john-henri skrev:Att börja ge Nobelpriset i litteratur till faktaboksförfattare låter sig nog inte göra.
Johan skrev:Så nu är jag nyfiken på hur de skall gå vidare. Radera de tidiga utkasten? Skriva längre artiklar där man helt bortser från att man tidigare låtit biten om science fiction ta upp en ganska central del av vad man först skrivit? Faktiskt fortsätta på det inslagna spåret? Förmodligen inte det sistnämnda, i alla fall.
Johan_L skrev:Hur är "Canopus in Argos"-sviten som SF? Någon som har läst?
jophan skrev:Enligt kommentarer i media när han gick ut och kritiserade valet av Jelinek drog han sig ur Akademiens arbete långt tidigare, redan på 90-talet, vill jag minnas.
Varför läste du inte Jelinek tidigare, innan hon fick priset?
– Det beror på att jag har varit så pass frånvarande och att jag har fått mycket bristfällig information. Jag har helt enkelt inte vetat att Jelinek varit kandidat.
Sheriffen skrev:Fast han var rätt bra på att skriva populärvetenskap, något som Nobelpriset i litteratur dock inte premierar.
pinkunicorn skrev:Sheriffen skrev:Fast han var rätt bra på att skriva populärvetenskap, något som Nobelpriset i litteratur dock inte premierar.
Det är inte det de brukar göra, men finns det regler om det? Jag menar, Winston Churchill fick ju priset, rimligen för sina historiska verk som väl i någon mening kan klassas som populärvetenskap.
pinkunicorn skrev:Det skulle förvåna mig om inte priset delats ut med politiska baktankar ibland.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare