Nå, ingen har väl sagt att man inte får göra reklam här?
Nordens till innehållet största science fiction-tidskrift – och såvitt jag vet dessutom enda renodlade, eftersom den innehåller enbart sf: inte fantasy, inte slipstream, inte magisk realism, utan noveller och kortromaner som faktiskt entydigt är sf – heter Nova science fiction. Många av medlemmarna i fandom.se är prenumeranter. Många är det inte. Jag är jävig eftersom jag är Novas redaktör och utgivare; i redaktionen ingår dessutom andra ni stöter på här: Johan Anglemark, Ylva Spångberg, Mats Dannewitz Linder, en viss Sheriff. Ytterligare andra medarbetar, som Anna Davour och Johan Frick, som återkommande recenserar böcker.
Vi som gör Nova tycker förstås att alla du som gillar sf borde prenumerera. Just nu lönar det sig extra mycket, åtminstone på så sätt att man får många nummer i snabb följd. I augusti kom nr 10/11, 288 sidor om och med "James Tiptree, jr", 1970-talets mest uppburna och prisbelönade nya sf-författare, senare avslöjad som pseudonym för forskarpsykologen Alice Sheldon. Hon har aldrig förr publicerats så här brett på svenska, men hon förtjänar det.
Just nu postas nr 12 till prenumeranterna. Där ägnas en sektion den svenske sf-pionjären Sture Lönnerstrand, men där finns också noveller av bland andra Connie Willis, Bertil Mårtensson, Ted Chiang.
I morgon, torsdag, levereras nr 13 från tryckeriet. Det numret är uppbyggt kring "den nya rymdoperan" och där presenteras för första gången på svenska bland andra Alastair Reynolds och Kage Baker; där finns också noveller av James Patrick Kelly och andra av dagens centrala sf-författare.
I december kommer nr 14. Det är ett temanummer ägnat den bortgångne Poul Anderson, som presenteras med två kortromaner och tre noveller, två av dem både Hugo- och Nebulabelönade. Och i månadsskiftet december/januari kommer nr 15, som är ett nummer ägnat science fictions "ikonografiska" noveller – de som har definierat och påverkat formens utveckling och grundläggande idéer. I det numret kommer noveller av bland andra Isaac Asimov, Ray Bradbury, Tom Godwin, Judith Merril, C. L. Moore och Stanley G. Weinbaum, alla i kompletta nyöversättningar eller för första gången på svenska.
Därefter är den mest hektiska perioden över och Nova nr 16 kommer inte förrän i februari, men under 2008 följer därefter ytterligare fyra nummer, eftersom hela vitsen med den här hysteriska utgivningen är att jobba in de förseningar i utgivningen som gradvis ackumulerats sedan nystarten år 2004.
För den som aldrig har sett den är Nova science fiction en tidskrift i A5-format med 160 sidor per nummer; de hittills två dubbelnumren har i gengäld innehållit runt 280 sidor. Tättryckt är den dessutom; enkelnummer erbjuder i runt tal 75.000 ord text, vilket motsvarar cirka 240 normala boksidor. Själv är jag rätt stolt över några av de essäer jag skriver som ledare i varje nummer; de handlar ur olika aspekter om sf, om männniskor inom sf, om vad jag anser är intressant, dumt eller betydelsefullt med sf och ibland om annat som intresserar mig.
Så långt oförblommerad reklam. Gå och prenumerera. Men – och lika viktigt – diskutera gärna tidskriften, här eller annorstädes. Vi som gör den vill veta vad de som läser den tycker om den. Vad de saknar i den. Vad de ogillar och gillar med den. Varför de köper den – eller struntar i att köpa den. Och, inte minst, om de har några förslag på hur vi kan hitta fler läsare till den. För, bröder och systrar, i dagsläget är det alldeles åt skogen för få som läser den.
John-Henri