Jag har plötsligt upptäckt att det inte finns någon självklar avdelning för spekulationer om framtiden på forumet!
Så jag väljer hårda hörnet.
Så här:
Jag har nu lyssnat på radioprogrammet "Storstadens silhuett" i SR Minnen igen och även om några av förutsägelserna som gjordes om Stockholm 1970 tolv år tidigare, alltså 1958, inte var så himla befängda var det bara några få som stämde. Det stämde att tidningshusen i Marieberg skulle stå klara, men det påpekades att gamla tidningsrävar skulle samlas i ett hörn av lunchmatsalen och prata om någon som hette Klara. Och häpnadsväckande nog var förutsägelsen att man 1970 skulle sända färg-tv i Sverige helt riktig - det var faktiskt 1970 man började med det. Fast tredimensionellt väntar vi fortfarande på, även om vi fått den "världskabel" som gör att man även kan se utländska kanaler. Och det stämde att doftfilm och sensourround skulle komma på biograferna, även om det skedde något senare och var dödfött redan från början - det var ett slags nyhetens obehag som försvann efter ett par filmer.
Två av de riktigt befängda förutsägelserna var däremot att vi inte längre skulle ha några skor (!) och att det inte skulle finnas några motorcyklar (!).
Hur som helst, det slog mig plötsligt att vi time-binders till science fiction-fans alltid envisas - och med rätta - med att det inte är science fiction-litteraturens uppgift att förutspå framtiden, men kunde det inte vara intressant att ge sig ut på samma djupa vatten som experterna i Maud Reuterswärds program för precis 50 år sedan?
Eller ännu djupare. Till exempel 25 år in i framtiden.
Så, den som har lust - nämn en, jag säger en, genomgripande förändring som finns i den vardagliga tillvaron för den genomsnittlige medborgaren år 2033!
Vad kan man tänka sig har blivit lika självklart 2033 som persondatorerna och Internet är för oss i dag, men samtidigt är lika svårt att tänka sig för oss i dag som dagens persondatorer och Internet var att tänka sig för mannen på gatan 1970?
Fast frågan behöver inte besvaras med tekniska landvinningar. Vilket slags förändring som helst som genomsyrar vardagen går bra.
Det vore roligt med ett litet lager framtidsanakronistiska spekulationer här och själv satsar jag på att det händer många saker i framtiden.
Nu skulle det bara vara roligt att få veta vilka.
Kör hårt,
Sheriffen