Jag vill ha tips på böcker!

Om sf och fantasy

Jag vill ha tips på böcker!

Inläggav Behedwin » tis 02 jan 2007, 17:22

||| Passar på att klistra fast en tråd som förhoppningsvis kan komma till användning många gånger i framtiden -jophan |||

hej

skulle uppskatta lite olika tips på bra science fiction böcker.

uppskattar mer om jag får ett seriöst tips med en anledning till istället för en fyra meter lång lista på böcker ;)

tackar i förhand.
Behedwin

Inläggav Sheriffen » tis 02 jan 2007, 17:47

I så fall en vardera av mina favoritförfattare i genren, med motiveringar.

Clifford D. Simak: "City"
Simaks novellsamling/roman är ett svepande epos över mänskligheten och civilisationen (som då människan på ett mycket oväntat sätt emigrerat från jorden tas över av hundarna). Genom alltsammans lever roboten Jenkins, betjänt till familjen Webster. En stor styrka hos Simak är att han genom att koncentrera sig på det lilla - den enskilde individen, de vardagliga händelserna - lyckas måla upp sitt väldiga panorama, vilket skänker alltsammans betydligt mer nerv och närhet. Simak torde för övrigt vara science fiction-genrens främste humanist.

Ray Bradbury: "The Illustrated Man"
Arton förtätat suggestiva noveller, nominellt sammanbundna genom att de alla är berättelser som utspelar sig på kroppen på en illustrerad man - en man med arton "levande" tatueringar. Novellerna är alla fristående och skrevs inte ursprungligen för att ingå i novellsamlingen, utan publicerades i tidskrifter. Ray Bradbury är en av science fiction-genrens stora stilister och novellerna är även intrigmässigt ofta mycket effektiva. Bara ett par exempel ur boken: "The Veldt" och "Marionettes, Inc.".

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Behedwin » tis 02 jan 2007, 18:17

Tackar, lät spännande.... Lägger de på min lista över vad som skall letas efter i nästa bibliotek/bokaffär :)
Behedwin

Inläggav tompe » tis 02 jan 2007, 18:54

Light av M. John Harrison. Det mesta av Charles Stross. River of Gods av Ian McDonald. 9Tail Fox av John Courtaney Grimwood. Learning the World av Ken MacLeod. Ett urval sf-böcker från min hylla av böcker som jag köper i hardcover eller i trade.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav J-h:n » ons 03 jan 2007, 11:00

Jag kan skriva under på alla tips ovan, i synnerhet Light (även alldeles nya, fristående uppföljaren Nova Swing) och den briljanta River of Gods. Nova Swing har gode vännen och kollegan Glenn skrivit om här: http://www.sfbok.se/standardfiler/aspfr ... adens/sf20

I vänsterspalten hittar du tidigare boktips; här har jag bl a skrivit om Geoff Rymans Air, Robert Charles Wilsons Hugoprisvinnande Spin, Ted Chiangs Stories of Your Life och M. John Harrisons Light vilka härmed alldeles särskilt rekommenderas.

Allt det här är ny sf. Sedan finns ju klassikerna också; ska jag bara nämna ett par får det bli Philip K Dicks Do Androids Dream of Electric Sheep, förlagan till filmen Blade Runner och den bästa sf-roman som någonsin skrivits om vad det innebär att vara människa, och Alfred Besters The Stars My Destination, en sf-version av Greven av Monte Christo i rasande tempo och med en fullkomligt överväldigande intensitet.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav Behedwin » ons 03 jan 2007, 11:27

ja det finns ju en hel del jag har kvar att utforska innan jag känner mig nöjd. tackar för alla tips!
Behedwin

Inläggav Sten » ons 03 jan 2007, 16:56

Kan du ge exempel på några böcker du tycker om? Det är väldigt svårt att ge förslag annars...
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Behedwin » ons 03 jan 2007, 17:25

nopp det kan jag tyvärr inte :P

Jag är väldigt ny i den här genren så min kundskap om den är begränsad.
Har tidigare läst mycket Fantasy och är där stort fan av Robert Jordan och hans serie "Sagan om Drakens Återkomst".

Har väll insett att Sci-fi genren är så mycket mer än Star Wars och lasersvärd i framtiden med stora robottar som lagar mat åt folk.
Vill känna på många delar av de stora Sci-Fi författarna och se vad jag tycker efter att ha läst dom.

Kanske borde ha skrivit detta i min första post.
Behedwin

Inläggav åka » ons 03 jan 2007, 23:18

Jo, det är mycket lättare att tipsa om man vet ungefär vad läsaren gillar. Är du ute efter episka och storslagna berättelser tycker jag att du borde ta en titt på Dan Simmons och hans Hyperion med uppföljare.

Prenumerera också på Nova Science Fiction, en bra svensk tidskrift med noveller och recensioner där du kan nosa på lite olika författare och se vad du gillar.

Min favoritförfattare är Kim Stanley Robinson. Orkar inte skriva så mycket just nu, kanske återkommer. (Eller skicka mig ett pm så kanske jag kan förmedla ett fanzine där jag skrev mycket om Robinson.)
åka
Fan

Inläggav Livgivare » tor 11 okt 2007, 20:39

Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav Cesse » sön 14 okt 2007, 14:38

Efter att ha läst Fjärilen från Tibet av CJ Håkansson så är jag sugen på att läsa lite mera skräck och rysligheter av svenska författare.

Kan jag få några bra tips?
Cesse

Inläggav Johan_L » sön 14 okt 2007, 18:33

Hyperion av Dan Simmons är den bästa SF som skrivits.

Ender's Game av Orson Scott Card är den bok jag skulle rekommendera som "nybörjar-SF" (utan att lägga in något förklenande i det - det är en utmärkt bok, till skillnad från mannens övriga produktion...)

Dune av Frank Herbert är ett monster till klassiker, och den första boken är strålande bra. Resten ... har folk olika åsikter om.

Annars är många av genrens klassiker faktiskt inte särskilt bra, men The Stars My Destination av Alfred Bester står sig mycket väl, tycker jag.

Nästan av Jordan-längd (okej, inte riktigt) är Peter F. Hamiltons två tjocka serier, Night's Dawn och The Commonwealth Saga. Fallen Dragon tycker jag är oförtjänt lågt värderad, också.

Tjock är även Stephen Donaldsons Gap-serie (fem delar), som bitvis får Thomas Covenant-böckerna att verka muntra i jämförelse.
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Inläggav jophan » sön 14 okt 2007, 20:05

Vem svarar du? Jag tror folk har missat att den här tråden är många månader gammal, jag klistrade bara fast den utifall att den skulle kunna komma att återanvändas, som Cesse gjorde.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Johan_L » sön 14 okt 2007, 23:19

Där får man för att inte kolla datumen. :)

Hoppas det är till gjädje för någon.
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Inläggav centerwall » ons 10 jun 2009, 12:05

Jag gör ett försök att återliva tråden, ty jag vill ha boktips! Närmare bestämt så vill jag bli tipsad om novellsamlingar då jag förutspår att en ny familjemedlem kan göra det lite svårt att koncentrera sig på romaner i lika hög utsträckning som tidigare. Så tips på riktigt bra novellsamlingar tas tacksamt emot.
centerwall
Letterhack

Nästa

Återgå till Litteratur