobelpristagare i litteratur och jag räknar nu upp ur huvudet och kan därför råka göra någon miss):
1907: RUDYARD KIPLING
1925: George Bernhard Shaw
1951: Bertrand Russell
1978: Isaac Bashevis Singer
1983: William Golding
2001: V. S. Naipaul
Och här är några som jag tycker borde ha fått priset men som inte fick det:
Virginia Woolf
F. Scott Fitzgerald
Joseph Conrad
Charles Bukowski
Hjalmar Bergman
Och här är några som jag vet inte kommer att få det men som jag tycker borde få det:
Tim O'Brien
Ray Bradbury
Kör hårt,
Sheriffen