Nova science fiction som aldrig förr!

Om sf och fantasy

Jag lovar och svär att prenumerera på Nova sf!

Ja
16
84%
Nej
3
16%

Antal röster : 19

Nova science fiction som aldrig förr!

Inläggav john-henri » ons 21 nov 2007, 23:55

Nå, ingen har väl sagt att man inte får göra reklam här?

Nordens till innehållet största science fiction-tidskrift – och såvitt jag vet dessutom enda renodlade, eftersom den innehåller enbart sf: inte fantasy, inte slipstream, inte magisk realism, utan noveller och kortromaner som faktiskt entydigt är sf – heter Nova science fiction. Många av medlemmarna i fandom.se är prenumeranter. Många är det inte. Jag är jävig eftersom jag är Novas redaktör och utgivare; i redaktionen ingår dessutom andra ni stöter på här: Johan Anglemark, Ylva Spångberg, Mats Dannewitz Linder, en viss Sheriff. Ytterligare andra medarbetar, som Anna Davour och Johan Frick, som återkommande recenserar böcker.

Vi som gör Nova tycker förstås att alla du som gillar sf borde prenumerera. Just nu lönar det sig extra mycket, åtminstone på så sätt att man får många nummer i snabb följd. I augusti kom nr 10/11, 288 sidor om och med "James Tiptree, jr", 1970-talets mest uppburna och prisbelönade nya sf-författare, senare avslöjad som pseudonym för forskarpsykologen Alice Sheldon. Hon har aldrig förr publicerats så här brett på svenska, men hon förtjänar det.

Just nu postas nr 12 till prenumeranterna. Där ägnas en sektion den svenske sf-pionjären Sture Lönnerstrand, men där finns också noveller av bland andra Connie Willis, Bertil Mårtensson, Ted Chiang.

I morgon, torsdag, levereras nr 13 från tryckeriet. Det numret är uppbyggt kring "den nya rymdoperan" och där presenteras för första gången på svenska bland andra Alastair Reynolds och Kage Baker; där finns också noveller av James Patrick Kelly och andra av dagens centrala sf-författare.

I december kommer nr 14. Det är ett temanummer ägnat den bortgångne Poul Anderson, som presenteras med två kortromaner och tre noveller, två av dem både Hugo- och Nebulabelönade. Och i månadsskiftet december/januari kommer nr 15, som är ett nummer ägnat science fictions "ikonografiska" noveller – de som har definierat och påverkat formens utveckling och grundläggande idéer. I det numret kommer noveller av bland andra Isaac Asimov, Ray Bradbury, Tom Godwin, Judith Merril, C. L. Moore och Stanley G. Weinbaum, alla i kompletta nyöversättningar eller för första gången på svenska.

Därefter är den mest hektiska perioden över och Nova nr 16 kommer inte förrän i februari, men under 2008 följer därefter ytterligare fyra nummer, eftersom hela vitsen med den här hysteriska utgivningen är att jobba in de förseningar i utgivningen som gradvis ackumulerats sedan nystarten år 2004.

För den som aldrig har sett den är Nova science fiction en tidskrift i A5-format med 160 sidor per nummer; de hittills två dubbelnumren har i gengäld innehållit runt 280 sidor. Tättryckt är den dessutom; enkelnummer erbjuder i runt tal 75.000 ord text, vilket motsvarar cirka 240 normala boksidor. Själv är jag rätt stolt över några av de essäer jag skriver som ledare i varje nummer; de handlar ur olika aspekter om sf, om männniskor inom sf, om vad jag anser är intressant, dumt eller betydelsefullt med sf och ibland om annat som intresserar mig.

Så långt oförblommerad reklam. Gå och prenumerera. Men – och lika viktigt – diskutera gärna tidskriften, här eller annorstädes. Vi som gör den vill veta vad de som läser den tycker om den. Vad de saknar i den. Vad de ogillar och gillar med den. Varför de köper den – eller struntar i att köpa den. Och, inte minst, om de har några förslag på hur vi kan hitta fler läsare till den. För, bröder och systrar, i dagsläget är det alldeles åt skogen för få som läser den.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Re: Nova science fiction som aldrig förr!

Inläggav jophan » tor 22 nov 2007, 09:46

john-henri skrev:där presenteras för första gången på svenska bland andra Alastair Reynolds

Andra gången. Han hade en novell med i programboken till Swecon 2003.

Tror för övrigt att jag klickade fel i omröstningen ovan... :oops:
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav john-henri » tor 22 nov 2007, 21:42

Hrmf. Nå, L Timmel Duchamp, James Allan Gardner och Kage Baker finns med i samma nummer. Såvitt jag vet är det i alla fall första gången någon av dem publiceras på svenska.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 23 nov 2007, 03:41

Utan att lägga mig i diskussionen i övrigt, säger jag en sak med total övertygelse - den som inte prenumererar på Nova Science Fiction, redan på åttiotalet mycket välförtjänt utnämnd till den bästa sf-tidskriften i Sverige någonsin, missar liksom poängen. För nu är vi ännu bättre. Så enkelt är det.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Ben » sön 25 nov 2007, 10:49

Jo, prenumererar genast då jag får veta hur jag skall göra det från Finland och vad en prenumeration bortom Sveriges gränser kostar.

:wink:

Jag skulle alltså behöva information om Novas bankkonto med IBAN- och BIC-koder, fast ett alternativ är naturligtvis att helt enkelt byta åt sig lite kronor och lägga dem i ett kuvert.
Enhörningen, den där finlandssvenska fantastiktidskriften.
Ben
LoC-skribent

Inläggav wahl » sön 25 nov 2007, 16:51

Jag hoppas innerligt att jag redan prenumererar, men jag kan aldrig hålla reda på hur många nummer det var sedan jag betalade något.

James Tiptree, jr-numret har jag iaf läst. Mycket bra. Skulle nästan förtjäna att ges ut som egen bok, eller nåt. (Nä, okej, det är väl inte bokformat, men någon sorts uppmärksamhet förtjänar det väl.)

/Magnus Wahlström
wahl
WAHF

Inläggav Carolina » sön 25 nov 2007, 22:28

Klart att man prenumerar på Nova. Jag har just läst klart Alice Sheldon-numret och det var intressant. Jag gillar att en klassisk författare uppmärksammas, så att man får chansen att få ett smakprov på författarens verk. Annars är nog Simak-numret min favorit hittills.

Nu har jag även fått nästa nummer av Nova. Det blir att sjå att hinna med att läsa de tidskrifter som jag prenumerar på. Nova, Interzone och Amazon. Jag tycker om att läsa dem, det är därför jag prenumerar, men det verkar alltid ligga ett antal nummer på hög.
För övrigt kan jag rekommendera septembernumret av Interzone som var en höjdare.
Carolina
Carolina
Fan

Inläggav john-henri » mån 26 nov 2007, 12:06

Som vanligt, klagar Novas distributionsavdelning, har somliga flyttat utan att tala om det.

Exemplar har returnerats från

Ingvar Jensen (Atlasgatan 7, 113 20 Stockholm) och
Gert Fredriksson (Bergavägen 1, 184 31 Åkersberga)

Har någon en aktuell adress till någondera av dem?

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav jophan » mån 26 nov 2007, 12:14

Ring och fråga, förslagsvis börjar du med honom i Gustavsberg: http://hitta.se/SearchWhite.aspx?vad=Ingvar+Jensen

Gert Fredriksson blir svårare, för av honom finns det 36 stycken och ingen bor (längre) i Åkersberga.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav john-henri » mån 26 nov 2007, 12:27

Okej, det är ju inget dumt förslag.

Annars umgås ni vanliga dödliga numera i eteriska sällskap, eftersom jag blev uppringd nu på förmiddagen av K. Arne Blom som lät meddela att jag i går på detta illustra sällskaps årsmöte tydligen blev invald i Svenska Deckarakademien.

I brist på sf-akademi att sitta i får det väl ändå betraktas som lite kul.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav jophan » mån 26 nov 2007, 12:48

Gratulerar! Som parnass betraktad är mitt intryck av att den är hög nog för att vara något att vara stolt över men inte högre än att den präglas av sant kollegialt gemyt.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tis 27 nov 2007, 03:43

john-henri skrev:Ingvar Jensen (Atlasgatan 7, 113 20 Stockholm)

Ingvar Jensen! Han startade Seriehuset på Kocksgatan på Söder i Stockholm på 70-talet, och vi som då var samlande seriefans kom att känna honom rätt väl. I mitt fall så pass väl att han brukade dyka upp i just Nova Science Fictions gamla lokaler på Söder i Stockholm bara något decennium senare för att överräcka det senaste Tom Puss-albumet, utgivet på Alvglans - eftersom jag förstås var och är hängiven Tom Puss-fan!

I övrigt kan nämnas att Ingvar var datorexpert redan på sjuttiotalet och satt med ett batteri apparater som sannolikt skulle ha gjort Bill Gates grön av avund; i dag lär han ha och kunna ännu mycket mer.

Och till det kan läggas att Ingvar har vad jag tror är den mest kompletta samlingen över huvud taget av science fiction utgiven i bok- och magasinform på svenska, eftersom han inte saknar någonting.

Så se för faaan till att fixa hans adress så att han även fortsatt får Nova Science Fiction!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » tis 27 nov 2007, 13:41

Sheriffen skrev:Och till det kan läggas att Ingvar har vad jag tror är den mest kompletta samlingen över huvud taget av science fiction utgiven i bok- och magasinform på svenska, eftersom han inte saknar någonting.

Även om utgivningen inte tycks så väldigt imponerande så skulle en komplett samling av svensk sf vara en rätt ansenlig mängd böcker. Förvisso beror det på vilken definition man använder också.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav OsloPC » fre 30 nov 2007, 12:03

Nyeste NOVA kom til meg i går. Som vanlig ser det riktig profft ut. Har imidlertid ikke kommet lenger enn til å lese bokomtalene og lederen.

Jeg lar meg ellers fascinere av at hele to svenske SF-pionerer endte opp med en ikke uvesentlig interesse for reinkarnasjon, noe som ellers pleier å regnes for ganske langt inne i obskurantismen. På den annen side så uttrykte t.o.m. Heinlein en positiv holdning til at det kanskje «var noe» i Bridey Murphy-saken.

Per
OsloPC
Letterhack

Inläggav Johan » lör 01 dec 2007, 15:23

Men – och lika viktigt – diskutera gärna tidskriften, här eller annorstädes. Vi som gör den vill veta vad de som läser den tycker om den. Vad de saknar i den. Vad de ogillar och gillar med den. Varför de köper den – eller struntar i att köpa den. Och, inte minst, om de har några förslag på hur vi kan hitta fler läsare till den.

Jag slängde ihop en snabb kommentar till senaste numret här för några dagar sedan.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Nästa

Återgå till Litteratur